Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga Nytt  (läst 12144 gånger)

eka

• Värmland
Re:Bygga Nytt
« Svar #20 skrivet: 28 feb-07 kl 22:50 »
Läste om ett experiment i Japan. Där finns ofta rum i stora byggnader som är utan fönster.
Man ledde in soljuset via fiber till stora platta paneler i taket. Upplevelsen blev väldigt positiv. Förutom att ljuste hade rätt temperatur så upplevde man dagens skitfningar med moln och sol på ett behagligt sätt.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #21 skrivet: 28 feb-07 kl 23:31 »
Läste om ett experiment i Japan. Där finns ofta rum i stora byggnader som är utan fönster.
Man ledde in soljuset via fiber till stora platta paneler i taket. Upplevelsen blev väldigt positiv. Förutom att ljuste hade rätt temperatur så upplevde man dagens skitfningar med moln och sol på ett behagligt sätt.

- Snygg belysning, kära du. Hur får du det att ändra färg så där så det följer den vackra solnedgången?
- Jag leder in solljuset via fiberoptik...

Annars läste jag i tidningen form (tror jag) för några år sedan om ett norskt designteam (från en skola, tror jag) som hade byggt en husvagn med japanska influenser. Den hade bara två små fönstergluggar, men stora delar av väggarna släppte genom ljus ungefär som papper. Det fanns heller inga soffor utan man satt eller sov på dynor direkt på det mjuka golvet.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

kakel

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 mar-07 kl 00:02 »
Nu har jag besökt din sida – Noella -  Vilken otrolig energi du besitter..  Blev helt matt och svettig ..Trots all is..  Den isen brände som eld genom datorn min..  Ja - jäklar – vilken e-n-e-r-g-i..   Parad med en suverän formkänsla !!   Det där skulle jag allt vilja uppleva på plats.. Brukar längta till Svalbard och liknande platser – men gillar inte själva resandet. (såvida det inte handlar om att fara på sjön..)

Ritade mig en kakelugn en gång..  Mer blev det inte.  Jo.. ett hus runtom kakelugnen tänkte jag mig ock. Smalt mot norr och med ett stort glashus åt syd.. Det ritade jag..

Dels en del stort kök, dels en del stort arbetsrum, med småsmå sov-och vattenrum som vingar ut från den smala delen av huset.. Kakelugnen skulle fungera i kombination med en kökspanna och vara centralt placerad. Bli en enda kropp. En av de där husvingarna skulle få fungera som gömsle för veden..

Min tänkta krydd-och rosengård strax utanför.  Allt till en tävling som hette form för framtiden.  Trist bara att ingen annan såg den där framtiden i mitt förslag..

Det är sjutton år sedan nu.. Men – snyggt skall det bli.. En gång. Förhoppningsvis.
Ett pyttelitet hus kanske.. För mina händer att bo i.. Åtminstone.

Jag är i alla fall helt övertygad om att du kommer att få byggt ditt !!  
I skala 1:1 dessutom.

Skriver ett gammalt kakel.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #23 skrivet: 01 mar-07 kl 21:59 »
:
Men du är alltså en lite ensam-vattu-varg..  :)
:
Men till ämnet nu med fiberoptik.
:
Ja, jag har jobbat en del med fiberoptik.
Det är inte alls så dyrt som det var för bara några år sedan.
Jag vet inte riktigt hur det är med livslängden bara.
:
Det här med att göra sej en inomhushimmel vore väl något.
:
Men att det faktiskt skulle fungera med vanligt dagsljus har jag aldrig tänkt på..
Kan det verkligen funger..? Det vore ju lite mer natural om man säger så.
Fast å andra sidan så får man då heller inget stjärnljus på natten.
Om det inte är fullmåne då vil säga.

Livslängden på fiberoptik brukar anges till ungefär 20 år.

Inomhushimmel? hmm... skulle något som Laser Stars Projector fungera tillsammans med det fiberoptiska dagsljussystemet, kanske?

Själv skulle jag projicera saker i mina glasögon istället för på väggarna (även känt som augmented reality), men så är jag också lite ovanlig. Det går dock att leva med. Fråga frun om du vill... ;)
vattuvargs.blogspot.se

kakel

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 02 mar-07 kl 21:28 »
Noella - jodå - det där med olika jobb är jag allt bekant med.
 ´Fast anställning..´  Hmm.. Kanske inte så mycket att åtrå.. Har själv alltid undvikit att fastna.  Även om jag borde tänkt till en aning ..för bra länge sedan. Nu har jag slutat att fundera över den sorts ”trygghet”.  Fast ..den fria sektorn är tuff ibland.

Av dina bilder framgår att många människor är med i de olika projekten..  Kanske du också menar att isbyggeri pågår lite varstans..  Jag är –oavsett det-  imponerad av vad dina händer och dina tankar visar på ice-art-sidan.  Så ta åt dig av mina första ord häromdagen !!

Sandugnen känner jag till. Och att du direkt lotsar in på den sidan som visar den isiga.. kan jag gott förstå.  Den är fin. Jag har på avstånd, under många år, följt Stockholms Kakelugnsmakeri och anser att den firman tillhör de mest intressanta bland kakelugnsmakerier.  De experimenterar på ett fruktbart sätt. Och arbetar samtidigt traditionellt.

Jag har dock inte träffat Sandugnen i ”levandes livet”. Så.. jag vet inte hur den känns att ..ta på.. och att leva med. Det är ju faktiskt ingen kakelugn..  Krukmakarförstörd som jag är.. Inte murad invändigt är den heller. Utan bestående av moduler – just fyllda av sand.  Men - som innovation är den klart intressant !!  Verkligen !    Jag fastnade själv för estetiken när den var ny.

Nu har jag enbart satt kakelugnar på traditionellt sätt under ett par år.  Det första uppdraget blev till av en slump. Har alltid gillat kakelugnar. Fast långtifrån alla..  Högfärdiga kakelugnar med mycket grädde och mos och guld  på – är närmast outhärdliga.  Och för en gammal keramiker – som inte är förtjust i att tillverka ting och föremål – så blev kakelugnen alltmer ett gott sätt att bruka keramikkunskaperna på.  Mini-arkitektur är det.. Och den klart bästa eldstaden.. Nu är de sammanlagda kakelugnskunskaperna mina, perfekta i mitt eget fortsatta teoretiska arbete. Håller på att försöka bli klar med text och bild om en kakelugnsfabrik för länge, länge sedan.. Sååå otroligt seeegt arbete bara ..dessvärre..

När du bygger husåverkstaden – bygg dig samtidigt en kakelugn !!  Åtminstone en tegelugn.. Kan bli hur vacker och spännande som helst. En Vän för livet blir den.. Med torr ved lagrad i närheten.. och en duktig brunn för vatten, så klarar du din familj ett stort antal stormiga vinterdygn.. Glöm inte en trave böcker också.  Fast allt det där vet du såklart redan..

Må Väl..

kakel

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 04 mar-07 kl 12:11 »
Kom att tänka på något liknande skrivet;

Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat. Av Lennart Hagerfors

Jag har dock inte läst detta i sitt sammanhang.. inte läst något alls av L H
Men ett och annat ord från Stig Dagerman har smugit sig in bland tankefacken.

Pengar… ja ja  det är nog som det är med det där.. Hade jag själv en binge av den sorts tidsfrist i tillvaron – skulle jag nog byggt mina egna kakelugnsvisioner – snarare än att ha satt kakelugnar åt andra.  Å andra sidan, har jag under ett fåtal år träffat en del otroligt fina människor. Vilka jag fortfarande har kontakt med..  Man behöver inte alls vandra på di store Vägarna. Det är de krokiga och skymda som är intressanta..

Bo

Jag byggde fast mig
« Svar #26 skrivet: 04 mar-07 kl 12:51 »
uppsåtligt som bot för rotlöshet. Vill man inte det, rekommenderar jag istället min igloo-lösning med triangeldom som kan plockas ner och sättas upp på en annan plats.

Eulalia

• Gäst
igloo
« Svar #27 skrivet: 04 mar-07 kl 13:23 »
..är det du som säljer av din igloo?
Lite sent på säsongen...

http://www.blocket.se/vi/10991128.htm?ca=11_s

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #28 skrivet: 07 mar-07 kl 19:45 »
Jag är intresserad av att prova såna glasögon du har...
eller har tänkt skaffa dej..?

Men förresten... har du sett såna rum som finns nu..
Där man projicerar färg eller mönster på väggarna.
Man kan byta tapeter eller kulör med bara en knapptryckning.

Det finns även utbytbara tavlor... eller filmade tavlor.

Inte alls konstigt egentligen. vanligt på teater.
Eller i Harry Potter..*

Jag har provat microopticals headups, men kommer inte att ha en lämplig dator på länge för att matcha dem. Såg förresten att microoptical byter namn till myvu. Världen är helt klart redo för bildskärmar i rätt storlek...

Men skärmen räcker inte i sig, inte för mig. Det intressanta börjar när man kombinerar verkligheten med det datorskapade. Se howstuffworks sida om augmented reality så får ni se.

Tänk er att ni kör bil på en lite ödslig väg på natten. Bilen ni kör har ingen instrumentpanel, men ni ser ändå hastighetsmätare och så'nt, tack vare glasögonen. Men det är inte det enda ni ser. En bra bit framför er går en hel älgfamilj över vägen. Tack vare teknologin i bilen så ser ni dem flera hundra meter innan ni hinner dit. Vägen till er väns sommarstuga syns också tydligt som en tunn linje. Det är som om den vore målad på snön. Till och med när ni nått fram till garaget vid landsvägen och går genom skogen så syns GPS-linjen fint. I skogen är det inga problem att se var man ska sätta fötterna eftersom AR-systemet förstärker det svaga ljuset från stjärnorna och genom glasögonen syns allt som om det vore på morgonen.

Och när ni kommer fram behövs inget lås. Ni har redan identifierat er för husets innevånare... ;)

Att projicera på väggar, i ramar eller på bord... tja... det blir liksom inte intressant. Jag vill kunna lägga till information men jag vill inte tvinga andra att se det. Lika lite som jag tvingar hela huset att lyssna på world music när jag sitter med 3D-programmet. Det enda undantaget skulle vara om huset skulle ha en daemon som krävde projiceringar. Det skulle jag kunna leva med.

Kom ihåg att jag inte är en normal alternativare. Jag är nisse och förhoppningsfull science-fiction-författare. I min framtidsvision så används teknologi för att komma ännu närmare naturen. Jag hoppas också kunna leva så i framtiden. Massor av naturlighet och lite välplockad teknologi i mänsklig skala.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #29 skrivet: 09 mar-07 kl 23:05 »
Det var Mystiska glasögon.. 8) verkligen!

Blir det som att ha en bärbar filmprojektor då..?
Prövade du dom eller har du investerat i ett par..  ;D

Jag såg en Kopin cyberdisplay för första gången i en Mustek gSmart 350 digitalkamera. Där det på gamla kameror brukar vara en sökare satt en minimal bildskärm ( bild bakifrån, bild framifrån). Det hade jag förväntat mig, men inget hade förberett mig på att skärmen skulle verka vara en 12-tummare en bit framför kameran.

När jag på en mässa för några år sedan fick prova microopticals glasögon (ett par med inspegling från skalmen) så var samma känsla kvar, men större. Det som mina ögon då lurade mig till var att en storbilds-TV flöt i luften framför mig.

Nej, det är inte en bärbar projektor. Bara bäraren ser bilden. Vad Myvu (som microoptical tydligen heter nu) säljer kan istället ses som en bärbar storbildsskärm. ...och tro mig, en 42-tummare är en liten skärm i jämförelse.

En myvu duger inte åt mig, även om jag skulle ha haft pengarna att köpa en för. Jag vill ha en med inspegling eftersom den ska vara för augmented reality. Bågen på myvun stör.

Länge längtade jag efter en twiddler för att ha som både tangentbord och mus, men en svensk produkt från företaget senseboard lockar mig mer nu. Kanske är den inte lika bra i verkligheten men jag vill hemskt gärna prova en.

Det är bara en dator i tillräckligt liten storlek som saknas... *suck*
vattuvargs.blogspot.se

kakel

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 10 mar-07 kl 21:06 »
Noella – klart att en kakelugn är ekonomi !!  

Särskilt som du verkar bo i skogen.. När du inte bygger isbiografer och annat intressant..

Kakelugnen kan vara estetik – men hursomhelst är det åtminstone hushållning/ekonomi med resurser. Det gäller förstås att elda rätt också.. Du kan faktiskt komma billigare undan med en gammal kakelugn än med fina Sandugnen.. Som ju ändå inte finns med sitt isiga uttryck längre.  Kanske med tio, femton tusen under den kostnaden.  Inklusive betalning för bygganmälan.  
Det är dock mer ändå som man måste tänka på innan ett kakelugnsbygge sättes igång..
Men – börja med att gå in på blocket – där finns ibland ett ganska stort utbud av redan nedtagna ugnar. Även kakelugnar som du kan ta ned själv.  Leta efter en fin enkel ugn..

Kan utveckla detta med installering av kakelugn - om du så önskar.

Jag har en nätsida om kakelugnssätteri här på A-forum.  Under rubriken Alternativ energi och uppvärmning   Gå vidare till;  Ved  Och därefter till länken ´kakelugnar´..

Har förstått att det finns folk som satt sin kakelugn efter mina foton. Även fått dem godkända av sotarmäster efter provtryckning. Jisses !!  Begrep aldrig från början ( år 2002) att det kunde ta sig dylika uttryck.. Då - när jag la in mina bilder.. (fast sonen ”varnade” mig)   men.. ok då.. Om ändå ett litet pyttetack från dessa hemmabyggare hade kommit.. skulle det varit lite kul såklart.

Kan de sätta en ugn efter mina bilder – så är jag övertygad om att du kan !!   Själv är jag på väg från dessa tusenkilosjobb.. Vilket jag nämnde längre tillbaka under din rubrik här.  

Förresten – solcellsforskningen är mycket intressant !!  Förra veckan hörde jag något om att kisel är på väg att ersättas av ett annat ämne.. Ett billigare..  Har inte haft den rätta ron att riktigt sätta mig in i problematiken.  Det ligger i facket för kommande studium.

Jo – jag har ritat mig en kakelugn.. För snart tjugu år sedan gjorde jag det. Men – till en prototyp krävs tid och resurser.. En hinner inte allt när man skall få ihop till brödfödan.. Den kakelugnen tänkte jag bygga samman med en panna med vattenackumulator för uppvärmning. Ett slutet system.. Även konstruerad för matlagning. Gammal teknik, fast med min egen formgivning. Ritade mig ett hus runtikring också.. Väderstrecksksanpassat.. Allt för att bli oberoende av elnätet..
Den första mars skissade jag den husidéen för dig.... Längre bak här således.. Annars är det dessvärre tyst kring mina kakelugnsfunderingar.. Utifrån.. Så någon kakelugnsformgivare blev det aldrig av mig.. Ensam är inte så himla stark.

Jag tänker ofta på min ´rönnbär´ som kakelugnen heter. Är bara en skrivande keramiker nuförtiden. Vill bli klar med ett projekt som jag hållit på med -från och till- alldeles för länge nu. Troligen bara jag själv numera, som ”vet” att det kommer att bli klart.

Du får gärna fråga mig mer om kakelugnen som fenomen.. Vilken är en mycket intelligent värmeskälla.. Tämligen oöverträffad alltsedan 1767.. Med sitt -då nya- rökgångssystem.. Det är dessa rökgångar som gör kakelugnen så effektiv... Ännu i våra dagar..

Skriver ett kakel

Bo

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
Re:Här är min kakelugn
« Svar #32 skrivet: 12 mar-07 kl 19:02 »
http://i56.photobucket.com/albums/g174/kalabalik/HPIM0018.jpg

Tappade hakan fullkomligt!!! ::) ::) ::)
Visade familjen och vi kunde konstatera att det vi känner är ren och oförställd avundsjuka!!!
Otroligt vackert!
Katter, höns och hund.

Bo

Gör en egen!
« Svar #33 skrivet: 12 mar-07 kl 19:14 »
Bruk och eldfast sten kostade 60€ och sedan betalade jag 150€ för stenplattorna. - Fyra dagars arbete.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #34 skrivet: 12 mar-07 kl 20:07 »
Jag är imponerad över den värld du har kunskap i och mer längtan till.
Tack för att du presenterar mej ett kikhål.

Jag kommer tyvärr bara inte på några smarta frågor att ställa i ämnet.

Själv är jag helt på tvärs med tekniken.
Jag har fortfarande inte tagit till mej en sådan relativt enkel uppfinning som damsugaren... ;D

Jag är här av samma orsak som du, Noella, för att få lära mig mer. Ditt husbygge blir jätteintressant att följa just av anledningen att det tar mig bort från datorerna... ;) Datorer är bra verktyg, men det hela håller på att bli lite av en gökunge. Framtiden baseras på naturen, inte bara på kisel.

Livet ser redan bättre ut. :)
vattuvargs.blogspot.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #35 skrivet: 15 mar-07 kl 12:18 »
Till helgen ska vi prata med markägaren som har skogen bakom den tänkta byggplatsen och se om han kan tänka sej att sälja loss lite skog. Fint och bra att ha.
Så riskerar man inte att få et kalhygge i nacken och så är det de här med att man inte får uppföra byggnader närmare en fem meter från tomtgräns.

Det där är jag också rädd för. Man vill ju inte bo i ett kalhygge.

När jag arbetade på byggkontor var gränsen 4,5 meter, kanske har det ändrats nu? Bygget kan ligga närmare men då måste grannen skriftligt godkänna det.

Något som du ska kolla är om kommunen tänker utnyttja sin förköpsrätt på den tilltänkta avstyckningen. När man köper genom en mäklare så brukar han/hon sköta det. Lite OT, en kommun kan även utnyttja sin förköpsrätt på en fastighet/tomt, där det finns byggnader, som är till salu.

Jag håller tummarna för att markägaren vill sälja lite skog till dig.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #36 skrivet: 15 mar-07 kl 12:27 »
God middag!

De stämmer med kommunens förköpsrätt, men börjar gälla först vid mera än 5000 m2. I alla fall i min kommun.
Men det är väl enbart en papersgrunka, tog ca en vecka när jag köpte torpet, där marken var litet över ett tunnland.

Lycka till med köpet Noella
önskar

Kap Horn

som är en aningen seg idag efter 2 timmars sömn, tre timmars arbete och två timmars sömn igen den gångna natten.
« Senast ändrad: 15 mar-07 kl 12:28 av Kap Horn »

Bo

Kanalerna
« Svar #37 skrivet: 15 mar-07 kl 13:06 »
går i sju krökar och kan sotas via två stenar som är lätta att knacka loss. Huset - eller schabollan som grannarna kallar det, (rucklet) ligger på 40-de breddgraden vid Medelhavet: http://i56.photobucket.com/albums/g174/kalabalik/HPIM0016.jpg

« Senast ändrad: 15 mar-07 kl 16:18 av Bo »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #38 skrivet: 15 mar-07 kl 13:12 »
Förköpslagen undantar bebyggda småhusfastigheter under 3000 m2.

Lagen gäller i stort sätt alla sorters fastigheter.

Jag är inte insatt i lagen eftersom i mitt fd arbete ingick bara att förbereda förköpsärendena och skicka vidare handlingarna till de som tog besluten.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Skytten

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 15 mar-07 kl 17:12 »
Spännande vinklingar på ämnet bygga nytt hus!

Ska man bygga själv, ska det vara någorlunda enkelt, och helst döbilligt.

Grund: Krypgrund med gråsten och cement, såvida inte det pga tunga maskiner krävs en gjuten sula.

Att bygga med lecablock är ganska lätt, men dyrt om man köper dem, man kan göra egna likvärdiga för 2:- st.

Takstolar gör man själv, och rivningsvirke kan ofta användas.

Jag tror att jag skulle få ihop ett 10 x 15 hus med en murad skorsten för under 50000:- och en massa eget arbete.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 2 användare (1 dolda)
Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser