Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticka ärmar på virkad kofta  (läst 2508 gånger)

Gille

• -
Sticka ärmar på virkad kofta
« skrivet: 03 sep-13 kl 13:34 »
Jag är ny på att virka och det senaste projektet avstannade när de två ärmarna jag gjort (liten kofta) blev olika stora och jag vet inte vad som blivit fel. Så, jag tänkte sticka ärmarna istället. Hur gör jag detta på bästa sätt? Med två stickor eller sy ihop och sticka runt? Hur plockar jag upp maskor på snyggast sätt?
Kaninuppfödare och pelargontant.

ekonomisanering

SV: Sticka ärmar på virkad kofta
« Svar #1 skrivet: 03 sep-13 kl 16:25 »
Jag tycker det är finast o plocka upp maskor vid ärmhålen o sticka nedät till ärmmuddarna. Man kan virka så också. Då slgpper man soömmen i ärmhålorna

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 05 okt-13 kl 23:12 »
Virkning är inte min grej så jag vet inte hur kanten på något virkat ser ut. Men det kan väl inte vara omöjligt att ta upp maskor för att sticka vidare från kroppen och ut mot händerna.

Plocka upp maskor "lagom tätt". Blir det fula hål kan man kanske ta upp tätare och minska igen på första varvet. Ta upp maskorna från utsidan, alltså att du har utsidan av plagget mot dig. Då ser du på en gång om det ser snyggt ut.

Jag vet inte hur resten av plagget ser ut nu. Kanske har du inte sytt ihop sidsömmen och tycker det är trevligt att sticka fram och tillbaka. Kanske är det redan ett runt hål och det passar bättre med rundsticka eller strumpstickor för att sticka runt.
Välj det du trivs bättre med. (Själv älskar jag rundstickning för då slipper jag sy sömmar sen. Sömmar kan bli proportionerligt stora och klumpiga på små plagg. På stora plagg kan de hjälpa till att hålla stadga i plagget.)

Det fiffiga med att sticka uppifrån och ner är att man kan förlänga ärmarna om det behövs och resten av plagget fortfarande passar.

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 09 okt-13 kl 08:36 »
Tycker också om rundstickor (o det är ett runt hål). Hur formar jag axeln? Eller inte axeln men en liten "böj" nedåt kan nog behövas. Ska leta upp arbetet och ta en bild.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 12 okt-13 kl 21:32 »
Hm. Det beror ju på vad det är för sorts kofta. Tänker du "kavaj" eller "fiskartröja"?

Fiskartröja: då är det ju bara att sticka en strut rätt ut.

Kavaj: då måste man ju forma ärmkullen och då får du tänka som när man stickar en ärm med kulle, fast tänka baklänges. Börja med att ta upp maskorna högst upp i ärmen och sticka fram och tillbaka och ta upp fler maskor längs kanten, eventuellt också öka nån maska strax innanför kanten.
Som ledtråd skulle jag tipsa att leta efter en beskrivning på sådan ärm i den masktätheten som stickas från handleden och uppåt. Då vet du ungefär hur brett du ska börja, hur länge du ska "öka likadant" och hur många maskor du ska ha på varvet vid ärmhålet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser