Vedklipp eller sågkedjemaskin ??

Startat av Lars-Göran, 18 Sep-13 kl 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Lars-Göran

Jag funderar på att köpa en vedmaskin.
Jag ser att en klipp som klipper upp till 25cm är ganska billiga,tycker att klippen verkar ha en del fördelar .Tyst, inget spån,ingen kedja,ingen olja,klipper och klyver samtidigt. Minus  saktfärdig ???,måste behålla faxeklyven för de större kubbarna.
Tänker att 25 cm kanske räcker ,man skall ju orka lyfta stocken .
Helst vill jag ha en vedmaskin med klinga men det finns ju knappt längre.
Någon som har erfarenheter av enkel vedmaskin för  ca 50-60 m3 om året,(mamma får 15m3)

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Gottfrid

Klipp eller svärd,ja det är frågan.Smaken är som baken .Det blir inget spån av klippen.Bara en massa stickor.Det blir inga stickor av svärd och klinga,bara en massa spån.Olja till klippen måste du nog ha om kolven ska fungera.Jag har provat bådadera . Vedspis ved kanske inte är helt lyckat i klippen då det kan bli lite grovt.Men till pannan funkar väldans bra!Du vrider stocken vart efter du klipper sen är bitarna klar för vebon eller med hjälp av transport band en stor vedhög .Tycker du ska prova själv då det är du som ska klyva .Sen kan du ta ställning till vad som passar dig.

Själv är bäste dräng

Om man har mycket skog eller köper, så man kan välja att hålla ned diametern, så verkar klipparna av alla de slag vara bra val. Men om man vill kunna ta hand om det mesta, så blir de fel.

Huggorm

Blir det inte väldigt ojämna bitar om man klipper? En del blir väldigt smått och annat blir väldigt grovt. Jag kapar hellre med motorsåg och klyver för att få jämna kvalitet. Som sagt kan man ju även ta grövre träd då, här hos mig är det väldigt mycket gran i storlekar på 40-50cm eller mer. Och allt smått upp till 10cm, grenar och sånt, kapar jag med en vanlig elektrisk byggsåg typ geringssåg

lichiplommon

Själv sågar jag med klinga och lyver med yxa, men jag har testat både veedmaskiner med svärd och de som klipper.
enligt min mening är de med svärd bättre. Jag körde en hakki pilka (jag tror den hette så) med två klyvkolvar. Det gick skitfort, kapade och klöv tio kubik i timmen (det var svartjobb åt en vedförsäljare). På mitt förra jobb körde de en klipp. Det går skitsakta och blir oerhört med skräp i synnerhet om man har barrved. Vad ska man göra med skräpet? Det går kanske om man har panna men roligt är det inte. Spån kan man kompostera om tillsätter benmjöl eller annat kväverikt eller så kan man blanda det med torrt strö om man har djur. Så......

biodlarn

Jag hyrde en klipp för att prova i år och jag blev positivt överraskad. Skrivs mycket om flis men det blir inte mer än med en klyv. Vid längre ved finns en tendens till att inte klyva helt men inte så det är något större problem. Veden får dessutom sprickor som jag bedömer torkar veden bättre.

Tyst i jämförelse med sågar av vilket slag utom handsågar förstås, går att föra normala samtal. Upplevdes som mycket säker jämfört med de flesta andra vedmaskiner jag prövat inte minst klyv. Tempot är jämt och relativt lugnt med en klipp. Det passar mig. Går säkert fortare med många processorer men skall jämförelsen vara rättvis bör den jämföras i prisklassen 15-30 000 och där hittas inte många vedmaskiner.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

hustran

jag har en hydraldriven klyv till traktorn,den är suverän (finns visst elektriska också) det går lugnt och relativt tyst.....använder hörselskydd i alla fall, :).Jag tycker den är toppen och stora bitar klyvs lätt med ett enkelt tramp på en spak till fyra.Den tvekar aldrig hur jäkligt det än verkar vara.50cm. ved till pannan och 100cm. inga problem.

TW

Jag tycker att det är slöseri att inte ta vara på ved i alla grovlekar. Därför skall utrustningen klara allt som är grövre än tummen min och upp till 60 cm i diameter minst.

Jag brukar kapa veden i en meters längder och så klyver jag med en hydraulisk klyvare bak på traktorn. Meters ved går bra att hantera och lagra. Då den skall eldas kapar vi med motorsågen i en ställning men så fort pappa får tid att installera elektriciteten på den blir det att börja kapa med en elektrisk vedkap med 5kw motor och 60 cm klinga. Vi eldar ungeför 10 kubikmeter i året skulle jag tro.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kurt

Citat från: TW skrivet 19 Sep-13 kl 21:42
Jag tycker att det är slöseri att inte ta vara på ved i alla grovlekar. Därför skall utrustningen klara allt som är grövre än tummen min och upp till 60 cm i diameter minst.

Jag brukar kapa veden i en meters längder och så klyver jag med en hydraulisk klyvare bak på traktorn. Meters ved går bra att hantera och lagra. Då den skall eldas kapar vi med motorsågen i en ställning men så fort pappa får tid att installera elektriciteten på den blir det att börja kapa med en elektrisk vedkap med 5kw motor och 60 cm klinga. Vi eldar ungeför 10 kubikmeter i året skulle jag tro.

Ja, men då är det ju bara flis som gäller, om man verkligen skall ta han om grenar också.

Broberg

Citat från: kurt skrivet 20 Sep-13 kl 10:41
Ja, men då är det ju bara flis som gäller, om man verkligen skall ta han om grenar också.

Grensax och sekatör, så fixar man även de tunnaste skatpinnarna. Eldade en del med sådant i vintras. Mycket energi i sådant..

Broberg

Har bara kollat nogare på en klipp. Den klarade upp till 30 cm. Resten fick kapas i 25cm vedbitar och klyvas stående, under själva klippbladet.
Blev stora bitar. Inget för spisar, kakelugnar och dylikt.

Vitis

Citat från: Pentii Linkola skrivet 20 Sep-13 kl 10:53
Grensax och sekatör, så fixar man även de tunnaste skatpinnarna. Eldade en del med sådant i vintras. Mycket energi i sådant..

Kanske ot. men så gör jag med, klipper grenar upp till 4-5cm med grensax och dom ger mycket värme. Alternativet att elda dem ute i en hög känns som slöseri då vi köper det mesta av vår ved men har en del sly och grenar att ta hand om.

TW

Citat från: Vitis skrivet 20 Sep-13 kl 13:33
Kanske ot. men så gör jag med, klipper grenar upp till 4-5cm med grensax och dom ger mycket värme. Alternativet att elda dem ute i en hög känns som slöseri då vi köper det mesta av vår ved men har en del sly och grenar att ta hand om.
Det går mycket snabbare att hacka dem i lämpliga bitar med en vass yxa på en huggkubbe. Själv bryr jag mig inte om den sortens ved eftersom den brinner upp för fort i pannan men jag vet att somliga gör så.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Håning

Vad ja för står så pratar nu i  spis ved när det  gäller  grenar  hög värme under kort tid jätte bra när man använder vedspis  för olika ändamål  vill minnas man använde sådant i bakugnar med  för att få fart på värmen . Så  kontentan är att det blir lättare att hålla värmen vi bak och annat vis så pinnar . Rätta mig gärna .

jörmundur

Om jag var du så skulle jag satsa på en klipp! ock så bygger du till ett uppläggningsbord så du slipper lyfta från marken.är man dessutom två som jobbar kan man hålla på hela dagen utan att bli trött.
vi har en klappi vedprocessor som klarar ca 20.25 cm ock det räcker mer än väl.  första klippet gör man jättekort ock så tippar man stocken ett kvarts varv så klyvs nästa bit i fyra delar innan den klipps av o s v.
vi klipper minst 70 m3 varje år. 
Det går mycket snabbare jämfört med en med svärd/klinga Ock du behöver verkligen inte oroa dig för grus eller spik i veden! det är bara att köra på!
vi klipper upp gamla stängselstolpar  o rivningsvirke, ja allt som går in.
en annan fördel är att du inte behöver byta kilrep/hydralolja, läckande slangar o hydralkolvar...
ock du får fin tändved av skrotet som blir.
den är billigare ock mer driftsäker!

vilken sorts klipp är det du funderar på??:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Håning

Frågan är vad som är försvarbar ?

Lars-Göran

Hej
Jag har funderat på en PW klipp el.
Men jag vill gärna se den live och därför är jag inne på en Bonnetklipp.
De som levererar klippar till Bonnet(säger dom) finns i närheten och de ser väldigt lika ut.
Tycker de verkar lite sega men det går kanske att skruva upp lite.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

bo_i_dala

Hej!

Vedmaskin med svärd är överlägset i effektivitet (volym per timma) och energieffektivare än en motsvarande klipp, oftast klarar klippen inte lika grovt som "svärdet"

mvh/bosse

PS
Har en eldriven Hakkipilke 1x37, är mkt nöjd

bo_i_dala

Hej igen

Hydraulik är lite långsammare än direktdrivet men också starkare.
mvh

kackelmann

Citat från: bo_i_dala skrivet 27 Sep-13 kl 08:26
Hej!
Vedmaskin med svärd är överlägset i effektivitet (volym per timma) och energieffektivare än en motsvarande klipp, oftast klarar klippen inte lika grovt som "svärdet"
mvh/bosse
PS
Har en eldriven Hakkipilke 1x37, är mkt nöjd

Kollar man priser på Blocket ligger en Hakki Pilke 1x37 på 131.000kr ink moms och den dyraste vedklippen som säljs är en för 36.000kr.
Tycker nog inte det är helt rättvist att jämföra maskiner när prisskillnaden är 360%.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

672 Gäster, 0 användare