Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönsakskvanne?  (läst 2289 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Grönsakskvanne?
« skrivet: 06 sep-13 kl 14:36 »
Såg en tråd om frön av grönsakskvanne. Blev lite nyfiken. Hur använder man grönsakskvanne?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
SV: Grönsakskvanne?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-13 kl 01:06 »

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 10 sep-13 kl 10:41 »
Spännande! Hur smakar den? Har den någon karaktäristik smak eller smakar den "sallad"
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #3 skrivet: 10 sep-13 kl 11:24 »
Kvanne smakar MYCKET karaktäristiskt och så långt från "sallad" man kan komma. =)

Den är väldigt stark färsk och det sticker och pirrar i munnen. Även torkad så pirrar det i slemhinnorna. Våra samiska vänner torkar stjälkarna i små bitar och tuggar på under vintern för att höja immunförsvaret, och det har vi också börjat med. Det känns tydligt att det inte är "någon vanlig växt" man har i munnen.

Det är ju en av de huvudsakliga smaksättningarna i chartreuse. En del tycker att den smakar parfymerat, som hårvatten eller som after shave. För moderna människor kanske det är mest överkomligt att äta den kanderad, vi brukar göra några såna satser som plock-godis varje år. 
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-13 kl 16:44 »
Spännande! Hur smakar den? Har den någon karaktäristik smak eller smakar den "sallad"

Ska jag vara helt ärlig har jag aldrig smakat utan bara läst om det. Men som tur verkar andra ha praktiska erfarenheter av växten. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser