Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  beskära plommonträd  (läst 9082 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
beskära plommonträd
« skrivet: 07 sep-13 kl 12:29 »
på västsidan av vår tomt sluttar det rätt så kraftig mot vårt fält. i sluttningen växte det en salig blandning av allt möjligt sly, såsom nypon, brännässlor, snöbär, små björkar, etc. nu i höst la jag märke till att det bland allt sly växer kring 5 stycken bortglömda plommonträd (med frukter enligt bild), som numera är kring 4 - 5 meter höga. plommonen är supergoda, de jag når vill säga. så hur hade ni gjort? planen är att röja allt sly, lägga markduk, jämna till med jord vi har över sedan tidigare grävarbeten och så gräsmatta. jag har förstått att de ska beskäras på senhösten, men hur mycket kan jag beskära dem och hur blir det då med nästa års skörd? påverkas den? ska jag istället beskära bara lite och böja ner grenarna och ankra de i marken, så att de växer neråt igen?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: beskära plommonträd
« Svar #1 skrivet: 07 sep-13 kl 12:43 »
 

   Det är vackert att se plommon träd som är hängande!
   Alla grenar du tar bort höst ger färre blomster vår
   =färre plommon!
   
   
   
   
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Huggorm

  • Gäst
SV: beskära plommonträd
« Svar #2 skrivet: 07 sep-13 kl 12:59 »
Stenfruktsträd svarar dåligt på beskärning så risken är att det bara blir fel om ni ger er på dem med såg. I tillägg mår inte träd bra av varken att man lägger på mer jord ovanpå deras rötter eller att de får konkurrera med gräsmatta. Det bästa för träden vore om ni tog på bort sly som skuggar kronorna men i övrigt lät de vara. Buskar runt omkring samlar upp omkringblåsande höstlöv och med tiden skapas en mycket bra mulljord, även om buskarna själva tar en del av näringen.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: beskära plommonträd
« Svar #3 skrivet: 07 sep-13 kl 13:01 »
Det är sant som anne-li säger, det blir färre blommor och frukt om du beskär trädet. Men om det börjar bli tätt i kronan med rakt uppåt växande vattenskott, bör man glesa ut. Är det för tätt angrips frukten lättare av t.ex. Monilia. Tänk på att det finns levande knopp under beskärningsstället, stenfrukt har inte sovande knoppar.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: beskära plommonträd
« Svar #4 skrivet: 07 sep-13 kl 14:13 »
just nu är området kring plommonträden död yta på tomten. det är i princip en blandning av massa rötter och stenar med lite jord. slyet tränger undan plommonträden rätt hårt, de växer bara uppåt och absolut inget åt sidan. eftersom det främst är nypon och snöbär finns det ingen chans att bara ta bort lite sly utan att det växer tillbaka dubbelt så starkt. pga allt sly kommer jag inte alls åt träden för skörd, så markduk med nånting på blir det efter röjning. men det måste inte nödvändigtvis bli gräsmatta. om det finns bättre förslag, så är jag öppen på den biten.

i övrigt är jag dålig på beskärning av träd, så hur känner jag igen vattenskott? och det där med knoppen fattar jag inte heller. efter att slyet är borta, kan jag underlätta för träden att växa åt sidorna? och har jag förstått det rätt att det är bättre att böja ner de höga grenarna istället för att beskära dem? eller tappar jag bara skörden i ett år och trädet kommer igen starkt året därpå och det är på långt sikt bättre att beskära en gång i höst?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: beskära plommonträd
« Svar #5 skrivet: 07 sep-13 kl 14:52 »
 

 
 Ett val av eventuellt natursten efter markduken istället för gräsmatta?
 Vidrörande vattenskott:
 www.juniper.se/tradvard/vattenskott.htm !
 Stenfruktträd skal helst ej beskäras
 ifall att du vill ha frukter jämnt under många år.
 En lätt beskärning är ett träd vänligt alternativ!
 Det är korrekt att du skal se efter knoppar!
 Några millimeter från beskärningen på en gren
 skal där vara en knopp!
 

 
 

 
 

 
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: beskära plommonträd
« Svar #6 skrivet: 07 sep-13 kl 17:23 »
Man behöver nog inte vara överdrivet försiktig med beskärning av plommonträd. Vi har två plommonträd och jag skär ganska friskt i dem nästan årligen och de dignar av frukt nästan alla år. Det är bara vid dålig pollinering pga tidig blomning och dåligt med insekter samt massangrepp av plommonstekel som skörden blir sämre. Vårt problem har varit att grenar knäckts av för stor skörd, och sådant kan man tänka på när man beskär så att det inte blir för långa tunna grenar.

Det går att bli av med både nypon och snöbär, men då måste man slita upp dem med rötterna och det har vi gjort i vår trädgård. Speciellt snöbär men även vissa nyponsorter skickar iväg rotskott flera meter från moderplantan varje år. Var försiktig med att få jord uppefter stammen.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: beskära plommonträd
« Svar #7 skrivet: 07 sep-13 kl 17:30 »
det är för mycket sten i backen för att vi ska kunna slita upp något, tyvärr  :-X det lutar nog åt markduk efter hela den sidan, sedan stockar som kantbegränsning runt området med plommonträden och fylla upp med flis/täckbark eller nåt sånt. resten får bli gräsmatta. det handlar trots allt om nästan 60 x 5 meter, så natursten på hela slänten bli för kostsamt, tror jag.

jag ska läsa länken om vattenskott. ang knopparna så ska de vara en knopp precis under snittstället om jag beskär?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: beskära plommonträd
« Svar #8 skrivet: 07 sep-13 kl 18:31 »
 

Natursten= med sten som du samlar
eventuellt från en närliggande mark
nästan kostnadsfritt eller se på blocket
oftast bortskänkes där olika materialer
till trädgårdar!
Vidrörande knoppar: under snittstället!
Tänk på att flis eller bark försvinnar efter en vis tid
och är därför kostsamt!
Endast ett råd: Köp en rejäl kvalitets markduk
och du har en hållbar ogräsfri slänt!



A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Broberg

  • Gäst
SV: beskära plommonträd
« Svar #9 skrivet: 07 sep-13 kl 18:46 »
Ta bort sånt som är dött och låt resten vara. Stamma upp lite och "höja" kronan, lite försiktigt brukar gå bra, utan att det blir förfärligt. Men det är kanske inte aktuellt här?

Plommon beskärs i JAS. September vet jag inte, om jag skulle kalla senhöst.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: beskära plommonträd
« Svar #10 skrivet: 07 sep-13 kl 19:26 »
vad menar du med stamma upp och höja kronan? kronorna är rätt höga och stammarna också. trodde först att det var björksly innan jag såg plommonen längst upp ::)

nja, såna natursten är nog inte aktuellt. eftersom plommonträden är så höga och redan står i en slänt med bra med lutning vill jag inte få det ännu svårare att kunna ställa ut en pall när jag vill komma åt längre upp. så antingen smågrus eller bark om gräsmattan är alldeles för jobbig för gamla plommonträd.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: beskära plommonträd
« Svar #11 skrivet: 07 sep-13 kl 19:44 »


    En blomsteräng på slänten under dina
    stenfruktträd?
    Efter markduken är på plats kan du eventuellt
    fylla på med jord ca.30 cm!
    Så därefter frö och du har en `evig`blomsteräng!
   
   
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Huggorm

  • Gäst
SV: beskära plommonträd
« Svar #12 skrivet: 07 sep-13 kl 19:49 »

    En blomsteräng på slänten under dina
    stenfruktträd?
    Efter markduken är på plats kan du eventuellt
    fylla på med jord ca.30 cm!
    Så därefter frö och du har en `evig`blomsteräng!
   
   
30cm jord är definitivt inte bra för plommonträden. De flesta rötterna ligger nu i markens översta 10-15cm, och det finns en anledning till det. Lägger man på jord ovanpå får rötterna svårt att få syre och kan dö. Och jord som ligger upp mot stammen får barken att ruttna, det är inte samma sorts bark på de delar som ligger ovan och under mark.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: beskära plommonträd
« Svar #13 skrivet: 07 sep-13 kl 19:58 »
 :o 30 cm är ju mycket mer än jag ville ha dit från början. jag tänkte hålla mig kring 3" jord och sen nån gräsfröblandning. jag ser inte hur gräs är sämre än blomsteräng som jag ändå kommer att klippa med gräsklipparen om inte fjärderfäna/kaninerna gör det åt mig? ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Huggorm

  • Gäst
SV: beskära plommonträd
« Svar #14 skrivet: 07 sep-13 kl 20:01 »
Lägger man på fiberduk kommer ju inte gräset att konkurrera med trädet eftersom de befinner sig på olika sidor om duken. Frågan är bara om jorden kommer ligga kvar i sluttningen? När gräset kommit igång kommer ju dess rötter hålla ihop det, men vad händer vid ett rejält regnfall innan dess?

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: beskära plommonträd
« Svar #15 skrivet: 07 sep-13 kl 20:07 »
En blomsteräng sköter sig själv hela året
och rätt sammensättning av frö ger en blomsterrik
slänt från vår till höst!
Efter att markduken är lagt läggar man på jord
Markduk först därefter jord ca.30 cm!
Duken andas och dina stenfruktträd trives!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: beskära plommonträd
« Svar #16 skrivet: 07 sep-13 kl 20:15 »
 
 trä ´stockar`
 lagt på markduken vid avsluttningen?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Broberg

  • Gäst
SV: beskära plommonträd
« Svar #17 skrivet: 07 sep-13 kl 20:26 »
Ängar sköter sig inte själv, men trevligare än maskinklippta gräsmattor blir de absolut.

Man behöver inte så gräs, för att få gräsmatta. Det blir av sig själv.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: beskära plommonträd
« Svar #18 skrivet: 07 sep-13 kl 20:34 »
det må vara trevligare, men om jag inte klipper så är det fjäderfä och kaniner som håller det kort, så att så gräs för att påskynda det hela är lika bra. men det blir en senare fråga, just nu måste jag bara veta om jag ska skära vattenskott eller mer än så eller inget alls och bara böja ner/ankra grenarna?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Broberg

  • Gäst
SV: beskära plommonträd
« Svar #19 skrivet: 07 sep-13 kl 20:36 »
det må vara trevligare, men om jag inte klipper så är det fjäderfä och kaniner som håller det kort, så att så gräs för att påskynda det hela är lika bra. men det blir en senare fråga, just nu måste jag bara veta om jag ska skära vattenskott eller mer än så eller inget alls och bara böja ner/ankra grenarna?

Bilder underlättar alltid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser