Jag förstår mycket väl Existens poäng, att alla kanske inte vågar sälja opasteuriserat, med tanke på hur "folk" är. Och det behövs bara ett ytterst litet fåtal omedvetna konsumenter för att ställa till ett helvete för de bönder som säljer...
Men, det känns också helt sjuk att göra det olagligt! Varför ska folk fråntas rätten att bestämma över vad man vill äta? Det kan ju faktiskt vara så att det finns anledningar för vissa att vilja ha opasteuriserat. Typ att vilja behålla de goda bakterier som finns naturligt. även om dessa anledningar kan tyckas konstiga för någon annan, så har jag svårt att se rimligheten i att ta bort valmöjligheten. Det enda rimliga i sammanhanget vore att lagstiftningen lägger ansvaret på konsumenten i de ytterst få fall det handlar om. Det är ju ändå så att de som väljer att köpa opasteuriserat måste göra ett ytterst aktivt val. Den passive konsumenten har ju ändå bara pasteuriserad mjölk att välja på i affär'n...
Apropå opasteuriserade ostar, så minns jag nformationen när jag var gravid. Då avråddes gravida från att äta franska ostar, eftersom det påstods vara vanligt att franska ostar görs på opasteuriserad mjölk. Efteråt roade jag mig med att läsa innehållsförteckningar på ostar, och jag har genom åren bara hittat någon enstaka opasteuriserad ost i svenska butiker. Även de franska ostar som säljs här är nästan alla pasteuriserade, så i praktiken är även detta ett icke-val... Möjligtvis kan då avrådandet ha relevans vid utlandsresor.