Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)  (läst 48387 gånger)

Nikenik

• -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #61 skrivet: 06 maj-14 kl 20:04 »
Många som jag pratat med angående "Tiny house"'s säger "Men köp en villavagn istället och renovera!". Men jag är skeptisk. Dom du länkar till är ju billiga, men som jag förstår det är det sommarvagnar utan nästan någon isolering alls. Blir alltså sjukt dyrt att värma upp dem på vintern. Och om man ska tilläggsisolera väggar och sänka taket, sätta in bättre isolerade fönster etc. etc har man snart inget av originalvagnen kvar, och har du tätat vagnen blir förmodligen ventilationen sämre, så då behöver du fixa den också...

Då måste det ju vara bättre  och enklare att bygga riktigt från första början? Eller?  :-\ Trästomme, isolering, ångspärr (begagnade) 3-glasfönster planerad ventilation och sovloft...

Uppdatering på mitt projekt: Förhandlingar om tillstånd för att få påbörja bygget (behöver plats att bygga på som inte är 15mil bort) är fortfarande pågående, och verkar inte gå framåt... Men jag ger inte upp!

Aelg

• -
« Svar #62 skrivet: 07 maj-14 kl 16:20 »
Hittade ett annat släp som kanske är intressant. Lite synd bara att det inte är så hemskt bra bilder.
http://www.blocket.se/stockholm/Lastbilskap_isolerat_inredd_bilverkstad_52502349.htm?ca=23_10&w=3

clariefinch

• Västerbotten
« Svar #63 skrivet: 19 maj-14 kl 17:57 »
Jag vill också bo i ett Tiny House. Men behöver någonstans i Västerbotten att bygga det och bo.

MoseLaura

• Slåss för det vilda och frihet mot girigheten.
    • Övriga världen
    • kolonierna.se
« Svar #64 skrivet: 21 maj-14 kl 12:37 »
Eh, jag bara slog till på ett husvagnsunderrede som jag fick för 2500kr. Tänkte inte tveka så mycket så får jag väl ångra mig efteråt och bygga ett bättre nästa gång isf. Allt kommer bli en uppgradering ändå från att ha levt i sin ryggsäck i några år! :)

Är det någon som har byggt ett isolerat hus och har beräkningar på vad det kostat? Har en gammal vedspis redan och tänkte kanske lappa lite med spillplank jag kan få från folk. Jag har gjort några överslagsräkningar, kanske landar på 15000-20000 allt som allt. Vad tror ni?

Ett hus ska vara lite som ett pågående projekt ändå, men om det är mindre med mindre saker som kan bli fel... :)
kolla in kolonierna.se för info om avkoloniseringskampen!

Micke1

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 24 maj-14 kl 12:20 »
 ;D Vill bara bidra med en liten episod. Hade en granne som fick för sig att bygga på en folkvagns pickup. Så han fick låna grannens garage för bygget.
Då bygget var klart kom han stolt springande och tillkallade alla grannarna så att de kunde se när han tog ut ekipaget från garaget. Att backa ut ekipaget gick ok men när han la in 1a växeln för att köra framåt så reste sig bilen och bara körde på bakhjulen.
Så vi fick ställa os på kofångaren där framme så han kunde få väck bilen från gatan. Vilket blev ett stort roat samtals ämne för grannarna i flera veckor framöver .  ;D

Så tänk på att det kan blir mycket tungt med vanligt byggmaterial så tänk lätt och fördela vikten rätt. ;)

MoseLaura

• Övriga världen
    • kolonierna.se
« Svar #66 skrivet: 24 maj-14 kl 22:47 »
Jao det finns väl någon viss vikt som det max får vara upp och ner vid själva draget med vet ej hur en kollar det. Även sakta kan det nog bli skumpigt på grusvägar.

Ska kanske testa att dra huset som koja först innan jag isolerar och bygger massa inredning..

Micke1

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 24 maj-14 kl 22:58 »
Jao det finns väl någon viss vikt som det max får vara upp och ner vid själva draget med vet ej hur en kollar det. Även sakta kan det nog bli skumpigt på grusvägar.

Ska kanske testa att dra huset som koja först innan jag isolerar och bygger massa inredning..

Räcker med en badrumsvåg och en liten pall väg med draget 90 grad mot vågen.

ca 50 kg blir lagom Kultrycket får inte överstiga 100 kg eller vad som står skrivet på kulhandsken. Kultrycket får inte vara negativt, dvs. släpvagnens dragkula får ej dra dragbilens dragkula uppåt. För högt kultryck försämrar bilens styrförmåga

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #68 skrivet: 24 maj-14 kl 23:41 »
En bra tumregel för kultryck är 10 % av släpvagnens bruttovikt (alltså vad den väger med den last som just för tillfället finns på den), dock max 70 kg om den ska dras av en personbil - hur kraftig kulhandsken än är och hur hög släpvagnsvikt som än är tillåten för bilen.  Ska man däremot dra med en jeep eller liknande med kort överhäng och hård bakfjädring så kan man gå upp till 100 kg kultryck eller kanske ännu mer om det är tillåtet för alla ingående delar (kulhandske, dragkrok osv).

Om släpvagnen har för hög tyngdpunkt så kan ekipaget få otrevliga vägegenskaper - t ex kraftiga ryck vid bromsning och acceleration.  Egentligen borde dragkroken ligga exakt på en rät linje som går genom både släpvagnens och dragbilens tyngdpunkter, men som regel brukar tyngdpunkterna hamna högre och dragkroken lägre än vad som är önskvärt. Så vid vagnsbyggen är det värt att tänka på att bygga taket så lätt det bara går och placera tunga saker så lågt och så nära vagnens axel som möjligt.

MoseLaura

• Övriga världen
    • kolonierna.se
« Svar #69 skrivet: 30 maj-14 kl 11:43 »
Tack för svar! Ja jag ska nog banta ner storleken på min ritning lite, mer värt att det funkar än att det inte går att dra alls sen. :)

krikav

• Hälsingland
« Svar #70 skrivet: 30 maj-14 kl 11:51 »
Alternativ till ett tiny house på hjul, är att bygga i en kontainer.
Många som säljs ut billigt från hamnarna nu.
Går inte riktigt att flytta själv, men om man vill flytta sitt hem så är det bara att hyra in någon med kraftig maskin.

Känns som att de flesta som bor i vagnshus ändå bara har dom ståendes på samma plats. :)

Kontainer ger ett bra klimatskal, man får lite större yta och det gör säkert processen mycket enklare.

Nikenik

• -
« Svar #71 skrivet: 17 jul-14 kl 14:52 »
Nu har det hänt lite saker iaf!

Jag har tillräckligt med pengar för att börja och en "koncept-ritning" gjord i Sketchup.

Nu behöver jag trailern så jag kan göra den detaljerade ritningen och sedan börja bygga! :)

Någon i bohuslän som vet någon? Bästa vore ju att hitta en stor nedbrunnen/skadad husvagn man kan få bara man river och fraktar bort den...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #72 skrivet: 17 jul-14 kl 18:19 »
Nu har det hänt lite saker iaf!

Jag har tillräckligt med pengar för att börja och en "koncept-ritning" gjord i Sketchup.

Nu behöver jag trailern så jag kan göra den detaljerade ritningen och sedan börja bygga! :)

Någon i bohuslän som vet någon? Bästa vore ju att hitta en stor nedbrunnen/skadad husvagn man kan få bara man river och fraktar bort den...
Jag har en du kan få. Jag försökte skänka bort den förra sommaren, men han verkar ha ångrat sig. Det är en riktigt stor husvagn med boggi, det vill säga fyra hjul på mitten, så den borde vara perfekt att bygga en vagn på. Huset är alltså kvar, det får du riva själv, men mycket av inredning så som spis, kylskåp, bäddar och liknande är borta. Finns i munkedalstrakten.

Nikenik

• -
« Svar #73 skrivet: 17 jul-14 kl 18:32 »
Jag har en du kan få. Jag försökte skänka bort den förra sommaren, men han verkar ha ångrat sig. Det är en riktigt stor husvagn med boggi, det vill säga fyra hjul på mitten, så den borde vara perfekt att bygga en vagn på. Huset är alltså kvar, det får du riva själv, men mycket av inredning så som spis, kylskåp, bäddar och liknande är borta. Finns i munkedalstrakten.

