Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tvättar ni äggen?  (läst 1315 gånger)

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
Hur tvättar ni äggen?
« skrivet: 13 sep-13 kl 09:39 »
Maken har fått campylobacterinfektion och vi misstänker ankäggen. Hur gör ni för att tvätta dem rena egentligen?
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Existens

• Gäst
SV: Hur tvättar ni äggen?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-13 kl 09:56 »
Om ägg ska tvättas så ska dom tvättas under rinnande vatten som är minst 10 grader varmare än ägget.  Kallare vatten gör att bakterier utanpå ägget dras in genom skalet istället för att försvinna.
Och är då ägget nylagt så är det ju ganska varmt, så vattnet behöver vara 40-50 grader. I äggtvättar är vattnet alltid minst 40 grader, ofta mer. och det är rejält varmt när man stoppar ner ett finger.

Men ni kokar väl äggen? Eller har han ätit rått?

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser