Vedklipp eller sågkedjemaskin ??

Startat av Lars-Göran, 18 Sep-13 kl 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Huggorm

Sedan undrar jag om det verkligen är effektivare att kapa med svärd? Det måste väll gå fortare att klippa än att såga?

Håning

Citat från: Ett svart får skrivet 27 Sep-13 kl 09:45
Sedan undrar jag om det verkligen är effektivare att kapa med svärd? Det måste väll gå fortare att klippa än att såga?
Nej det gör det inte .

Själv är bäste dräng

Håller du dig till de dimensioner som går i en direktdriven klipp så måste den vinna i tid jämfört med såg/klyv-typen. I alla fall om du håller dig något så när i prisklass. Men de hydrauldrivna är rätt långsamma, i alla fall Bonnetklippen.

Huggorm

Det är väll kanske de grövsta dimensionerna som går långsammare med såg, men de kan ju inte klippen ta  :P

bo_i_dala

Hej!

Javisst är det orättvist att jämföra ur olika prisklasser o:)r, men det var ju inte det som efterfrågades.

Jag uppfattade att det var hydraulklipp som diskuterades- det finns bla Bilke som gör en direktdriven klipp som verkar bra men den tar bara upp till 22,5 cm diameter

se länk http://www.bilke.net/sv/bilke-s3-el-sv 

Jag skulle inte klara mig med en sådan- får en del ved som inte går in i Hakkin iaf.

Jag vet en Hakki 1x37 el/traktordriven som är 10 år, använd av 2 bönder till deras ved- inte uthyrd som är till salu jag tror dom begär ca 50 tusen plus moms....
mvh/bosse

bo_i_dala

Citat från: Lars-Göran skrivet 27 Sep-13 kl 08:23

Hej
Jag har funderat på en PW klipp el.
Men jag vill gärna se den live och därför är jag inne på en Bonnetklipp.
De som levererar klippar till Bonnet(säger dom) finns i närheten och de ser väldigt lika ut.
Tycker de verkar lite sega men det går kanske att skruva upp lite.
Lars
Hej
PWklippen tar 29cm diameter ett klipp tar ca 6 sekunder, kostar ca 30 tusen ink moms
mvh/bosse

jörmundur

Citat från: Lars-Göran skrivet 27 Sep-13 kl 08:23

Hej
Jag har funderat på en PW klipp el.
Men jag vill gärna se den live och därför är jag inne på en Bonnetklipp.
De som levererar klippar till Bonnet(säger dom) finns i närheten och de ser väldigt lika ut.
Tycker de verkar lite sega men det går kanske att skruva upp lite.
Lars
jasså en sån, då är jag med. bonnet är kinaskräp, i så fall skulle jag satsa på PW eller något annat svenskt
tror man annars lätt kan bygga en egen också, har sett något slags byggkitt med klyv,motor o reglage någon stans
wedax.se har bra grejer...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

673 Gäster, 0 användare