Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart köpa dasstunna?  (läst 17731 gånger)

Nippon

• Norrbotten
Vart köpa dasstunna?
« skrivet: 07 sep-13 kl 18:57 »
Hej måste fixa en ny dasstunna till mitt utedass. Men har sök och kan inte finna det nånstans. Fick tips om granngården men ända där som jag tro duger var en fodertunna på 35L. Räcker det? Tacksam för tips så jag sliper den tunna jag har nu som är ett avkapat 200L oljefat. Som är lite bökig att tömma. 
Mvh Micke

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Vart köpa dasstunna?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-13 kl 19:27 »
Vi körde med stora bruksbaljor när utedasset var i drift. Biltema har en liten  http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Hink/Bruksbalja-rund-87259/    Jula en lite större   http://www.jula.se/search-result/?q=bruksbalja   men bruksbaljor har nog de flesta bygghandlare.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 sep-13 kl 19:46 »
Jag köpte en på Bauhaus, den var för separett eller något sådant egentligen

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 07 sep-13 kl 19:51 »
 Jäshinkar funkar oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 07 sep-13 kl 20:15 »
Vart köpa........... kan man inte säga. *fy Zatan* :P Vart sälja går bra, men vart köpa............ Nej det GÅR bara inte. Det är ännu värre än att demma.
« Senast ändrad: 07 sep-13 kl 20:23 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 sep-13 kl 20:20 »
http://www.kompostcenter.se/biotoa9.htm

Sök efter latrintunna, eller fråga efter dito i närmaste, lämpliga butik.

Nippon

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 07 sep-13 kl 20:22 »
Tack för tipsen. Nu vet man vad ska leta efter. Nästa fråga kan man använda sån där kompostströ till dasset?

Vart köpa........... kan man inte säga. *fy Zatan* :P Vart sälja går bra, men var köpa............ Nej det GÅR bara inte. Det är ännu värre än att demma.

???

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 07 sep-13 kl 20:24 »
Tack för tipsen. Nu vet man vad ska leta efter. Nästa fråga kan man använda sån där kompostströ till dasset?

???

Visst funkar det.   
Men sågspån, jord, torv funkar precis lika bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 07 sep-13 kl 20:56 »
Visst funkar det.   
Men sågspån, jord, torv funkar precis lika bra.
Något som är gratis funkar bäst ;) Då behöver det aldrig fattas.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 sep-13 kl 21:01 »
Vart köpa........... kan man inte säga. *fy Zatan* :P Vart sälja går bra, men vart köpa............ Nej det GÅR bara inte. Det är ännu värre än att demma.

Nja, dem är nog det värsta man kan hitta, det är bara fel. Norrlänningarna har ju använt vart och vars så länge så man tar det som dialektalt ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 07 sep-13 kl 21:52 »
Nja, dem är nog det värsta man kan hitta, det är bara fel. Norrlänningarna har ju använt vart och vars så länge så man tar det som dialektalt ;D
Jo jag såg det sen.......... att TS var norr ifrån. DÅ är det OK men alla andra.........  Nej det låter bara fel.

Nippon

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 31 okt-13 kl 21:27 »
Kom på att jag kanske skulle skriva vilken tunna jag fick tag på. Skulle handla en annan grej på granngården och passade på kolla på olika tunnor dom hade och hittade den här http://www.granngarden.se/product/str-tunna-35l Vilket är ursprungligen en latrintunna som dom har döpte om. Så om nån annan letar efter en latrintunna så finns dom på granngården fast under ett annat namn. 

Naturliv

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 31 okt-13 kl 21:49 »
Jag har köpt mina dasstunnor på Granngården, foderhinkar kallas dem. Med mitt dåliga minne så har det inte blivit samma storlek, så jag har fått återanvända de med fel storlek som komposteringskärl. Det fungerar så bra att jag funderar på att ändra min permanenta lösning till ett tunnsystem för latrinkompostering. Om inte annat så har det ju blivit så i praktiken, i alla fall för första omgången. Till våren har jag egenkomposterad latrin att gödsla buskar och träd med. Kanonbra!
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

RoHe

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 31 okt-13 kl 22:19 »
Jag har köpt mina dasstunnor på Granngården, foderhinkar kallas dem. Med mitt dåliga minne så har det inte blivit samma storlek, så jag har fått återanvända de med fel storlek som komposteringskärl. Det fungerar så bra att jag funderar på att ändra min permanenta lösning till ett tunnsystem för latrinkompostering. Om inte annat så har det ju blivit så i praktiken, i alla fall för första omgången. Till våren har jag egenkomposterad latrin att gödsla buskar och träd med. Kanonbra!

Ska du bara gödsla buskar och träd är det väl bara att skeda ur lite skit. Frågar någon varför det ligger dasspapper under vinbärsbusken, svarar du snabbt, att det är något nytt på marknaden, en näringsrulle du köpt. Dessutom räcker det med en tunna. Själv gräver jag en grop, välter tunnan och täcker. Frågar någon så vet jag inte vad denne pratar om. Sitta på dass, JAG?? aldrig i livet. usch.
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 31 okt-13 kl 22:54 »
Själv gräver jag en grop, välter tunnan och täcker. Frågar någon så vet jag inte vad denne pratar om. Sitta på dass, JAG?? aldrig i livet. usch.

Jag är sådär noggrann och odlar ju också ätbart där jag gräver ned avfallet, så jag vill ju gärna att det är giftfritt och hälsosamt. Jag har till och med fått kommunens godkännande på mitt sätt att hantera latrinavfallet, så jag tror att jag inte är helt fel ute.

Men förstås, bor man långt ut i skogen och inte odlar något ätbart tar säkert naturen om det utan några som helst problem. Problemen uppstår bara om vi bor för trångt. Men man behöver klart den glimt i ögat du har, för ibland behöver man kringgå regelverket. Men just i latrinfrågan gynnas jag själv av att följa reglementet.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

RoHe

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 31 okt-13 kl 22:59 »
Jag är sådär noggrann och odlar ju också ätbart där jag gräver ned avfallet, så jag vill ju gärna att det är giftfritt och hälsosamt. Jag har till och med fått kommunens godkännande på mitt sätt att hantera latrinavfallet, så jag tror att jag inte är helt fel ute.

Men förstås, bor man långt ut i skogen och inte odlar något ätbart tar säkert naturen om det utan några som helst problem. Problemen uppstår bara om vi bor för trångt. Men man behöver klart den glimt i ögat du har, för ibland behöver man kringgå regelverket. Men just i latrinfrågan gynnas jag själv av att följa reglementet.

Men frukträd, t,ex. är det "så noga"? ett träd är ju, ändå en stor (nu vet inte jag vad du kallar saker och ting) sak, varelse?, växt, eller träd. ;D

Det där, var alltså en seriös fråga. Om jag vill gödsla mitt äppelträd jag önskat att jag haft, välter tunnan och.. är det "skadligt" på något vis?

Jag själv hade kunnat vält tunnan i morotslandet året innan sättning utan problem. Kanske hade jag inte bjudit nyktra vänner på den. Kanske är jag för orädd om mig själv, gällande vad jag stoppar i munnen?

Nej, jag skojar inte. jag är seriös.!

o:)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 31 okt-13 kl 23:34 »
Att gräva ett hål i gräsmattan och tömma i skit-tunnan, lägga tillbaks så mycket jord som får plats och sedan lägga tillbaks gräset kallas numera jordiseringsmetoden. http://www.skurupsborren.se/

Det blev förbjudet där jag bodde under 70-talet. Istället fick vi ut först latrintunnor, sedan latrinkartonger. Dessa hämtades och dumpades på tipp där det bildades en stor skitsjö. Härligt med framsteg :o

Naturliv

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 31 okt-13 kl 23:38 »
Men frukträd, t,ex. är det "så noga"? ett träd är ju, ändå en stor (nu vet inte jag vad du kallar saker och ting) sak, varelse?, växt, eller träd. ;D

Jag tror inte att det är så stora problem kring just fruktträd, men eftersom jag och resten av min familj äter mediciner flera gånger dagligen (hjärtproblem och pacemaker hos barn, högt blodtryck hos sambo och reumatiska sjukdomar hos mig själv) så vet jag att kroppen släpper ifrån sig gifter via avföring. Det finns inga intressen från andra personer att få i sig exempelvis hjärtmedicin, även om det skulle vara roligt med en och annan frivolt ibland.

Därför är jag noggrann med att kompostera latrinet två år innan jag gräver ned det i trädgården. Ändå är jag inte säker på att det räcker för att kemikalier ska försvinna. Kanske borde jag läsa på lite till.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 31 okt-13 kl 23:40 »
Det blev förbjudet där jag bodde under 70-talet. Istället fick vi ut först latrintunnor, sedan latrinkartonger. Dessa hämtades och dumpades på tipp där det bildades en stor skitsjö. Härligt med framsteg :o

Idag får man inte dumpa det utan vidare. En tids kompostering krävs av både kommun och enskilda invånare. Som tur är.

RoHe

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 31 okt-13 kl 23:43 »
Att gräva ett hål i gräsmattan och tömma i skit-tunnan, lägga tillbaks så mycket jord som får plats och sedan lägga tillbaks gräset kallas numera jordiseringsmetoden. http://www.skurupsborren.se/

70 talet. Det tycker jag som nittiotalist låter tidigt. (Nej, snälla kalla mig inte nittiotalist framöver, jag skäms över hela årtiondet) Om man tänker på alla andra "framsteg" som skett.

Angående att låta skittunnorna stå och omvandlas, så är ju det ett bra alternativ, eller?? även om jag själv, okräsne man slänger skiten på landet direkt, (på hösten).

Att jag tjatar om ett år innan, beror på att jag har en kontaktannons ute  ;D ;D ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare (1 dolda)
Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser