Först och främst är jag ingen jägare själv och vet därför inte mer än allmänt lite fakta.
För det andra så vet jägaren inget om skyldighet vid eftersök, eller innebörden av eftersök.
Han tycker det är "jävligt konstiga regler" att man måste efter djuret om det blir skadeskjutet för att leta.
Han menar att djuret kan springa långt och åker det in på annans mark vill han ju slippa.
Tyvärr har han fått jakten muntligt. Vi blev varnade men dessvärre lyssnade vi inte på ryktet.
Har läst om regler vid uppsägning. Men det måste man ju kunna flexa med om det är oskrivet och muntligt?
3:e jägaren som får jakträtten här som bara medför bekymmer och utelämnar köttet..
Vi har tyvärr inte enats om något särskilt förutom att han fått all jakt mot 50% av varje skjutet djur.
En bit ifrån går jag promenad varje kväll och skymtar dagligen rådjur(bockar också ja) på vår mark.
Han menar att där inte finns några djur. Men tillräckligt för att han vill sätta 2.st torn per hektar.
Han brukar köra förbi när vi är hemma längst med vägen och om vi är hemma stannar han inte.
Men han menar att det är för att han inte ser några rådjur från landsvägen så då är det inte lönt att stanna...
Däremot brukar vi se bilar smygandes. Eller en och samma bil..
Spår på traktorstigen från personbil. Bromsljus komma smygandes förbipasserande.
Samtidigt hör vi SKOTT på kvällarna. Kanske inte varje kväll men det är ju ett par gånger i veckan.
Är det jag som ser allt på helt fel sätt? Är jag alldeles för påstridig med kött?? Är jag kräsen?
Vad hade du gjort?
Planen ser ut som följande:
Årsskiftet därefter när råjakten upphör tänker jag ringa och meddela tack och slut för gott.
Med argument att inget gjorts ordentligt och att där finns en annan förmåga i byn som är villig.
I ryggen tänker jag ha hans oärlighet och att avtalet är muntligt.
Egentligen ser jag att han inte kommer mer alls.
Men här finns knappast någon som vill tillträda mitt i jakten så därför kan han ju få till slutet.
Blir det rätt eller fel?