Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lager-på-lager året runt?  (läst 5093 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Lager-på-lager året runt?
« skrivet: 22 sep-13 kl 12:09 »
Skulle vilja sätta ihop en uppsättning kläder att bära året runt och som får plats i en väska.

Riktigt varma dagar behövs inte mycket kläder och allt eftersom vädret blir kallare eller blötare så tar man på sig lager efter lager.

Som ett exempel går jag hela sommaren i minimalistiska sandaler bestående av en sula av puffat rågummi och en rem av polyester. Det gör jag fortfarande, trots att hösten börjar bli kylig, men nu funderar jag på ullstrumpor att förlänga sandalsäsongen med. På nätet har jag till och med hittat en som går i filtade sockor och sandaler hela vintern. Det skulle vara kul att prova. Han behandlar filtsockorna med lanolin för att hålla undan värsta vätan, tydligen. Ett annat exempel är att jag inte har haft en regelrätt vinterjacka på flera år. Istället fyller jag på med tröjor under den vindtäta och tämligen regntåliga anoraken.

Vilka plagg ska jag ha med och i vilka material?

(Om det redan finns en tråd i ämnet får ni gärna peka mig åt det hållet. :) )
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Lager-på-lager året runt?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-13 kl 12:25 »

Menar du exempelvis tråden
                 miljövänliga-klimatsmarta och etiskna kläder!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #2 skrivet: 22 sep-13 kl 12:42 »
Kikade faktiskt på den tråden redan tidigare. ...vilket fick mig att äntligen ställa frågan här på forumet. Har ju funderat på det hela i flera år nu men aldrig tagit mig tid att fråga.

Nej, för mig handlar det inte om etik eller rättvisa. ...åtminstone inte än. Först ska jag minimera antalet plagg i garderoben och när det är gjort så blir det dags att välja rätt material (och kanske till och med ta fram symaskinen). Men materialen är också viktiga för mig. När jag klurar på sockor till sandalerna så bollar jag idén på bland annat Susanné på Ulleri.se för att hamna rätt direkt.

Men än så länge är det uppsättningen plagg som jag fokuserar mig på, anne-li. Jag växte upp på familjens tryckeri så varumärken betyder inte mycket för mig. Det är ju bara tryck eller broderier...
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• -
« Svar #3 skrivet: 22 sep-13 kl 12:57 »

Du kan eventuellt se sammensättningen av materialer
               i de olika länker!
               Ofta miljövänligt material och `smarta` val!
               Jag syr också själv en del av mina kläder
               men använder ej ull som material! 
               Du har rätt i att de olika märker är dyra broderier!

« Senast ändrad: 22 sep-13 kl 13:04 av anne-li »
Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #4 skrivet: 22 sep-13 kl 13:40 »
En t-shirt är ett vettigt plagg som man kan hitta i alla möjliga material. ...som exempel, alltså. Det är ett av de plagg som är mer eller mindre självskrivna i bagen. De senaste åren har jag provat bomull i olika kvalitéer, bambu och olika syntetmaterial. Mina favoriter är i  polyester (från jula) och merino-ull (från idefixteko). Bägge har bra kvalitet till ett lågt pris, men jag skulle vilja få bort sömmen mitt på axeln (raglan?) så att jag slipper få tryckpunkter på axlarna.

Har dessutom upptäckt hur bra det är att ha med sig tygstycken att använda på alla möjliga sätt (bandana m.fl.).
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• -
« Svar #5 skrivet: 22 sep-13 kl 14:29 »

jo raglan kan vara ett irrationsmoment!
           Sy exempelvis flera t-shirt i ekologiskt bomullsfleece
           Innerst inne är viktigt
           underkläder/underställ efter årstiden i microfiber?
           en typ av fleecejacke är ett  lätt val!
           Ett slitstarkt material = bomull/polyesterfiber till typ jeans
           och en vind/vattentät vinterjacke!
           Stövlar som du själv tillverkar?

Sko-storlek 42!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 22 sep-13 kl 15:06 »
Jag antar att du tänker på hållbara och slitstarka kläder i första hand för vardagsbruk ute hemma?

Och när shorts/mjukisbyxor, t-shirt och fleecetröja inte räcker?

Jag kör mest med skalbyxa och skaljacka i halvgrov poplinväv från Idefixteko. 220 gram 65/35 polyester/bomull. Mycket slitstarkt. Och sedan olika under beroende på temperatur. Är man lite aktiv och har bra mössa, skor och handskar så räcker ett ganska tunnt ylleunderställ bra, även om det är kallt. Eventuellt ett tunnt syntetunderställ. Lättare att tvätta ofta och torkar snabbt. Bara att skölja upp eller ha på med in i duschen. Torrt till nästa dag. Det tar ingen plats och gör att man slipper svett direkt mot kroppen.

Jag har två likadana jackor i poplinväv, men den ena är en storlek större. Det innebär att jag får plats med en extra tröja under. Den andra jackan rymmer bara en skjorta eller t-shirt och ett tunnt ylleunderställ.

Eller en sweatshirt med t-shirt under. Jag gillar "Industrial Sweatshirt" från Idefixteko. Mycket hållbara och användbara. Fungerar i staden också. Men söm över axlarna...

Är man ute i skogen och hugger så värmer huggarbyxorna bra. Men ett förstärkningsplagg är bra om man äter eller stannar upp. Kan vara en extra tröja eller en grov yllefilt. Eller en surplus militär vindrock.

Så jag skulle säga: Ofodrade skalbyxor och skaljacka. Skjorta/t-shirt och sweatshirt. Ett tunnt syntetunderställ, ett tunnt ylleunderställ och ett tjockare.

Knepigare med skor. Där varierar jag mig mycket. Alltifrån barfota och Teva-sandaler till Blundstone farmarboots med eller utan tåhätta, fodrade vinterkängor och ett antal olika gummistövlar och huggarstövlar. Och olika strumpor. Vintertid med mycket ull i, men även gärna en del syntet för slitstyrka.
« Senast ändrad: 22 sep-13 kl 15:44 av sɹǝpuɐ »

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #7 skrivet: 22 sep-13 kl 15:46 »
Jag antar att du tänker på kläder i första hand för vardagsbruk ute hemma?

I första hand, ja, men jag ser gärna att jag får ner även kläder för finare tillfällen i väskan. En heltäckande skjorta är ett bra plagg på det viset (med enkel slips), men även som myggskydd...

Det går att rucka lite på vad folk uppfattar som snygga kläder, faktiskt.
vattuvargs.blogspot.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 22 sep-13 kl 15:53 »
Jag rekomenderar linne och ull. Ifall du inte vill ha vadmal i ytterplaggen så finns det bara(?) syntet till regn/vind plaggen.

T-shirt
T-shirt långärm
Huvtröja*
Tjocktröja
Vind/regntålig jacka
Mössa
Halsduk

kalsong
långkalsong
byxa
Vind/regntålig byxa
strumpor
raggsockar

Utöver ovanstående plagg skulle jag även satsa på dessa plagg:

shorts
sandaler
kängor

*Huvtröjan är vald med tanke på att man kan dra huvan över mössan om det är jättekallt. Då räcker det med en tunn mössa. Annars så måste man nog även ha en tjockmössa att byta till.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 22 sep-13 kl 16:06 »
Ull är ju ett fantastiskt material så även jag rekommenderar ett ylleunderställ, dvs långärmad tröja och långkallingar. Även strumpor och sockar i ull är super och värmer även när de är fuktiga. Mössa, vantar och halsduk kan du också ha i ull och i olika tjocklekar om du vill. Sen är det ju bra med ett par ordentliga arbetshandskar också. Jag har ett par fodrade i skinn som värmer bra på vintern och när det är varmare har jag ett par tunna billiga eftersom de har en tendens att slitas mer de årstiderna. Som tjocktröja rekommenderar jag också en i ull som värmer bra. Ytterst en regntät skaljacka och regntäta skalbyxor. Sen behövs det förstås fler kläder än de uppräknade. Ville bara slå ett slag för den ypperliga och varma ullen. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #10 skrivet: 22 sep-13 kl 16:19 »
I första hand, ja, men jag ser gärna att jag får ner även kläder för finare tillfällen i väskan. En heltäckande skjorta är ett bra plagg på det viset (med enkel slips), men även som myggskydd...

Det går att rucka lite på vad folk uppfattar som snygga kläder, faktiskt.

Då skulle jag lägga till allroundbyxorna från Idefixteko. Tunna och lätta och tar lite plats. Tåliga och mycket lättskötta. Med ett par nyputsade boots, vit skjorta och sweatshirt så blir det utmärkta kläder för när man skall se lite civiliserad ut. Men även mycket användbara på långvandring eller resa.

anne-li

• -
« Svar #11 skrivet: 22 sep-13 kl 16:33 »

förhoppningsvis har du en bra större väska så att du för plats till utrustningen!
Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #12 skrivet: 22 sep-13 kl 18:24 »
Då skulle jag lägga till allroundbyxorna från Idefixteko. Tunna och lätta och tar lite plats. Tåliga och mycket lättskötta. Med ett par nyputsade boots, vit skjorta och sweatshirt så blir det utmärkta kläder för när man skall se lite civiliserad ut. Men även mycket användbara på långvandring eller resa.

ITABs allroundbyxor är bra! ...fast just nu föredrar jag jokk zip-off-byxa och gjuse med kavla-upp-ben istället. Ingen av dem går visst att köpa numera...

förhoppningsvis har du en bra större väska så att du för plats till utrustningen!

Förhoppningen är faktiskt att få med sig allt när man ska resa. Det man har på sig och resten i en kabinväska (55x40x23cm d.v.s. ungefär 50 liter). Skorna är svårast då de är så stora och tunga (storlek 46). Har en jättestor sjömanssäck som jag använder när jag reser tungt. Den rymmer mer än 100 liter grejor, vilket behövs ibland (vid jul och så). Köpte den av en väskförsäljare utomlands. Han bar själv väskor till affären med den. Överdimensionerad till max.

Ers Höghet,
Tack för de goda tipsen! Jag följer Edert bygge med största nyfikenhet och hoppas på den allra bästa av lycka i det nya residenset. :) Var en smula orolig när Ni var borta från forumet ett tag, bäste prins. :)
vattuvargs.blogspot.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 22 sep-13 kl 20:12 »
[...]

Ers Höghet,
Tack för de goda tipsen! Jag följer Edert bygge med största nyfikenhet och hoppas på den allra bästa av lycka i det nya residenset. :) Var en smula orolig när Ni var borta från forumet ett tag, bäste prins. :)

;D

Ull håller värmen även om den blir fuktig/blöt. Bomull ska du försöka undvika då den blir kall i fuktigt tillstånd.

Även jag håller på att klura ut den ultimata garderoben med så få plagg som möjligt.

Tack till dig för alla intressanta inlägg.

(Tack! Jo, jag håller på att förverkliga mitt minihusboende.  ;)  Men det blir inga tekniska finesser, utan bara "Back to Basics".)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

anne-li

• -
« Svar #14 skrivet: 23 sep-13 kl 07:51 »

Bomullsfleece är ett utmärkt nutidig ekologisk
                         material se exempelvis på en länk Nordic fiber!
Sko-storlek 42!

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #15 skrivet: 23 sep-13 kl 11:07 »
Måste rekommendera nålbundna strumpor av ren ull istället för stickade. Håller bättre och blir mycket varmare. Min svåger gick i nålbundna strumpor och trätofflor nästan hela förra vintern. Se till att få tag på täta, hårt valkade. De kostar en del men håller i flera år och går lätt att laga då maskorna inte drar iväg som på stickat.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #16 skrivet: 23 sep-13 kl 19:37 »
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #17 skrivet: 23 sep-13 kl 19:46 »
Måste rekommendera nålbundna strumpor av ren ull istället för stickade. Håller bättre och blir mycket varmare. Min svåger gick i nålbundna strumpor och trätofflor nästan hela förra vintern. Se till att få tag på täta, hårt valkade. De kostar en del men håller i flera år och går lätt att laga då maskorna inte drar iväg som på stickat.

Hårt valkade... betyder det att de är liksom filtade efteråt eller har jag fått det om bakfoten? Kikade på grävling och sedan på youtube (för att se hur det hela gick till). Inte undra på att det håller bättre än stickning. Men hur känns det i axlarna efter ett tag?
vattuvargs.blogspot.se

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #18 skrivet: 23 sep-13 kl 20:21 »
Hårt valkade... betyder det att de är liksom filtade efteråt eller har jag fått det om bakfoten? Kikade på grävling och sedan på youtube (för att se hur det hela gick till). Inte undra på att det håller bättre än stickning. Men hur känns det i axlarna efter ett tag?

:) Mina axlar är ganska paj... Men så farligt är det egentligen inte att valka, det finns många knep. När vi gjorde vadmal på skolan (Bäckedals Folkhögskola) stod vi och stampade den i en hink med såpa och varmt vatten en hel dag. Jag brukar använda räfflade gummihandskar, det både sparar händerna (såpa är uttorkande) och speedar på filtningsprocessen. Är man modig så kör man de dyrbara plaggen i tvättmaskinen, då krymper de fort och bra!  :P

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #19 skrivet: 23 sep-13 kl 23:41 »
Martina, det var de stora rörelserna vid nålbindning jag funderade på och tänkte onda axlar och så...

Provade ni att behandla med lanolin? Är så nyfiken på hur vattenavvisande det blir. Maskinkrympning är också något jag tänker testa. Försöker få till vintersockor för sandalerna jag tillverkar.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 4 användare
Karlsdotter, praktejder, borsdorfer, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser