Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkultivering i bågväxthus?  (läst 2391 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
Förkultivering i bågväxthus?
« skrivet: 19 sep-13 kl 22:47 »
Jag undrar om någon har erfarenhet av att förkultivera i bågväxthus?

Jag har ett bågväxthus (ca 4x8m) som jag inte behöver förrän i juni och skulle gärna använda det för att dra upp plantor. Eftersom vi ska skala upp odlingarna ganska rejält nästa år blir det ogörligt att använda fönstren inne.

-Hur gör man med värme? El? Värmedyna?
-Ska man bygga ett "hus i huset" för att få mer isolering? Eller täcka med fiberduk?
-Avhärdning? Jag skulle helst slippa bära in och ut plantorna så mycket.
-Andra erfarenheter? Vad ska jag tänka på? Fungerar det?
-Och så vidare...

Jag odlar i Västerbottens inland så det kan ju vara ganska kyligt fortfarande i april och maj. Innan dess är plantorna så få och små att jag nog kan klara dem inomhus.

rosita51

• Skåne
SV: Förkultivering i bågväxthus?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-13 kl 12:57 »
Jag hade nog byggt ett mindre tält i huset av bubbelplast. Jag hade haft 10 cm frigolitskiva i botten och ev. dubbel bubbelplast i tak och väggar. Och så in med en värmefläkt. Har du gjort det så tätt det bara går, så kommer det inte att kosta alltför mycket i uppvärmning. Det beror förstås även på hur varmt du måste hålla där inne...
MVH Rosita zon 1

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 sep-13 kl 13:06 »
Jag hade nog byggt ett mindre tält i huset av bubbelplast. Jag hade haft 10 cm frigolitskiva i botten och ev. dubbel bubbelplast i tak och väggar. Och så in med en värmefläkt. Har du gjort det så tätt det bara går, så kommer det inte att kosta alltför mycket i uppvärmning. Det beror förstås även på hur varmt du måste hålla där inne...

Är det inte billigare att köra med belysning inne än det arrangemanget?

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #3 skrivet: 24 sep-13 kl 19:55 »
Platsen inomhus är lite begränsad och jag tror det är för varmt i förhållande till hur ljust jag kan få det även med tilläggsbelysning. Och jag skulle vilja slippa allt vatten, jord och slafs inne.

Jag hade hoppats att någon skulle skriva: det har jag prövat, jag gjorde så här och det gick bra... :-)

kanka

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 24 sep-13 kl 21:35 »
Frågan är väl vad du tänker fördriva och när du tänkte börja.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #5 skrivet: 24 sep-13 kl 22:02 »
Frågan är väl vad du tänker fördriva och när du tänkte börja.
Jag skulle vilja använda tunneln från ungefär mitten av april till början av juni. Det innebär att jag förkultiverar kål, bönor och annat "snabbväxande" direkt i tunneln. Tomater, chili, purjo och andra långsamma får börja sitt liv inomhus men flytta ut när de börjar ta plats.

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 sep-13 kl 12:43 »
Jag hade hoppats att någon skulle skriva: det har jag prövat, jag gjorde så här och det gick bra... :-)

Jag har provat just det jag skrev ovan! Det är som du skriver också, svårt att få plats med allt när plantorna blir lite större. Mitt växthus är på 10 kvadratmeter och jag satte bubbelplast på ca 1/3, jag hade 10 cm frigolitskiva på golvet (har stengolv) och hängde in en riktig växthusbelysning. Jag odlar i zon 1 och kunde då börja i januari/februari.
Jag hade även övervintringsväxter där okt - april, men det blev för dyrt, tyckte jag, även om jag bara hade termostaten på 3 grader. Dessutom gick strömmen en vinter när det var -20 grader ute och då dog 2 ömtåliga plantor.
Numera har jag ingen övervintring där och börjar inte flytta ut förkultiveringarna förrän i feb/mars.
MVH Rosita zon 1

kanka

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 25 sep-13 kl 20:27 »
Jag skulle vilja använda tunneln från ungefär mitten av april till början av juni. Det innebär att jag förkultiverar kål, bönor och annat "snabbväxande" direkt i tunneln. Tomater, chili, purjo och andra långsamma får börja sitt liv inomhus men flytta ut när de börjar ta plats.

Kål och bönor sätter jag i mitten av maj så de inte hinner bli allt för stora innan de kan sättas ut på friland.
Men från mitten av april så borde det gå alldeles utmärkt att göra ett mindre tält inne i det stora där du försår.
Jag har ett litet växthus som jag startar i början av maj och har en frostvakt i, dock är det sällan den går igång.
Sånt som tar lång tid på sig odlar jag i hyllor med lysrör fastskruvade i hyllan ovanför, på så sätt så tar ju inte plantorna
upp allt för stor yta inomhus.

Hälsningar från torpet.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #8 skrivet: 25 sep-13 kl 21:23 »
Jag har ett litet växthus som jag startar i början av maj och har en frostvakt i, dock är det sällan den går igång.

Det låter ju betryggande att det fungerar för dig, vi verkar ju vara på ungefär samma breddgrader.

Jag kanske ska tillägga att jag prövade något liknande i år utan större framgång. Jag har skrivit lite om det här:
http://marstorp.albinholmgren.se/2013/04/09/att-tanka-utanfor-boxen/
http://marstorp.albinholmgren.se/2013/04/21/rapport-fran-barnkammaren/
http://marstorp.albinholmgren.se/2013/07/06/ett-misslyckande/

Jag tror problemet var att det blev för varmt och för stora variantioner. Det blev lätt +35 grader på dagen och +5 på natten. Dessutom ganska fuktigt. Nya tag nästa år!

kanka

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 26 sep-13 kl 20:16 »
Jo det är ju rätt stora variationer på temperaturen här uppe på våren ( även hösten)
Det slipper man ju när man odlar första tiden inne.
9 mil skiljer det mellan oss tror jag :)

Det är en väldans fin blogg du har.

Hälsningar från torpet

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #10 skrivet: 26 sep-13 kl 22:04 »
Det är en väldans fin blogg du har.

Tack!

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 27 sep-13 kl 00:22 »
En del grönsaker klarar någon minusgrad. Använder själv odlingsväv 2-3 lager på min sallat som förövrigt klarar -6.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser