Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga Nytt  (läst 12145 gånger)

queer

Re:Bygga Nytt
« Svar #40 skrivet: 15 mar-07 kl 17:35 »
Det där om lecasten för två kronor styck får Du gärna utveckla ...

Tack på förhand

Skytten

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 15 mar-07 kl 18:24 »
Det är inte lecasten, men kan användas på samma sätt. Jag har tidigrare här redogjort för dessa stenar, finns reportage i Skånska Dagbladet, kommer inte ihåg år och datum. Men söker du på "mursten" bör du på detta forum hitta de inlägg jag skrivit om detta.

Jag har gjort 600 st och de har legat ute nu tre vintrar, och är lika fina.

Jag har faktiskt planer på att någon gång bygga ett uthus med sådana stenar, väggarna kommer att kosta under 10000:- för materialet.

Liksom lecablock kräver de puts på utsidan.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

jenses

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 15 mar-07 kl 20:03 »
Grund: Krypgrund med gråsten och cement, såvida inte det pga tunga maskiner krävs en gjuten sula.
Gråsten och cement är inte alls någon bra kombination, betongen sprickar vid minsta rörelse i grunden.
Pga detta är kalkbruk, som är mycket elastiskare än cement, att föredra.  ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #43 skrivet: 15 mar-07 kl 20:33 »
När du fått färdigt förhandsbeskedet, avstyckningen, köpekontrakt, kommunen yttrat sig om att avstå förköp, bygglovsansökan med en tillhörande nybyggnadskarta (som beställes från kommunens mätningsavdelning) så måste du göra en bygganmälan senast 3 veckor innan du börjar ditt bygge. Jag vet inte om tidsgränsen är densamma i alla kommuner.

En bygganmälan ska innehålla teknisk beskrivning, vem som är kvalitetsansvarig och ritningar (situationsplan, plan och fasadritning). När bygganmälan gjorts kallar kommunens handläggare till byggsamråd. Byggherre och den kvalitetsansvarige ska delta. Vid samrådet beslutas kontrollplanen (checklista) för byggnationen.

Det är byggherren som ska föreslå hur arbetena ska kontrolleras. Som en garanti för att byggherren har tillräcklig kunskap och erfarenhet för att uppfylla gällande tekniska egenskapskrav ska byggherren normalt utse en kvalitetsansvarig. Den kvalitetsansvarige måste antingen vara riksbehörig eller ha godkänts av Byggkontoret för det enskilda objektet (ofta enklare objekt).

Det är mycket att hålla reda på men med ett steg åt gången så går det. Byggkontoret är vana vid frågor från folk som aldrig varit i kontakt med hur det hela går till. De brukar vara snäll.  ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Skytten

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 15 mar-07 kl 22:18 »
Yttryckte mej lite slarvigt kanske, jag menade inte portland utan kalkbruk förståss. Jag har bara sett gråstensgrund med kalkbruk.
Det brukar vara äldre grunder, som t.ex i det hus jag bor, att det är hållbart bevisas av at det nu stått i 130 år.

Processen för att bygga ett uthus är inte alls så komplicerad i min kommun, man behöver inte alltid byggnadstillstånd ens om det är på landet.
« Senast ändrad: 15 mar-07 kl 22:20 av Skytten »

jenses

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 22 mar-07 kl 15:23 »
Nej, inte alls.
En annan variant:
använda stolpar bara till markens överkant och fortsätter med sten.
Det ser mycket bättre ut.

Rekommendera på det varmaste "Från stock till stuga" av Sven-Gunnar Håkanson.
Mer i literaturvägen behövs egentligen inte när det gäller att bygga sig själv en stuga  ;)

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #46 skrivet: 29 mar-07 kl 10:21 »
Portlandcement kan man kalla 'rent cement'. Murar man med detta så får man en stark murning men den blir känslig för rörelser eftersom rent cement bruk inte har så hög draghållfasthet.

Därför blandar man cementen med kalk för att få ett mer flexibelt bruk som tål att det rör sig en aning utan att spricka sönder.

Man mixar blandingen portlandcement/kalk för att få ett bruk anpassat till olika ändamål.

När man bygger med natursten (gäller kullersten inte nödvändigtvis byggnadsten) så använder man ett bruk med hög halt av kalk och lite cement eller också rent kalkbruk utan cement.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Skytten

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 29 mar-07 kl 11:59 »
Kolla in på gamla lador, där har man ofta gjutit in sten i ganska stora "plintar" som är bredare i botten, med några meters mellanrum, och så en "mur" grundare som inte bär upp så mycket.

Visst skulle det gå med armerade betongplintar oxå, men de bör väl på nåt sätt maskeras så det inte ser allt för konstigt ut.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #48 skrivet: 31 mar-07 kl 12:32 »
Tack så väldigt mycket för checklistan Prinsen.

Nu vet vi att båda markerna är till salu. Nu gäller det att beräkna
kostnader, se över sprapoängen på JAK.

Jag undrar över det här med Byggherre? Vem kan vara det?
Måste man ha någon särskild utbildning...Och vem kan vara kvalitetsansvarig?  

Grattis till att ni får köpa både skogen och tomten.  :)

Byggherre kan vem som helst vara, krävs ingen utbildning, därför behövs det en kvalitetsansvarig som en sorts kunskaps-”backup”. Byggkontoret har säkert en lista på behöriga kvalitetsansvariga. De som är kvalitetsansvariga har gått en utbildning för att bli behöriga. En kommun kan även godkänna en person som inte har utbildningen för enklare byggprojekt. Var gränsen går för att räknas som enklare byggprojekt är svårt att säga. Du får kolla med din kommun.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Skytten

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 04 apr-07 kl 14:55 »
Noella

jag skulle definitift lägga lite armering i en "hörnsten" av betong.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #50 skrivet: 06 maj-07 kl 00:33 »
Ok...
Så det är det bara att lämna in någon på förslag..?
(som man själv litar på då förstås) eller...?
                                                                     /Noella

Fyll i alla blanketter men lämna raden för kvalitetsansvarig tom och när du lämnar in allt till byggkontoret så fråga om de godkänner den du tänkt. Synd att behöva göra om allt om de inte godkänner personen som du i förväg skrivit i blanketten.

Lycka till.  :)

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser