Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många djur är tillåtet?  (läst 6298 gånger)

tesåpa

• Skåne
SV: Hur många djur är tillåtet?
« Svar #20 skrivet: 31 aug-13 kl 06:27 »
Man ska nog inte blanda in tillstånd, förprovning eller liknande här. För det är ju en helt annan fråga än utbildning för att hålla x antal får  (:)
Frågan har väl omtolkats till: "vid vilka antal djur krävs något särskilt från myndigheterna?"

rimfrost

• Småland
« Svar #21 skrivet: 01 sep-13 kl 11:29 »
Jag har läst tidigare (på sjv) att man får ha 20 får äldre än 12 månader utan tillstånd. Lamm som ska säljas eller slaktas räknas ej. Hästar får man ha 10 st äldre än 24 månader osv..
Vad jag har förstått så anser man inte att en individ kan ta hand om fler djur än så. Tidsmässigt alltså, utan man bör isf ha hjälp av nån annan/anställd. Därför kan de kräva att man ska styrka att man besitter tillräckligt med kunskap för större besättningar. Tex utbildning eller mångårig yrkesvana. Men jag tror inte att de är så hårda, utan de vill bara se nåt intyg på att man klarar av djuren så att inte vem som helst tar över en besättning på 200 får utan några som helst förkunskaper.
Jag har ett tillstånd för att ta emot hästar på sommarbete. Inga bekymmer alls att söka, de kom bara ut och kollade så att stängsel var ok att hagarna var lämpade för hästar. Det låter så allvarligt med tillstånd av olika sorter men det behöver nog inte vara komplicerat som man tror.
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 01 sep-13 kl 12:15 »
Rimfrost:
Jag tror du menar paragraf 16 tillstånd.
http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/Sv/djur-och-natur/djurskydd/veterinar-verksamhet/Pages/Tillstand_djurhallning.aspx
Denna gäller Häst, Hund, Katt, Övriga sällskapsdjur och Pälsdjur.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Neon Knight

• -
« Svar #23 skrivet: 01 sep-13 kl 12:19 »
Enligt jordbruksverket, (som jag var i kontakt med förra året), står det att förprövning för djurstall krävs om man har fler än 20 tackor. Enligt denna person är det alltså förbjudet att ha lamm utan förprövning. Hon upplyste mig om att detta är en felskrivning i texten tyvärr.

Det ger utrymme för tolkning. Om man har 20 tackor så har man givetvis en bagge & en drös lamm under någon del av säsongen i fårhuset.
Har du fler än så är det förprövning som gäller.

Den där fantastiska texten har varit föremål för tolkningsförsök många gånger här på forumet. Då och då kontaktar någon jordbruksverket för att få ett förtydligande och varje gång är det olika besked.

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 01 sep-13 kl 12:45 »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #25 skrivet: 01 sep-13 kl 19:32 »
L 35 är ändrad 2012, så gränsen är att du slipper förprövningen vid nybygge om antalet understiger 20 vuxna får och 40 lamm

Liipet

• Småland
« Svar #26 skrivet: 12 sep-13 kl 19:49 »
Jag gick Fårkurs i våras och då sa han att efter 19 får måste man söka fårprövning.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #27 skrivet: 12 sep-13 kl 20:01 »
Fårprövning var ordet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1672 gäster, 1 användare
Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser