Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammfoder  (läst 4063 gånger)

Falin

• -
Lammfoder
« skrivet: 21 feb-07 kl 09:03 »
Jaha, nu börjar det snart bli dags att fodra lammen. Hur mycket ensilage/ts kan man räkna med att de petar i sig vid olika åldrar? De får ju i sin lammkammare, men äter förstås från tackornas häckar också, så jag vet inte riktigt hur mycket de får i sig. Jag har Lammfor i beredskap, åtminstone 500. 300 visade sig vara svårt att få tag på, i kombination med den sämsta serviceanda jag nånsin stött på hos de 3 (!) närmsta Granngårdarna.  >:( I den sista butiken vägrade de först ta hem 300, och jag fick ringa till butikschefen för att få beställa!
« Senast ändrad: 21 feb-07 kl 09:03 av Falin »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Lammfoder
« Svar #1 skrivet: 21 feb-07 kl 18:37 »
Ja, ibland undrar man ju varför en del människor jobbar i butik över huvud taget!  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 22 feb-07 kl 07:02 »
Och följetongen fortsätter.... Efter tre samtal till har det krupit fram att man bara kan beställa Lammfor 300 i bulk! Dvs 3 ton åt gången. I fortsättningen blir det inget fårfoder från Lantmännen, det kan jag lova!  >:(

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 03 mar-07 kl 16:44 »
Puttar upp den här tråden och undrar över lammens näringsbehov. Jag kan inte hitta några siffror någonstans?

Henning

« Svar #4 skrivet: 03 mar-07 kl 22:45 »
Hej Falin,
Det är inte så vanligt att man talar om näringsbehov när det gäller unga lamm. Det beror ju naturligtvis också på vad som är syftet med lammuppfödningen. I produktionsbesättningar vill man att de ska växa så mycket som möjligt och försöker därmed att få i maximalt med foder. Det går inte att beräkna hur mycket mjölk tackorna lämnar vilket är den viktigaste näringskällan. Man brukar räkna på tillväxten per dag för lamm i olika åldrar om man har inomhusuppfödning och planerar att slakta vid en viss tidpunkt. För lamm som ska ut och beta på sommaren är det inte lika noga med beräkningarna. För äldre lamm som närmar sig slakt kollar man på hullet och försöker få dom lagom feta. Så länge man inte kan mäta vare sig mjölkmängd som de får i sig eller gräskonsumtion känns noggranna beräkningar av foderstater eller näringsbehov inte särskilt meningsfulla. Som du mycket riktigt skriver går det ju inte heller att veta hur mycket grovfoder tidigt födda lamm, pillar i sig.

Till sist kan man fundera på begreppet näringsbehov. Det är nog oftast relaterat till den av oss förväntade eller önskade tillväxten. Vad är behovet ur djurens synpunkt?

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 15 mar-07 kl 13:49 »
Då kommer nästa fråga... :)
Jag ska beställa lammfoder och behöver veta på ett ungefär hur mycket som kan tänkas gå åt. 8 finull/dorset/texel lamm, som är 6 veckor gamla nu. Tänker vänja av dem om ett par veckor och ge dem fri tillgång på kraftfoder i ytterligare en månad eller så. (Fiol Vital)
« Senast ändrad: 15 mar-07 kl 13:50 av Falin »

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
Re:Lammfoder- Lantmännen
« Svar #6 skrivet: 15 mar-07 kl 14:22 »
Ang Lammfoder och Lantmännen...

Eftersom lantmännen nu håller på och lägger ner sig själva kan jag tala om att det finns alternativ. Edel Lammfoder finns hos återförsäljare som tex Dalviks Kvarn Ab och dom finns i 25 kg säckar....  ;D

trädman

« Svar #7 skrivet: 15 mar-07 kl 14:32 »

Till sist kan man fundera på begreppet näringsbehov. Det är nog oftast relaterat till den av oss förväntade eller önskade tillväxten. Vad är behovet ur djurens synpunkt?

Djur hålls väl inte i fångenskap för djurens skull över huvud taget!? Människan håller sig med tamdjur för sin egen skull under under ett antal bivillkor, exv att djuren ändå ska leva ett hyggligt liv.

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 15 mar-07 kl 16:13 »
Hmm, en tanke slog mig nu... Om jag nu tänker legoslakta och sälja köttet själv kan det ju inte vara nödvändigt att driva dem lika hårt som om jag hade sålt dem till slakteriet? Då kanske det är dumt med fri tillgång på kraftfoder?  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

1544 gäster, 2 användare
Torkel, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser