Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni kg när ni säljer honung?  (läst 67227 gånger)

biåke

SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #220 skrivet: 27 dec-17 kl 09:36 »
Smaken är som baken, delad. Vist , köper ingen honungen för det satta priset är den för dyr. För mig  är frågan om alla ska ha råd att köpa eller om dom med god inkomst skall ha den. Även svensk honung i butik har ett  pris och vad fick biodlaren för den honungen? Jag säljer min för 100 kr kilot  och 95 kr/kg för 3 kg hink. Ingen klagar och jag är glad när våren kommer och honungen är slut.

Sjaunja

• -
« Svar #221 skrivet: 27 dec-17 kl 12:39 »
För mig  är frågan om alla ska ha råd att köpa eller om dom med god inkomst skall ha den.

Stor tumme upp för det tänkandet.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #222 skrivet: 31 dec-17 kl 13:33 »
Jag har provat sälja sorthonung sedan ett par år. I dagsläget ligger jag på strax under 200 kr/kg för sorthonungen. Trots detta är jag tveksam till att det lönar sig ekonomiskt med alla extraresor inräknat, extra skattningar, extra besök i bigårdarna mm. Jag tar ett år i taget men om jag väljer att fortsätta med just sorthonung så kommer jag behöva ta mer betalt för att få ekonomi i det.

Ljunghonungen står för cirka 30% av min totala årsskörd ett normalår, så för min del är den viktig då jag har ganska små skördar i snitt då samtliga kupor är placerade i skogslandskap. Så tyvärr är jag helt beroende av ljungen för att få en normal totalskörd.  Jag tycker inte ljunghonungen säljer bättre än andra sorter utan ungefär lika bra. Skillnaden är att folk som köpt och gillar ljung tenderar att återkomma i större utsträckning för att fa tag på just ljunghonung, oavsett om det kommer långväga från. Lindhonung säljer märkligt nog sämst om jag skulle dra ett snitt på all sorthonung. Jag har dock märkt att olika sorter säljer olika bra beroende på var i landet man säljer, så det kan så klart skilja sig åt.

Jag ger gärna bort en burk ljunghonung just för att det är roligare då många inte provat den tidigare. Dock faller den som bekant långt ifrån alla i smaken.

Bäst ekonomi är det nog ändå att ta bra betalt för sin "vanliga" honung och ha ett antal inarbetade återförsäljare. Det kräver ju minst arbetsinsats totalt sett. För min del är det ännu inte bara ekonomi som styr utan glädjen att kunna få fram olika sorters honung helt naturligt, även om det i dagsläget är ett jobb som inte riktigt betalar sig.  :)

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #223 skrivet: 01 jan-18 kl 18:56 »
Jag har provat sälja sorthonung sedan ett par år. I dagsläget ligger jag på strax under 200 kr/kg för sorthonungen. Trots detta är jag tveksam till att det lönar sig ekonomiskt med alla extraresor inräknat, extra skattningar, extra besök i bigårdarna mm. Jag tar ett år i taget men om jag väljer att fortsätta med just sorthonung så kommer jag behöva ta mer betalt för att få ekonomi i det.

Ljunghonungen står för cirka 30% av min totala årsskörd ett normalår, så för min del är den viktig då jag har ganska små skördar i snitt då samtliga kupor är placerade i skogslandskap. Så tyvärr är jag helt beroende av ljungen för att få en normal totalskörd.  Jag tycker inte ljunghonungen säljer bättre än andra sorter utan ungefär lika bra. Skillnaden är att folk som köpt och gillar ljung tenderar att återkomma i större utsträckning för att fa tag på just ljunghonung, oavsett om det kommer långväga från. Lindhonung säljer märkligt nog sämst om jag skulle dra ett snitt på all sorthonung. Jag har dock märkt att olika sorter säljer olika bra beroende på var i landet man säljer, så det kan så klart skilja sig åt.

Jag ger gärna bort en burk ljunghonung just för att det är roligare då många inte provat den tidigare. Dock faller den som bekant långt ifrån alla i smaken.

Bäst ekonomi är det nog ändå att ta bra betalt för sin "vanliga" honung och ha ett antal inarbetade återförsäljare. Det kräver ju minst arbetsinsats totalt sett. För min del är det ännu inte bara ekonomi som styr utan glädjen att kunna få fram olika sorters honung helt naturligt, även om det i dagsläget är ett jobb som inte riktigt betalar sig.  :)

Ojojoj! Varför skänker du bort sortren honung till det priset?? Sortren honung ska kosta 4-500:- per kg! Naturligtvis måste du ha betalt för all extra körning och nedlagda arbetsmoment!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #224 skrivet: 01 jan-18 kl 19:23 »
Ja det är precis just det jag inser. Ska jag kunna fortsätta med sorthonung så kommer jag behöva ta betalt för den framöver!  :)

Thomas_

• Skåne
« Svar #225 skrivet: 01 jan-18 kl 20:22 »
Höj priset omgående!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

• Skåne
« Svar #226 skrivet: 02 jan-18 kl 15:43 »
Sortren honung ska kosta 4-500:- per kg
Jag har själv verkligen inget emot att honungen betalas bra, och jag kan ha fel, men jag tror inte att alltför höga priser är bra för svensk biodling på lite längre sikt. Priset bör sättas mer rimligt, i nuläget förslagsvis kring 140-160, sorthonung en bit högre, så att kunderna blir vana att köpa den lokala högklassiga honungen.
Samtidigt är det viktigt att informera om kvalitetsskillnaden mellan en varsamt hanterad lokal produkt jämfört med den processade standardhonungen. Det är absolut inte bara miljöstatusmedvetna höginkomsttagare som ska köpa vår honung, samtidigt som de köper sin parmaskinka och roquefortost.

Vad gäller priset så kan man argumentera för att biodlaren ska ha betalt för sin honung, alltså den honung som är på hink. Där finns det redan ett etablerat pris, och man kan lägga på en del för sorthonung. Sedan ska han förstås ha betalt för burkning och försäljning om han gör även det, kanske lika mycket till, eller lite mindre. Då hamnar man ungefär kring prisspannet ovan.

Thomas_

• Skåne
« Svar #227 skrivet: 02 jan-18 kl 19:48 »
Priset bör sättas mer rimligt, i nuläget förslagsvis kring 140-160, sorthonung en bit högre, så att kunderna blir vana att köpa den lokala högklassiga honungen.
Samtidigt är det viktigt att informera om kvalitetsskillnaden mellan en varsamt hanterad lokal produkt jämfört med den processade standardhonungen. Det är absolut inte bara miljöstatusmedvetna höginkomsttagare som ska köpa vår honung, samtidigt som de köper sin parmaskinka och roquefortost.

Vem har sagt att inte vanliga låg- och medelinkomsttagare köper en och annan burk sorthonung? Kundunderlaget hos mig och mina kollegor har full koll på vad de vill ha, och många av dem är absolut inga höginkomsttagare.

Ett pris sätts efter tillgång kontra efterfrågan, så bara höj priset nu! Som bekant sänker vi sedan inte priset det år som vi kanske kommer till ett överskott. Det finns utmärkta exportkanaler....

Sjaunja

• -
« Svar #228 skrivet: 02 jan-18 kl 21:03 »
Svensk honung är för dyr. Jag stöder i vanliga fall lokalproducerat men vad gäller honung gör jag avsteg från det. Då vänner är ut och reser ber jag dom ta med honung till mej från nån liten byodlare. Spännande att prova! Hittills är honungen från bergsbyn Gucca i Serbien och den från grekiska ön Ikaria i topp.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #229 skrivet: 02 jan-18 kl 21:11 »
Citera
Svensk honung är för dyr.  >:D
Vem säger att svensk honung är för dyr.

Rensat, tonen ska vara god och hjälpsam//christelle
« Senast ändrad: 03 jan-18 kl 10:50 av christelle »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #230 skrivet: 02 jan-18 kl 21:17 »
Svensk honung är för dyr. Jag stöder i vanliga fall lokalproducerat men vad gäller honung gör jag avsteg från det. Då vänner är ut och reser ber jag dom ta med honung till mej från nån liten byodlare. Spännande att prova! Hittills är honungen från bergsbyn Gucca i Serbien och den från grekiska ön Ikaria i topp.
Intressant att du anser att man inte skall ha en skälig ersättning för sitt arbete.
Med vilken värdegrund motiverar du den åsikten?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #231 skrivet: 02 jan-18 kl 22:17 »
Vem har sagt att inte vanliga låg- och medelinkomsttagare köper en och annan burk sorthonung? Kundunderlaget hos mig och mina kollegor har full koll på vad de vill ha, och många av dem är absolut inga höginkomsttagare.

Ett pris sätts efter tillgång kontra efterfrågan, så bara höj priset nu! Som bekant sänker vi sedan inte priset det år som vi kanske kommer till ett överskott. Det finns utmärkta exportkanaler....

Priset sätter man i förhållande till sina kostnader och ersättning man vill ha för sitt arbete.
Och givetvis beroende på hur marknade ser ut för tillfället.
Men inte nödvändigtvis.

Små

• Skåne
« Svar #232 skrivet: 03 jan-18 kl 00:18 »
Intressant att du anser att man inte skall ha en skälig ersättning för sitt arbete.
Med vilken värdegrund motiverar du den åsikten?
Men alla ska förstås inte ha skälig ersättning, bara de som är rimligt duktiga. Så är det i alla branscher. Om jag skulle ge mig på att försöka ta betalt för mina kunskaper inom t ex motorrenovering så hade jag inte fått skälig ersättning, alltså per timma. Jag hade tvingats ta enorma belopp per bil, för jag hade behövt ett år per styck.

Sjaunja

• -
« Svar #233 skrivet: 03 jan-18 kl 00:34 »
Som bekant sänker vi sedan inte priset det år som vi kanske kommer till ett överskott. Det finns utmärkta exportkanaler....

Det finns även utmärkta importkanaler om svenska priser går överstyr. Rekommenderar särskilt honung från Serbien och Grekland. Kul att gynna små biodlare även från andra länder.

christelle

• Blekinge
« Svar #234 skrivet: 03 jan-18 kl 11:04 »
Rensat, håll god ton
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

• -
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honun
« Svar #235 skrivet: 03 jan-18 kl 15:27 »
Men alla ska förstås inte ha skälig ersättning, bara de som är rimligt duktiga. Så är det i alla branscher. Om jag skulle ge mig på att försöka ta betalt för mina kunskaper inom t ex motorrenovering så hade jag inte fått skälig ersättning, alltså per timma. Jag hade tvingats ta enorma belopp per bil, för jag hade behövt ett år per styck.

;D.  Nu fick du till det riktigt bra.

Med skäligt så får man även räkna med kunskapsbasen och hur snabbt man jobbar.

Skulle jag ta betalt för allt så blir det gärna väldigt dyrt för kunden.
Jag bygger mina kupor av brädor som jag själv sågar ut ur bakar. Det innebär att om allt strular så kan jag lägga 40-80 timmar på att få fram virket till en kupa.
Skulle jag räkna det i kr och ören så är det billigare, mycket billigare att åka till brädgården och få det hemkört.
Sånt kan jag aldrig ta betalt för, utan det är för mitt eget välbefinnande.

Samtidigt så skall man vara medveten om att det står var och en fritt att sätta sitt eget pris.
Än så länge är jag väldigt ovillig att sälja min honung. Men får jag tillräckligt bra betalt kan jag nog sälja lite. Men det är betydligt roligare att ge bort.
Men inte nödvändigtvis.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #236 skrivet: 03 jan-18 kl 19:06 »
Läste idag (3.1) i ett reklamblad från City Cross att de säljer "fast honung" för 46,15/kg. Var kan den så kallade honungen komma ifrån?

Fundersam

• Västmanland
« Svar #237 skrivet: 03 jan-18 kl 20:07 »
Markaden brukar ju vara duktig på att reglera sig självt långsiktigt så att den som har en produkt/ vara som är omtyckt ofta kan ta skäligt/ bra betalt för den, vilket jag anser vara bra då det tvingar producenterna att hålla en god kvalité. Detta gäller ju inte bara honung utan det mesta i samhället. Jag ger också bort mycket honung, men säljer så klart det mesta då jag ligger ute med stora kostnader för att hålla biodlingen igång samt att jag har för avsikt att kunna tjäna en del pengar på den långsiktigt. De enda personer som jag fått kommentarer av att jag tar bra betalt för honungen är av andra biodlare som säljer billigare. De kunder jag träffar klagar inte och jag har nog uppfattningen att min kundkrets består av både låg och höginkomsttagare.

Jag tycker inte att man ska skämmas för att ta bra betalt för sin produkt oavsett vad man säljer. Det är ju ändå kunderna och marknaden som avgör när priset blir för högt. För de som vill handla billigt finns det ett överflöd av billiga produkter att tillgå, så valmöjligheten finns ju och kommer alltid att finnas för konsumenten. Tar man inte betalt för sina varor/ tjänster så kan man ju i slutänden heller inte leva av sitt företagande när man har det som mål.

Thomas_

• Skåne
« Svar #238 skrivet: 03 jan-18 kl 20:30 »
Jag tycker inte att man ska skämmas för att ta bra betalt för sin produkt oavsett vad man säljer. Det är ju ändå kunderna och marknaden som avgör när priset blir för högt. För de som vill handla billigt finns det ett överflöd av billiga produkter att tillgå, så valmöjligheten finns ju och kommer alltid att finnas för konsumenten. Tar man inte betalt för sina varor/ tjänster så kan man ju i slutänden heller inte leva av sitt företagande när man har det som mål.

Tack!!

En annan aspekt i sammanhanget är alla de som säljer sin honung svart, vilket ger ett lägre kilopris för konsumenten... På tal om svart försäljning - en kollega till mig jämförde för ett tag sedan sitt orange kuvert med mitt. Han fick en chock då han såg att jag kommer att få i princip det dubbla mot honom per månad vid pensioneringen. Sen kröp det fram att han jobbat mycket svart ända fram tills att han fyllt 30 år.  ;)

Små

• Skåne
« Svar #239 skrivet: 04 jan-18 kl 10:52 »
En annan aspekt i sammanhanget är alla de som säljer sin honung svart, vilket ger ett lägre kilopris för konsumenten.
Alla de....  vilken sorts biodlare är det du pratar om? För du menar väl inte att man säljer svart bara för att man inte har firma? I Sverige är de flesta biodlare hobbybiodlare, och det är både nyttigt och tillåtet och det uppmuntras, det är inte att sälja "svart".

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser