Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla nu, blivit med koloni  (läst 2075 gånger)

Savonit

• -
Odla nu, blivit med koloni
« skrivet: 28 aug-13 kl 19:42 »
Hej kommer snart ha en Kolonilott, och känns ju som en grym investering såhär i stan.
Till den kommer en stuga på några kvm som har en redskapsbod, och ett större rum med möjlighet till att rymma sängplats och bord och lite så om man skulle vilja.

Men min fundering är om det finns något att odla typ nu för att få lite avkastning även i år.
Ni har troligtvis lite mera erfarenhet kring detta än jag.
Men tänker mig att det bör ju kunna finnas en del tåliga sallads sorter, och kolsorter kanske från asien eller så.

Tack.
Andra tips mottages å det närmaste

wahlgrens

• Uppland
SV: Odla nu, blivit med koloni
« Svar #1 skrivet: 28 aug-13 kl 22:11 »
Du kan ju även tänka på nästa år...

Vitlök ska du ju så på hösten. Tror att man också kan höstså morot, palsternacka och annat köldtåligt för att få en tidig skörd nästa år.

MissT

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-13 kl 23:20 »
Har provat att höstså morot, palsternacka m.m. men det blev inte bra. Jorden frös upp, så troligen kom många frön för djupt eller på ytan och torkade. Väldigt få som grodde.

Savonit

• -
« Svar #3 skrivet: 29 aug-13 kl 10:01 »
Jo visst kan man även tänka på tidig skörd nästa år.
Men det måste ju finnas någon gröda som går att odla nu?

Något ogräs som get någon avkastning?
Något?

Tack.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 29 aug-13 kl 10:59 »
Jo visst kan man även tänka på tidig skörd nästa år.
Men det måste ju finnas någon gröda som går att odla nu?

Något ogräs som get någon avkastning?
Något?

Tack.
Var i landet befinner du dig?
Spenat, rädisor möjligen en del bladsallads sorter som 'Black seeded simpson', pak choi och choy sum( asiatiska kålsorter) om du odlar för småbladsskörd, portlak mm Men allt beror på var du befinner dig, dvs hur länge det ff kommer att växa.

Savonit

• -
« Svar #5 skrivet: 29 aug-13 kl 13:45 »
Skulle tippa på att denna plats skulle klassas som Zon 2.
Skulle jag tro.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 29 aug-13 kl 14:47 »
Skulle tippa på att denna plats skulle klassas som Zon 2.
Skulle jag tro.
då så.det låter lovande. prova med det jag föreslog, kanske med fiberduk sen om det skulle bli kallt tidigt.

Savonit

• -
« Svar #7 skrivet: 30 aug-13 kl 08:42 »
härligt då köper vi fröer såfort vi får tillgång till den, hoppas på i helgen.

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 30 aug-13 kl 09:53 »
Jag har använt samma metod som då man odlar i varmbänk fast utan odlingsbänk. Först gräver du upp bort de översta 30 cm jord och lägger den på sidan. Om det är gräsmatta där så lägger jag den på en pressenning så att det blir lätt att skyffla upp den igen och så lägger jag dit ett lager ren hästskit (i alla fall inte mycket urin blandad med spån o dyl) och blandar med lite halm eller hö. Hästskitslagret ska vara minst 40 cm tjockt då du trampat till det. Sedan lägger du tillbaks jorden ovanpå och blandar den med annan, förmultnad gödsel och ev lite kalk. En del växter vill ha mer gödsel än andra, läs någon odlingsbok för där står det. Hästgödseln avger rejält med värme då den förmultnar så bädden kommer att värmas underifrån. Täck jorden med gräsklipp, löv gammalt hö eller vad du kan få tag på. I brist på bättre kan du använda gamla dagstidningar.  Lägger du sedan en odlingsväv över så kan du odla fram till jul!

Ett par tips till: Det är alltid en massa ogräs i jorden, särskilt om den inte odlats på ett tag. För att det inte så lätt ska kväva det nysådda kan du göra fem cm djupa sårader, fylla dom med köpejord och så i dom. Jodloppor brukar vara ett problem då det är nysått. Jag brukar pudra jorden med lite vanlig aska och då det nya har kommit upp så pudrar jag det också.

Och om det inte finns mördarsniglar så var jätteförsiktig om du ska hämta något från annat håll för äggen följer lätt med jord, växter, löv osv.

Lycka till!

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 30 aug-13 kl 10:35 »
Jag har använt samma metod som då man odlar i varmbänk fast utan odlingsbänk. Först gräver du upp bort de översta 30 cm jord och lägger den på sidan. Om det är gräsmatta där så lägger jag den på en pressenning så att det blir lätt att skyffla upp den igen och så lägger jag dit ett lager ren hästskit (i alla fall inte mycket urin blandad med spån o dyl) och blandar med lite halm eller hö. Hästskitslagret ska vara minst 40 cm tjockt då du trampat till det. Sedan lägger du tillbaks jorden ovanpå och blandar den med annan, förmultnad gödsel och ev lite kalk. En del växter vill ha mer gödsel än andra, läs någon odlingsbok för där står det. Hästgödseln avger rejält med värme då den förmultnar så bädden kommer att värmas underifrån. Täck jorden med gräsklipp, löv gammalt hö eller vad du kan få tag på. I brist på bättre kan du använda gamla dagstidningar.  Lägger du sedan en odlingsväv över så kan du odla fram till jul!

Ett par tips till: Det är alltid en massa ogräs i jorden, särskilt om den inte odlats på ett tag. För att det inte så lätt ska kväva det nysådda kan du göra fem cm djupa sårader, fylla dom med köpejord och så i dom. Jodloppor brukar vara ett problem då det är nysått. Jag brukar pudra jorden med lite vanlig aska och då det nya har kommit upp så pudrar jag det också.

Och om det inte finns mördarsniglar så var jätteförsiktig om du ska hämta något från annat håll för äggen följer lätt med jord, växter, löv osv.

Lycka till!
Helt klart en bra ide att göra en varmbädd/bänk. Den har du även nytta av senare!

Savonit

• -
« Svar #10 skrivet: 01 sep-13 kl 19:32 »
Nu skall det odlas till.
Nu har vi en koloni, så nu skall vi fundera och planera.
Tack.

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser