Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö eller ensilage  (läst 2470 gånger)

Iron Horse

• No worries
    • Dalarna
Hö eller ensilage
« skrivet: 23 sep-13 kl 16:14 »
Måste köpa lite maskiner (beg.) till nästa säsong, och undrar vilket som är bäst för hästar. Jag har alltid trott hö, men har hört att ensilage har sina anhängare. Hoppas på svar från hästmänniskor med bättre vetande.
Jobbat på ranch i British Columbia och dräng i Ontario. Även som lärare och under jorden i Stockholm som biblioteksnisse. Är inspirerad av Nordamerikas Indianer och deras livsfilosofi.

bo_i_dala

SV: Hö eller ensilage
« Svar #1 skrivet: 24 sep-13 kl 19:47 »
Hej!
Jag anser, på goda grunder, att ett, ensilage med skapligt hög TS-halt är bättre än hö!

mina skäl är;

Dammar överhuvudtaget inte. Har en "hosthäst" som skulle må dåligt av lite (eller mycket) damm.

Hög smaklighet. Även en gammal häst äter tillräckligt...

Blir inte dammigt ens efter en fuktig vinter....vilket hö blir...

Det är möjligt att ha ett grovfoder med rödklöverinslag, vilket är bra (protein) för hästen- detta är svårt vid höskörd.

MVH/ bosse

Luff

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 sep-13 kl 20:38 »
Håller med Bo. Om man har tillräckligt med hästar för att ensilagebalarna ska hålla sig i öppnat tillstånd även en mild vinter.
//Luff

Iron Horse

• No worries
    • Dalarna
« Svar #3 skrivet: 25 sep-13 kl 15:18 »
Tack ska ni ha. Hade inte tänkt på dammaspekten. Känns väldigt bra att kunna få råd av mer erfarna. Jag hade tänkt köpa en liten lösbalare, av äldre modell billigt, men kanske får tänka om. Är det inte dyrt med maskiner till inplastning?
Jobbat på ranch i British Columbia och dräng i Ontario. Även som lärare och under jorden i Stockholm som biblioteksnisse. Är inspirerad av Nordamerikas Indianer och deras livsfilosofi.

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 26 sep-13 kl 20:07 »
Hej igen!

Kolla om det inte finns någon i närheten som kan rulla o plasta mot betalning- är billigast och man slipper en massa maskiner som ska repareras mm

Har kört hö i många år men till slut blev det så mycket hö att köra att skullen inte räckte till osv.... kör bara ensilage i rundbal numera (ca 450 st/år) har sålt alla hömaskiner , jag lejer bort rullning och plastning (har gjort detta i ca 10 år).
Ja det blir inte billigt men fördelarna är STORA!

Mvh/ bosse
PS Var i BC i somras- besökte bla en ranch utanför Vernon- konstaterade att de hormonbehandlade dikalvarna redan vid avvänjningen.DS

Iron Horse

• No worries
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 27 sep-13 kl 10:39 »
Hej bo i dala! Helt tokigt. Även  att få kritterna upp i slaktvikt genom att ge säd. Själv var jag i Valemount i Rockies, på en hästranch som mest sysslade med turridning och träning enligt Parelli. Där körde man med små rektangulära höbalar på ung. 15 kilo. Vi la upp några tusen för vintern. Men vackert och vilt va de.

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 27 sep-13 kl 20:08 »
Hej!

Var i Valemount i sb med att vi var vid Mt Robsom- åt frukost på ett lastbilshak mitt emot en helikopterfirma......

Åkte sen söderut via Jasper till Lake Louise osv

Hoppas du fått  några råd du kan bli klokare på;)

mvh7 bosse

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 24 okt-13 kl 11:38 »
Hade jag möjligheten till optimal förvaring samt att ge dem smågivor fördelat över dygnet så skulle jag definitivt välja hö. Nu går de på lösdrift och får ensilagebal. Det håller sig på ett helt annat sätt än hö på vinterhalvåret. Det finns väldigt få som gör höbalar numera och rätt många som efterfrågar det så i ditt fall hade jag köpt en sådan maskin och sedan köpt hösilagebalar för vinterhalvåret så kan du ge hö vår och höst.

Håning

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 okt-13 kl 12:31 »
Hade jag möjligheten till optimal förvaring samt att ge dem smågivor fördelat över dygnet så skulle jag definitivt välja hö. Nu går de på lösdrift och får ensilagebal. Det håller sig på ett helt annat sätt än hö på vinterhalvåret. Det finns väldigt få som gör höbalar numera och rätt många som efterfrågar det så i ditt fall hade jag köpt en sådan maskin och sedan köpt hösilagebalar för vinterhalvåret så kan du ge hö vår och höst.
Va då här om kring så finns det bara hö i stor bal i år . I fjol så var det tvärt om plast är dyrt och onödig om man har lagrings lokal för hö.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #9 skrivet: 25 okt-13 kl 14:04 »
Med höbal menar jag alltså småbalar. Längre söderut med högre luftfuktighet är det svårt för många att kunna förvara dem rätt och då får man ju ständigt åka och hämta. Hö i öppnad storbal håller sig självklart mindre länge än en öppnad hösilageboll.

Håning

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 okt-13 kl 15:24 »
Det kan kompenseras med att man saltar varannan lager . Det funka för mig i 30 år .

nordtravare

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 26 okt-13 kl 17:17 »
slåttermaskiner(hela kedjan) av olika utföranden finns gott om på marknaden till vettiga priser utom pressar det har knappt sålts småbalspressar senaste 40 åren så dom som finns på marknaden är mkt körda och ger inte mig förtroende .har själv jorden utarrenderad och köper rundbalar .
trots att jag hade hela hökedjan och även spannmålskedjan.de flesta maskiner.till mellan 2 till 5 vinterhästar det blir billigast .2-3 stora hästar klarar att äta upp storbalagna innan dom blir dåligana sålde jag utom självlastar vagnen som jag  har köpt full med lösha i bland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1766 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser