hjälp, min nya fina svarv börjar rosta. kallgarage

Startat av eriks, 03 Okt-13 kl 12:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

eriks

hej..

har lyckats baxa in en svarv i verkstaden, verkstan är egentligen bara fyra väggar en dörr och ett tak så den går inte att värma upp.
redan efter en natt har jag nu sett att det börjar komma kondens på spakarna, dom är ju blanka och har redan visat små bruna fläckar.

det är en jätte fin svarv i extremt fint skick, blomqvist bs600 för att va exakt..nu är jag grymt oroad inför vintern hösten våren då det kommer fortsätta vara fuktigt.
går det att lösa på nått vis? hjälper pressenning? lakan kanske? fuktätare? har egentligen ingen annan stans jag kan lägga den.

extremt tacksam för svar.

mvh Erik

Skogsvilde

Spraya den med olja så du får en oljefilm över hela pjäsen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

eriks

ok...jag har försökt olja in denmed en oljig trasa. kan 5-56 va nått att spraya?

Skogsvilde

5-56 sprider sig bra men jag tror inte att den har så goda långtidsegenskaper.
Det kommer nog bra förslag allteftersom.. 

En sak jag kan säga med säkerhet är att om du skall täcka är luftigt, för att skydda mot damm och evt regnande kondens.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Håning

Det mest effektiva du kan göra är att bygga en enkel isolerad låda runt om  och olja in alla vitala delar  eller om du gör lådan som ett skåp .

torbjorn

Ska du olja in svarven, så använd helst Tectyl eller något annat tunnflytande rostskyddsmedel (sånt här som är avsett att sprutas inne i dörrar, tröskellådor och andra hålrum på bilar). Det finns också s k konserveringsoljor som är bra. En annan möjlighet är att täcka känsliga delar med någon slags specialomslagspapper som är indränkt med en korrosionsskyddande olja, jag vet inte var man får tag på sådant men det brukar finnas på packavdelningen hos mekaniska verkstäder som ofta skickar blanka maskinbearbetade delar på export.

En nödlösning som är ganska bra är att olja in med växellådsolja, den är "klibbigare" och rostskyddar längre tid än vad t ex 5-56 eller motorolja gör. Men ta då en "ren" GL1 växellådsolja, den luktar inte lika illa som GL4 och GL5 med sina svaveltillsatser gör.
Försvarets vapenfett går också att använda på järn, stål och aluminium, dock ska man hålla vapenfettet borta från detaljer av koppar eller kopparlegeringar (det innehåller s k avkoppringsmedel för att lösa upp avlagringar från förkopprade projektiler i pipor och eldrör).

Själv är bäste dräng

Avfuktare, kompressor modell alltså, fungerar höst, vår och sommar. Men så fort temperaturen går under ca 5 plusgrader så blir det problem med att det fryser. Men å andra sidan rostar järn sakta under den temperaturen, så då räcker det med ett tunt oljelager. Har samma problem, men jag smorde inte in den i tid så chuck och några andra detaljer som inte var naturligt feta har fått en brun grund. Avfuktaren är kanon för utrymmet, speciellt när det är runt 10 grader några dagar och stiger till 20. Då kan det nästan droppa om tunga pjäser i otäta bodar. Se bara till att du tätar tillräckligt så det inte blåser igenom, för då hinner inte avfuktaren med.

TW

Jag följer diskussionen med stort intresse.......

Vad jag har sett verkar allting rosta som värst då temperaturen svänger på båda sidor om nollstrecket. Det blir rimfrost på maskinerna i kallväder och sedan blidväder så rimfrosten smälter och allting blir vått.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TiB

Kedjeolja i sprayform finns, eller sågkedjeolja i spruta?

Om du svarvar ofta så hinner den inte rosta.  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

christelle

Jag hade lagt över först nåt uppsugande typ två bomullslakan över maskinen och runt så nära golvet som möjligt och däröver två tjockare filtar som oxå räcker ner till golvet runt maskinen. Vid mycket kondens hade jag lagt likadant dubbelt under maskinen. Sen får Du kolla så att inte filtar etc blir blöta för då gör de inte så mycket nytta.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

sɹǝpuɐ

Täta verkstaden och se till att du kan få upp temperaturen iaf ett par grader varmare än vad det är utanför. Det gör mycket för luftfuktigheten.

Täcker du svarven, så försök att få in någon form av liten värmekälla under täcket. Utan brandfara naturligtvis. En lampa eller ett litet element.

Sätt in fönster eller luftsolfångare eller båda. Sätt in ventilation. Sätt eventuellt in en elektrisk luftavfuktare. Den både avfuktar och värmer lite. Men skall det vara någon mening så behöver utrymmet vara hyfsat tätt.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

723 Gäster, 0 användare