Du har PM! =)

Låter ju jättebra, ska man ändå bygga nytt från början borde det ju vara bättre att börja med att riva en gammal än att hitta en vagn som stått bar och öppen för väder och vind i flera år.

EDIT: Ja, boggi-trailer är nästan ett måste. Annars blir vagnen så väldigt hög om man ska ha ett vettigt sovloft.
« Senast ändrad: 17 jul-14 kl 18:44 av Nikenik »

Humle

• Västerbotten
« Svar #74 skrivet: 17 jul-14 kl 21:56 »
När det gäller taket borde en lucka med sån där halvgenomskinlig glasfiberplast vara bra, släpper igenom bra mycket ljus men blir aldrig bländande. Hur mycket vikt tror ni man sparar på att istället för med spik och beslag foga samman stommen med traditionella mekaniska fogar? :) Kommer dock öka tillverkningstiden en aning...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Granelunds odling

• Närke
« Svar #75 skrivet: 18 jul-14 kl 19:26 »
Väldigt intressant tråd.
Tanken har slagit mig med med något liknande, fast då på en fast plats med div småbyggnader runtomkring (hönshus, torrdass, utekök, häbre osv) och bygga en enkel gård utifrån den.
Känns mycket enklare och framförallt billigare än att köpa en större gård (om man nu hittar någon billig mark).

Skulle ju helt av allt villja ha någon form av vedspis där inne i så fall, men fungerar det tro?
Blir det för varmt på sommaren kanske? För tungt? Sen bör man väl inte ha brännbart material alltför nära spisen heller? Blir väl lite väl att slå upp en tegelvägg dock?

Nikenik

• -
« Svar #76 skrivet: 18 jul-14 kl 19:55 »
Väldigt intressant tråd.
Tanken har slagit mig med med något liknande, fast då på en fast plats med div småbyggnader runtomkring (hönshus, torrdass, utekök, häbre osv) och bygga en enkel gård utifrån den.
Känns mycket enklare och framförallt billigare än att köpa en större gård (om man nu hittar någon billig mark).

Skulle ju helt av allt villja ha någon form av vedspis där inne i så fall, men fungerar det tro?
Blir det för varmt på sommaren kanske? För tungt? Sen bör man väl inte ha brännbart material alltför nära spisen heller? Blir väl lite väl att slå upp en tegelvägg dock?

Så, då har man blivit med vagn! Ett steg i rätt riktning. :)

Wannabe: Mmm, har också tänkt i dom banorna, köpa något litet fallfärdigt torp, ställa vagnen där, fixa upp ladan, bygga hönshus etc. etc. Fast så mycket enklare vet jag inte om det blir. Men förmodligen billigare...

Jag har tänkt på vedspis, men i mitt fall blir det ingen. Ska ha två rejäla solfångare på södersidan på vagnen och komplettera med luftvärmepump framöver.
Vet att "snickarn" har vedspis i sin vagn. Men jag tycker den tar upp för mycket plats då man behöver ha fritt runt om. Och har man inte mark blir veden rätt dyr. Det är mina tankar om det hela iaf.

Vill du ha tegelvägg i vagnen kommer du behöva ta ut den varje gång du ska flytta på vagnen.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #77 skrivet: 18 jul-14 kl 20:02 »
Det finns lättare material än tegel att använda runt spisen. Vissa såna där mineralskivor för våtrum är även brandklassade, sedan använder man stålreglar. Kommer inte väga ens en tiondel av teglet och så kan det isoleras med stenull.

Humle

• Västerbotten
« Svar #78 skrivet: 18 jul-14 kl 21:48 »
Sånt där vermikulit som går att isolera varma grejer med är galet lätt åtminstone!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

q-i

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 18 jul-14 kl 22:02 »
såg att vagn var införskaffat, men för andra som går i samma tanke;
http://www.blocket.se/jonkoping/4_st_Hastvagnar_BORTSKANKES_55026915.htm?ca=16&w=2&last=1

åk och hämta :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser