Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge hö till hönsen?  (läst 2801 gånger)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
Ge hö till hönsen?
« skrivet: 04 nov-10 kl 22:17 »
Mina gillade också att sprätta runt i höet ;D men de åt även upp de flesta av de fina bladen och de örter som fanns i höet...

Blev fina ägggulor även på vintern :D fast självklart inte lika fina som på sommaren...

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Existens?

  • Gäst
SV: Ge hö till hönsen?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-10 kl 10:41 »
Det bästa med höet för en höna, är 'böset'.. Dvs allt smått som bli liggande på golvet där man hanterar hö, sopa ihop det och ge till hönsen, perfekt.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Ge hö till hönsen?
« Svar #2 skrivet: 08 nov-10 kl 19:37 »
Vi sopar också ihop "böset" och ger till hönsen. Småbladen speciellt från ensilage men även hö innehåller mycket protein men ger även karotener som gör gulorna ännu gulare.

pyromanen

  • Gäst
SV: Ge hö till hönsen?
« Svar #3 skrivet: 26 dec-10 kl 15:24 »
Vi gör varje år "gräsmatta hö" till hönsen vilket är oerhört populärt hos dom på denhär tiden på året när allt är vitt och fruset ute.  Fina äggulor är en trevlig bieffekt, det bästa är att se hur ivrigt glada hönsen blir när de får detta hö. om äter verkligen upp det!
Vi har nästan en hektar trädgård som sköts som extensiv gräsmatta/park. Klipper gräset ganska sällan och då blir det massa korvar efter klipparen som vi sen krattar ihop och torkar.  Vid bra torkväder räcker det att vända på det ett par gångar med lövräfsa på marken, vid sämre torkväder lägger vi det i uthuset på ramar med kycklingnät på. När det är torrt förvarar vi det i tunnor med lock (mot möss)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Ge hö till hönsen?
« Svar #4 skrivet: 26 dec-10 kl 15:39 »
Ja som sysselsättning likaväl som jag ger luzernhack
men det verkar de att smaka på.
Hedemorahöns

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ge hö till hönsen?
« Svar #5 skrivet: 30 dec-10 kl 09:53 »
Jag ger mina kaniner hö, och jag bär runt det i en stor blå plastbag från ett visst möbelföretag. På bottnen blir det en massa smått kvar, som ramlar igenom kaninernas höhäckar och blir nertrampat direkt. Det ger jag till hönsen istället, brukar vara populärt.

Annars är groddar ett bra sätt att ge hönsen extra vitaminer och få fina gulor även på vintern. Det är mycket billigare att köpa blålusern som utsäde (se till att det inte är betat), och grodda själv, än att köpa lusernhack eller -pellets. Groddarna är även goda att äta själv, det är sådana som kallas alfalfa och säljs dyrt i hälsokosten eller färdiggroddat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hönsmamma77

  • Inlägg: 27
    • Småland
SV: Ge hö till hönsen?
« Svar #6 skrivet: 02 jan-11 kl 14:20 »
Annars är groddar ett bra sätt att ge hönsen extra vitaminer och få fina gulor även på vintern. Det är mycket billigare att köpa blålusern som utsäde (se till att det inte är betat), och grodda själv, än att köpa lusernhack eller -pellets. Groddarna är även goda att äta själv, det är sådana som kallas alfalfa och säljs dyrt i hälsokosten eller färdiggroddat.
[/quote]

Vart köper du blålusern som utsäde???
Tack på förhand!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ge hö till hönsen?
« Svar #7 skrivet: 02 jan-11 kl 17:45 »
Vart köper du blålusern som utsäde???
Tack på förhand!
Tex Olssons frö i Helsingborg. Alla större fröfirmor som säljer till lantbruket har, och troligen kan du beställa hem till din lokala foderbutik. Men det är billigare att beställa direkt från fröfirman.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hönsmamma77

  • Inlägg: 27
    • Småland
SV: Ge hö till hönsen?
« Svar #8 skrivet: 02 jan-11 kl 17:54 »
Tex Olssons frö i Helsingborg. Alla större fröfirmor som säljer till lantbruket har, och troligen kan du beställa hem till din lokala foderbutik. Men det är billigare att beställa direkt från fröfirman.

Ok, tack!
Undra om Lantmännen har det....handlar fodret där idag!?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser