Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket debitera granne för snöröjning?  (läst 4936 gånger)

Xoot

  • Gäst
Hur mycket debitera granne för snöröjning?
« skrivet: 26 sep-13 kl 22:36 »
Har ett par grannar i gatan och det är bara uppfarter som det handlar om.
Någon enstaka har 80meter väg in till huset.

Jag röjer egentligen bara till oss själva och industriplattor.
Vad kan man hävda att det kostar? Det är inte tal om välgörenhet, dieseln och tiden är extra dyr den tiden för mig.

Men en uppfart tar ju inte en timme..
550kr exkl. plus maskin är ju svårt att ta ut vad som annars är ett bra riktpris här.

Sprit och tobak är inget alternativ. Ska iofs vara snus men ett fast pris per uppfart hade ju varit intressant. :)
Jourpris är det heller inte tal om eftersom jag kommer passera uppfarterna när jag ändå plogar till mig själv.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14507
    • Östergötland
SV: Hur mycket debitera granne för snöröjning?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-13 kl 22:51 »
Det är alltid svårt att ta betalt av grannar. Antar att du inte tänker ta upp inkomsten i företaget, så då går det inte riktigt att köra med fullt pris heller. Men en sak som är viktig är att göra klart från början att du plogar deras när du plogar ditt, och inte efter 3cm snö eller i god tid innan de skall till jobbet.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur mycket debitera granne för snöröjning?
« Svar #2 skrivet: 26 sep-13 kl 23:12 »
Det är guld värt att få plogservice direkt efter snöfall, men eftersom man inte vet om snön kommer ofta eller mycket eller lite och sällan, så kan du kanske se tillbaka och ta reda på hur många plogningar det kan röra sig om på en vinter. Det ginge kanske att lägga priset på en beräknad nivå avseende drivmedelskostnaden plus nåt litet tillägg för tiden? Hur mycket skulle det göra per insats? Det blir ju lite orättvist om alla ska betala exakt lika mycket såväl den som har 80 meter väg som den  som har en liten kort infart. Tycker inte man ska ta betalt i snus eller andra droger, det ger inget proffsigt intryck  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Hur mycket debitera granne för snöröjning?
« Svar #3 skrivet: 26 sep-13 kl 23:24 »
Ett fast pris på ca 50 för de små och 80 för den stora kanske skulle vara något.

Håning

  • Gäst
SV: Hur mycket debitera granne för snöröjning?
« Svar #4 skrivet: 27 sep-13 kl 00:59 »
Ibland ska man inte rota i det  som inte är nödvändig för det kan kosta mera.

Xoot

  • Gäst
SV: Hur mycket debitera granne för snöröjning?
« Svar #5 skrivet: 28 sep-13 kl 17:11 »
Vi har enats i gatan om totalpris som behövande delar tillsammans så det blev ju bra.
Antal meter extra hos någon, som har längre uppfart klöddar vi inte med, mäta meter blir bara drygt..

Här måste ju finnas fler med maskin som brukar svänga in om sina grannar? :)

Broberg

  • Gäst
SV: Hur mycket debitera granne för snöröjning?
« Svar #6 skrivet: 29 sep-13 kl 22:34 »
Morsan har två infarter, på vägen som bonnen ändå plogar. Blekingeklimat. Brukar hamna på runt 300 spänn, per vinter. Jag tycker det är billigt.


Det blir inga kvitton.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: Hur mycket debitera granne för snöröjning?
« Svar #7 skrivet: 29 sep-13 kl 22:54 »
100 kronor per gång får jag betala för min väg som är ca 300 meter :)
Vill jag ha regelbunden snöröjning under hela vintern så får jag inget fast pris då det är så osäkert hur vintern blir- bonden kan förlora på det prismässig om det är en väldigt snöig vinter och jag kan förlora på det om det blir en snöfattig vinter.
Så då plöjer hen regelbundet och sedan får jag en avrundad slutnota beroende på hur vintern varit.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser