Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  snöplog till häst  (läst 7085 gånger)

rimfrost

• Småland
snöplog till häst
« skrivet: 04 sep-13 kl 16:35 »
Nån som vet vart man kan hitta en ritning på en smidigt lättbyggd snöplog till häst? Till enbet.
Eller visa upp hur era ser ut så man kan få lite bygginspiration :-)
tack på förhand!
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: snöplog till häst
« Svar #1 skrivet: 04 sep-13 kl 18:07 »
Den här konstruktionen kanske?
Snöröjning med Rufus del.1

Spetsplogar var väl vanliga förr, men de är ju så begränsade.

rimfrost

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 sep-13 kl 21:17 »
Vilken bra grej! På vilket sätt är de begränsade? Har ingen erfarenhet av just plog...
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-13 kl 21:34 »
Häftigt! Men jag har inga tunga hästar kvar, sålde både nordis och ardenner för några år sedan. Men kanske kan mitt nordisliknande russto orka lite snö :)?
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 04 sep-13 kl 21:48 »
Från tråden de små arbetshästarna

rimfrost

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-13 kl 22:57 »
Osch! Sötaste nånsin! Blir nog till att bygga till shettisarna med!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 05 sep-13 kl 00:07 »
Ja, den var fin. Får nog göra en själv, så ungarna kan röja lite gångar här och där i vinter. För om jag förstått det rätt så är det just till vägar (gångar för shettisen) som spetsplogen fungerar. Den klarar nog inte att röja bredare än sin egen bredd.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 05 sep-13 kl 07:45 »
Glöm inte att schettisen var en riktig arbetshäst nere i kolgruvorna och drog stora lass med malm

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 05 sep-13 kl 09:05 »
Jo, han har det för bra. Arbetar alldeles för lite. Skall se om jag inte kan få till honom att dra tungt ovan jord, snöröjning känns ljust, men det är mörkt som i en kolgruva under pannluggen. Annars kanske det går att sätta på honom solglasögon och skaka en påse grillkol framför mulen så han kommer i arbetsläge 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1544 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser