Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det smart att amortera på lån, eller?  (läst 8984 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Är det smart att amortera på lån, eller?
« skrivet: 12 sep-13 kl 23:06 »
Jag begriper ingenting av den finansiella världen och hänger inte med. Ibland ska man ha lån och ibland inte. Vad gäller nu? Är det bra att betala bort skulden eller ha den kvar att kvitta hit o dit med?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Är det smart att amortera på lån, eller?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-13 kl 10:51 »
Det kan man ju egentligen bara sia om. Ifall den nuvarande ekonomiska ordningen håller ut igenom vår livstid så lönar det sig att amortera på sina lån om man en dag vill stå där och äga sin mark skuldfri. Om det ekonomiska systemet däremot kollapsar med hyperinflation, skuldavskrivning och/eller valutarekonstruktion som följd, så är det möjligt att stora delar av befolkningens skuld försvinner och då är det bra att ha gjort något nyttigt med pengarna under åren, istället för att amortera. Det är heller inte lönt att amortera om man köpt en tokdyr bostad och hoppas på att sälja den ännu dyrare - vilket är fallet med de flesta i storstäderna.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 sep-13 kl 13:10 »
Tycker man om att betala ränta skall man låta bli att amortera.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 13 sep-13 kl 13:21 »
Fördelen med att se till att bli av med lånen är att man får mer pengar över till annat.
Den stora nackdelen är att staten vill ha en slant om du har ett dyrt hus.
En annan fördel är att om det är betalt så slipper du sätta dig in i räntecirkusen och behöver inte oroa dig för arbetslöshet och andra orosmoment som man inte känner till.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 sep-13 kl 14:49 »
Kan vara skönt att ha sitt boende betalt till ålderns höst också, när skröpligheten kommer tågande.

Håning

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 sep-13 kl 15:51 »
Det är nog klokt amortera av inte så kul att får betala mer i räntor nä dom stiger mins när räntan var 500% det var inge kul då många gick i putten då vill ja minnas. Så amortera du då säkrar du ditt boende fram över .

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 13 sep-13 kl 16:12 »
Då farfars föräldrar friköpte torpet i början på 20-talet blev den långa amorteringstiden (30 år) en bra affär för dem eftersom den finska markens värde kraschade under kriget och i samband med sedelklippandet och andra desperata åtgärder som staten tog till för att klara det enorma och orättmätiga krigsskadeståndet som vi tvingades betala åt Sovjet efter kriget. Dessutom betalade staten räntan åt torpare som tog lån för att friköpa sin jord.

Under förutsättning att kronans värde kraschar snart och under förutsättning att någon annan betalar räntan på ditt lån så är det olönsamt för dig att amortera. I nästan alla andra situationer lönar det sig att amortera åtminstone så mycket att man får bort det mesta av lånet. Med den sista lilla biten kan man börja kvitta hit och dit om man vill men den sortens ekonomi känner jag inte till.

Så tycker jag......Bedöm själv......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kackelmann

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 sep-13 kl 16:33 »
Är det bra att betala bort skulden eller ha den kvar att kvitta hit o dit med?

Du är så klart friare från omvärldens påverkan om du inte har lån. Har du inget lån behöver du inte betala månatliga avgifter (ränta, amortering), du äger och bestämmer själv över ditt boende..
Huruvida det är ekonomiskt förmånligt är dock en annan femma, det går i princip säga först i efterhand.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 13 sep-13 kl 18:28 »
Kan vara skönt att ha sitt boende betalt till ålderns höst också, när skröpligheten kommer tågande.

Ja om man väljer mellan att pensionsspara och armortera på sina lån så gör jag själv hellre det sistnämnda. Om man har huslån och andra dyrare lån är det ju bra att armortera bort de dyra lånen först och främst.
Just nu armorterar vi inte så mycket på våra huslån, däremot på ett par andra dyrare lån. Vi armorterar också på våra studielån men, det måste vi. Anledningen till att vi inte armorterar på huslånen är att jag tjänar dåligt just nu och att barnen är dyra i drift (yngre tonåren). När de flyttar hemifrån/börjar plugga/ jobba så är tanken att vi ska armortera mer på huslånen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Håning

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 sep-13 kl 23:59 »
För delen är ju att har man amortera av så reder man sig ju bättre i dåliga tider .

Håning

• Gäst

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #11 skrivet: 14 sep-13 kl 00:10 »
På bloggen Cornucopia finns en gammal uträkning som visar vinsten med att amortera http://cornucopia.cornubot.se/2009/01/varfr-amortera.html Sedan så får man dra sina egna slutsatser. Mina är iaf att amortera så mycket man bara orkar.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 sep-13 kl 00:14 »
Det värsta med att amortera hårt är att när lånet är betalt känns det mest bara tomt. Som att man har kämpat och slitit för något, men när man äntligen blir färdig så har man ju egentligen inte något konkret i händerna att känna på  :P

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #13 skrivet: 14 sep-13 kl 00:24 »
Det värsta med att amortera hårt är att när lånet är betalt känns det mest bara tomt. Som att man har kämpat och slitit för något, men när man äntligen blir färdig så har man ju egentligen inte något konkret i händerna att känna på  :P
Det är den dagen man unnar sig en riktig krogrunda  :D
Min bästa ägodel är min vedspis!

Håning

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 sep-13 kl 00:28 »
Nä det har du fel ja kände det bara son en befrielse när ja konstatera att ja gjorde sitta betalnigningen . Det ena ja undra  till en börja vad ska ja göra med dom pengarna som ja fick över.

Existens

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 sep-13 kl 09:04 »
Är nog många som glömt .http://www.privataaffarer.se/nyheter/det-osannolika-kan-alltid-intraffa-444733

Jodå, man minns. Men risken är nog lite mindre nu. Ekonomierna hänger ihop på ett annat sätt och det är inte så enkelt för ett enskilt land att försvara sin valuta som det var då.

Själv kan jag inte påminna mig om att mitt företag påverkades speciellt alls. Jag hade då en check-kredit på 200 000 med den ,med dagens mått, horribla räntan på 18%. Men ingenting ändrades just över perioden med 500% ränta hos riskbanken.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #16 skrivet: 15 sep-13 kl 20:39 »
Amortera eller pensionsspara..? Eller både och..?

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 sep-13 kl 21:17 »
Amortera eller pensionsspara..? Eller både och..?
Definitivt amortera. Insparad pension kan bli värdelös vid ett ekonomiskt sammanbrott medan det aldrig är fel att äga sitt boende och slippa vara beroende av någon.

bo_i_dala

« Svar #18 skrivet: 15 sep-13 kl 21:36 »
Hej!

Om man "struntar i " att amortera för att man tror/hoppas att ekonomin ska kollapsa och samtidigt pensionssparar kommer både lånet och sparandet vid kollapsen förlora värde.

Jag anser personligen att amortering är bra.

mvh/bosse

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 15 sep-13 kl 22:38 »
Om man tror att penningsystemet skall kollapsa så är det väl vansinne att pensionsspara? Då är det väl bättre att låna mycket och köpa sådant som har värde efter kollapsen, och om man har fel, även ökar i värde i en orubbad värld. Köp diesel ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser