Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni kg när ni säljer honung?  (läst 67215 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #100 skrivet: 10 jan-14 kl 21:59 »
3x0.700= 2.1kg

100-3stburkar 15= 85kr

85/2.1=40.47kr/kg

Allt så får du 40.47kr kilot.

Du får fin sila, skikta, röra, ympa, köpa burkar, tappa på burk + etikettera , med andra ord en hel del jobb.

Hade du istället grov silat det med sil eller genom klarning över natten och tappat det direkt på 28kg hinkar hade du fått samma pris 40kr+ färre kunder/köp tillfällen och du hade snabbare blivit av det hela.

Smart va,,, eller inte  o:)

Eller kanske ditt tillvaro hänger på 0.47 ören  ;D

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #101 skrivet: 11 jan-14 kl 00:09 »
Är det inte fri konkurrens ? Var och en får väl ta det pris som han är nöjd med? 50 kr är ett normalpris bland odlarna här omkring så det lär ju inte vara förlust.

Edward.

• Gästrikland
SV: (Ämne saknas)
« Svar #102 skrivet: 11 jan-14 kl 00:16 »
50 kr är ett normalpris bland odlarna här omkring så det lär ju inte vara förlust.

Det är fortfarande ett under pris

Den nedersta bilden är vad HF får för 500gr på ett lågpris stor marknad
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

andtol

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 11 jan-14 kl 09:13 »
Hade du istället grov silat det med sil eller genom klarning över natten och tappat det direkt på 28kg hinkar hade du fått samma pris 40kr+ färre kunder/köp tillfällen och du hade snabbare blivit av det hela.

Du menar att jag ska sälja det direkt till någon uppköpare?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #104 skrivet: 11 jan-14 kl 09:25 »
Jag får 50kr för 500gm plus moms ut till butik, till privat kund ta jag 70kr för 500 gm. Under uppbyggnadsfasen har jag köpt in 500 kg extra per år @ 50kr kg men detta är enbart skogshonung. Det finns de som säljer 6kg för 500kr direkt till kund men som tur är har det relativt lite att sälja
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

andtol

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 11 jan-14 kl 09:26 »
Man undrar vad du jobbar med Sockerråttan?

Hur skulle du känna om det kom en massa andra som gör ditt jobb till ett kraftigt under pris?

Så kommer chefen och säjer nu sänker vi ditt lön med 60% du får va glad att får in några pengar överhuvudtaget  ;)

Jag är inte beroende av min biodling för mitt uppehälle, nej.

I min bransch, IT, så kommer hela tiden billigare löner. Indien, Kina, Bangladesh dumpar lönerna. Men då får man ha ett mervärde så överlever man.

Ok ! Ditt svar är alltså : du får gärna köpa min honung  ...     Jag tänker inte hålla på och käfta om detta... bara konstaterar att du struntar i andra. Sätter dig själv först. Sorgligt för oss andra som försöker vara seriösa och fortfarande tror på solidaritet

Hela diskussionen blir konstig. Jag skulle kanske inte gett mig in i diskussionen.

Jag har bara mina bin för att få egen honung. Jag är inte alls beroende av inkomsterna även om det är trevligt när det går jämt ut.

Jag har bin för att jag vill vara självförsörjande på honung. Något som alternativ.nu och detta forum handlar om. Jag kan förstå att det sticker i ögonen när jag säger att jag ger bort honung eller säljer till underpris, men mina ca 70 kg honung, som jag slungade i år, kan knappast göra någon skillnad. Däremot blir mina vänner väldigt glada. Och syskonen tar tacksamt emot honungen men äter den inte... ;)

Hela diskussionen väcker förstås andra frågor. Är det någon som klarar av att sälja all sin honung för 100 kr/kg?

Staffan

• Södermanland
« Svar #106 skrivet: 11 jan-14 kl 10:10 »
Ok sockerråttan...  om det är 70 kg så är det inte så mycket att tjafsa om. Jag tycker bara att man ska tänka till lite innan man prissätter sin honung. Som Hans som skriver ..  det är väl fri konkurrens ...  visst , men det innebär inte att man kör sitt eget race och totalt struntar i andra.
Om alla människor försöker tänka lite större och sätta in saker i ett större sammanhang där tanken att vi stöder varandra och hjälps åt istället för tvärtom skulle vi få en mycket trevligare värld. Om du säljer honung till ett underpris så förstör du för andra så vill ligga på en normal nivå. Vad en normal nivå är är förstås lite olika beroende på en massa olika faktorer, men man kan åtminstone försöka ta reda på vad priserna är.... både lokalt , men också i hela landet. Det fodras så lite att tänka lite solidariskt. Apropå priser. Jag tar 60 kr för en burk 500 g  och det går utmärkt. Det finns faktiskt ganska många som tycker det är billigt.

Hans Andersson

• -
« Svar #107 skrivet: 11 jan-14 kl 10:55 »
Det är säkert lika många som tycker det är dyrt. Det går inte att gå efter vad kunderna säger för det är deras upplevelse, och den beror på hur deras situation ser ut, konsumerad mängd mm. Jag har själv det knapert och har i år köpt importhonung ( Icas, den lär väl inte vara svensk ) för att jag ändå vill ha. Jag ser mest till jämnheten i produkten så att den fungerar på mackorna.  Andra år har jag köpt ett 10-tal 50-kronors burkar a´700 gr. direkt av odlare. Gillar jag den inte så spelar det ingen roll om han tar 20 kr, jag köper inte ändå.

Det är fortfarande ett under pris

Den nedersta bilden är vad HF får för 500gr på ett lågpris stor marknad

Du kan ju inte jämföra pris mellan direktförsäljning och butiksförsäljning.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 11 jan-14 kl 11:01 »
Om du säljer honung till ett underpris så förstör du för andra så vill ligga på en normal nivå.
Japp.
Det är förstås lagligt att undervärdera sitt arbete och en högklassig produkt om man vill. Men det gagnar ingen.
Rätt konstigt egentligen... Många betalar gladerligen för Coca Cola och annan skit, men mjölk, honung och andra produkter som kräver kunskap och arbete dom ska helst vara gratis.

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #109 skrivet: 11 jan-14 kl 11:36 »
Det fins bra hantverkare som är dåliga på att ta betalt.
Det fins dåliga hantverkare som är bra på att ta betalt.

Vilka anlitar Ni????

Edward.

• Gästrikland
« Svar #110 skrivet: 11 jan-14 kl 13:04 »
Det finns flera andra sorters hantverkare, även de som  är bra och ta skäligt betalt.

Att under betala gör tillslut att folk lägger av eller aldrig börjar, tjänsten eller varan försviner vem vinner på det.

Innerst inne hur bra känns det när man köper något till ett kraftig under pris och den andra parten blir utnyttjade och inte får betalt för sitt tid och arbetes insatts?  ???

mvh Edward  :P

Edward.

• Gästrikland
« Svar #111 skrivet: 11 jan-14 kl 14:17 »
Jag har själv det knapert och har i år köpt importhonung ( Icas, den lär väl inte vara svensk ) för att jag ändå vill ha. Jag ser mest till jämnheten i produkten så att den fungerar på mackorna.  Andra år har jag köpt ett 10-tal 50-kronors burkar a´700 gr. direkt av odlare. Gillar jag den inte så spelar det ingen roll om han tar 20 kr, jag köper inte ändå.

Ja, ibland får man avstå och köpa en billig kina produkt, så ser verkligheten ut ibland, + eftersom vi endast producerar 50% av honungen som äts måste den andra 50% komma från någon stans.

Du kan ju inte jämföra pris mellan direktförsäljning och butiksförsäljning.

Jo det kan man OCH det bör man!

Vid ett fler tal tillfällen har jag varit på fabriks outlets i anslutning till fabriker och det verka finnas två läger.

Antingen tar man fullt betalt, oftast något över butiks priser eftersom man pris pressar inte.

Eller så kör man billiga varianten som är något dyrare är rean i en vanlig butik, fast här rör det sig om sekundära skadade varor som man inte kan eller vill säja genom vanliga sälj kannaler som annars hade kastas.

Burken och innehållet är detsamma om man köper den på Ica eller direkt från biodlaren, snarare är den mer exklusiv dirrekt från odlaren och bör betinga ett mer värde och högre pris.

Hans Andersson

• -
« Svar #112 skrivet: 11 jan-14 kl 14:27 »
Jo det kan man OCH det bör man!

Vid ett fler tal tillfällen har jag varit på fabriks outlets i anslutning till fabriker och det verka finnas två läger.

Antingen tar man fullt betalt, oftast något över butiks priser eftersom man pris pressar inte.

Eller så kör man billiga varianten som är något dyrare är rean i en vanlig butik, fast här rör det sig om sekundära skadade varor som man inte kan eller vill säja genom vanliga sälj kannaler som annars hade kastas.

Burken och innehållet är detsamma om man köper den på Ica eller direkt från biodlaren, snarare är den mer exklusiv dirrekt från odlaren och bör betinga ett mer värde och högre pris.

Att den är mer exklusiv bara för att man köper den direkt av odlaren ser jag ingen självklarhet i. Vad skulle det bestå i?

I övrigt så var det inte så jag menade med jämförelsen.  Det finns en hel rad faktorer som gör att en vara i butik är och skall vara dyrare än om den köps direkt av producenten.
För det första så ska butiken ha sin del. Sen insamlandet och transporterna till butiken ska betalas. I butiken har du en betydligt större exponering för kunder vilket ökar chansen att det kommer tillräckligt många förbi burkarna och är villiga att betala.  Passerar 10 000 personer dina burkar i en butik, så är det ju stor chans att några köper, jämfört med om 10 personer åker förbi din skylt vid vägen.
Så det behöver inte vara överdrivet, men en 25% lägre pris vid direkt köp hos en odlare jämfört med i butik förväntar jag mig.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #113 skrivet: 11 jan-14 kl 14:30 »
Du menar att jag ska sälja det direkt till någon uppköpare?

Ja, eftersom du verka tycka det är jobbigt och inte vill lägga ner tid på att sälja, du spar tid och slipper massvis med arbete. + du får lika mycket betalt. Och slipper kladdet.

I min bransch, IT, så kommer hela tiden billigare löner. Indien, Kina, Bangladesh dumpar lönerna. Men då får man ha ett mervärde så överlever man.

Hela diskussionen väcker förstås andra frågor. Är det någon som klarar av att sälja all sin honung för 100 kr/kg?

Så är det, även dom svenska biodlarna konkurrerar med utlänska löner. MEN det var inte det som jag tog upp, hur kul bli det för dig när SVENSKA arbetare gör samma jobb som dig, och inte tar betalt, för de gör det bara för skoj och kul och inte har det som sitt jobb?
Chefen sänker ditt svenska lön med 70%, då kanske måste du försöka ta betalt för dit honung, men det är redan kört för någon anna dumpar priset  >:(

Hans Andersson

• -
« Svar #114 skrivet: 11 jan-14 kl 14:33 »
Det är nog inte omöjligt att alla kommer att få gå ner ett snäpp. I all evighet kommer vi inte att klara att hålla en låssasekonomi som ligger tre snäpp över våra grannländer.
Den som vill vara med på banan kan lämpligen börja anpassa sig redan nu.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #115 skrivet: 11 jan-14 kl 14:46 »
Det finns en hel rad faktorer som gör att en vara i butik är och skall vara dyrare än om den köps direkt av producenten.
För det första så ska butiken ha sin del. Sen insamlandet och transporterna till butiken ska betalas. I butiken har du en betydligt större exponering för kunder vilket ökar chansen att det kommer tillräckligt många förbi burkarna och är villiga att betala.  Passerar 10 000 personer dina burkar i en butik, så är det ju stor chans att några köper, jämfört med om 10 personer åker förbi din skylt vid vägen.
Så det behöver inte vara överdrivet, men en 25% lägre pris vid direkt köp hos en odlare jämfört med i butik förväntar jag mig.

Jag ser värdet, den faktiska värdet av honungs burken direkt i handen på kunden.

Om jag har ett stort affär så är det flera varor som bidrar till lönsamheten.

Står jag och säljer en burk honung hemma vid tar det min tid som är också värd något till mig, ledighet eller pengar.

Nån ringer på min dör, jag reser mig ur soffan, öppnar dörren, "hej jag vill köpa lite honung" utbyte av lite artighets fraser+ jag hämtar burken, fixar med växel, lite fler artighets fraser och i bästa fall är jag tillbaka i soffan efter 10-15 minuter.

En vanlig timpenning med alla skatter och utgifter 300kr/tim blir 50 till 75 kr som du egentligen ska lägga på varje burk

Du har missuppfattat hur handeln ser ut, små butiker tar mer betalt eftersom de satsar på service och har högre kostnader

Edward.

• Gästrikland
« Svar #116 skrivet: 11 jan-14 kl 14:51 »
Det är nog inte omöjligt att alla kommer att få gå ner ett snäpp. I all evighet kommer vi inte att klara att hålla en låssasekonomi som ligger tre snäpp över våra grannländer.Den som vill vara med på banan kan lämpligen börja anpassa sig redan nu.

Ja, framtiden kan se så ut, kanske dags att anpassa ditt honungs pris idag så att du har råd att leva när ditt framtida lönen liknar någons i ett u land som äter endast ris och eventuellt nån kyckling ett par gånger om året   :-\

andtol

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 11 jan-14 kl 15:08 »
Hur många här lever i huvudsak av sin honungsinkomst?

Hans Andersson

• -
« Svar #118 skrivet: 11 jan-14 kl 15:14 »
Jag ser värdet, den faktiska värdet av honungs burken direkt i handen på kunden.

Om jag har ett stort affär så är det flera varor som bidrar till lönsamheten.

Står jag och säljer en burk honung hemma vid tar det min tid som är också värd något till mig, ledighet eller pengar.

Nån ringer på min dör, jag reser mig ur soffan, öppnar dörren, "hej jag vill köpa lite honung" utbyte av lite artighets fraser+ jag hämtar burken, fixar med växel, lite fler artighets fraser och i bästa fall är jag tillbaka i soffan efter 10-15 minuter.

En vanlig timpenning med alla skatter och utgifter 300kr/tim blir 50 till 75 kr som du egentligen ska lägga på varje burk

Du har missuppfattat hur handeln ser ut, små butiker tar mer betalt eftersom de satsar på service och har högre kostnader

Det där är en vanlig missuppfattning bland småproducenter.

Det ÄR inte mitt problem som kund, vad du har för omkostnader. Eller hur lång tid det tar för dig att sälja en burk. 
Det är helt upp till dig som producent att lösa.

forestman78

• Södermanland
« Svar #119 skrivet: 11 jan-14 kl 15:30 »
Det där är en vanlig missuppfattning bland småproducenter.

Det ÄR inte mitt problem som kund, vad du har för omkostnader. Eller hur lång tid det tar för dig att sälja en burk. 
Det är helt upp till dig som producent att lösa.

Så länge kunder är villiga att betala ett högre pris och återkommer för att få köpa är priset inte för högt. Tycker folk inte att min skogshonung som inte är uppvärmd under hanteringen (till skillnad från nästan all honung som säljs i butikerna är) är värd priset och att det ingår ett kort samtal eller en visning av bigården så behöver folk ju inte köpa. Jag tar minst 150 kr kg och mer om jag säljer i små burkar. Min honung räcker inte utan köparna får nöja sig med mindre än dom vill ha för att alla stamkunder ska få lite i alla fall.

Jag tycker bara det är dumt att sälja för billigt om man har en riktigt god kvalitetshonung. Honungskvaliteten är dock inte alltid hög bara för att biodlaren är småskalig producent. Jag vet en gubbe som slungar i ladugården och honungen är full av vaxrester och skräp för han silar dåligt. Helt rätt att han inte tar ut lika högt pris som jag då hans hygien är lika med noll. Dock borde han inte sälja sin honung alls...

Vad gäller priset så spelar också skatt en roll. Säljer man svart är det faktiskt olagligt hur billigt det än är. Priser på olaglig försäljning är inget att diskutera för det ska inte finnas...
« Senast ändrad: 11 jan-14 kl 16:09 av forestman78 »
Biodlande torpare med hund och gäss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser