Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängselhöjd  (läst 4172 gånger)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Stängselhöjd
« Svar #20 skrivet: 28 aug-13 kl 15:36 »
Det kanske är så att om man ska framföra ett så pass beskt piller så kanske man inte behöver ta i med storsläggan direkt.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #21 skrivet: 29 aug-13 kl 12:21 »
Sanningen svider ;)
Jag tycker inte formuleringen är fel,något tillspetsad möjligen ;D

Jag tyckte den var ganska otrevlig. Men, kanske går du på i ulltofflorna och uttrycker dig likadant också i verkliga livet? Även om det kanske är rätt i sak finner jag ingen anledning att försöka trycka till nybörjare eller oerfarna. Bättre då att komma med konstruktiva råd i trevlig ton.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Halte

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 29 aug-13 kl 12:46 »
Sanningen svider ;)
Jag tycker inte formuleringen är fel,något tillspetsad möjligen ;D
Sanningen kan svida.. Så här kommer en till. Du vet inte ett skit och du är kass på djur.

Det grundar jag på två saker. För det första har du ingen aning om varken bete eller individ som du uttalar dig så säkert och otrevligt om.
För det andra så inser folk med riktig kunskap att det inte är så enkelt som ett eller två alternativ,  någonsin. .

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #23 skrivet: 29 aug-13 kl 14:34 »
Ouch! Och där åkte debattnivån ner i sandlådan!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 29 aug-13 kl 15:41 »
Men hörni, som tur var verkar TS inte tagit illa upp. Låt bli att puckla på varandra nu! (använd knappen till höger om ni inte gillar något som skrivits).

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 29 aug-13 kl 19:34 »
Bra tips om att sätta elnätet på insidan av vinterhagen, det ska jag testa :)

Angående den eventuellt förstörda tackan. Första gången hon hoppade över var när husse var nere vid hagen och arbetade intill med att städa upp där de tidigare betat av. Det innebar att jag med samma sly-yxa som jag "matar" dem med högg undan oätet och sådant som satt fast. Antagligen trodde hon att jag tog ned mat åt henne och hoppade ut. Sen när hon väl förstod hur lätt det var att hoppa ur så har hon fortsatt. Det är min teori.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 29 aug-13 kl 20:16 »
Sen finns det ju får som hoppar "bara-för-att-de-kan". Hade en sån tacka en gång som smidigt studsade över fårnätet mitt framför ögonen på mig - rakt ut på ett nytt kalhygge... fanns inte något att äta där!!! Gott om gräs i hagen >:D.
 Jag vet en anledning till att får börjar hoppa: Det kan vara så att lammen har gått emellan maskorna ut på utsidan och är för obegåvade för att ta sig tillbaka igen. Tillslut hoppar tackan ut till lammen. Händer detta för många gånger - så lär sig tackan att det går att hoppa ut!!

Allt är inte svart eller vitt!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 29 aug-13 kl 20:19 »
Jag fick slakta ut en hel årskull avelstackor (ungtackor, dryga året gamla) för att de såg stora fårflocken försvinna bort från deras hage. De flög över stängslet och sprang ifatt flocken :o

Då lärde jag mig den läxan >:D
De gick aldrig att ha kvar i hagen efter det - de gick som de ville, ute, eller inne i hagen, som andan föll på!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

EmblaAsk

« Svar #28 skrivet: 25 sep-13 kl 10:57 »
Det stora misstaget jag ser här är väl att man låtit tackan hålla på och hoppa ut varje gång det kommer folk!!! I mina ögon sett hade det kloka varit att direkt, första gången tackan hoppade ut, bättra på staketet! Det är för mig grundläggande med alla djur man har på bete....
Låt det inte bli en vana att hoppa ut!! Nu har hon lärt sig och det är betydligt mycket svårare att stängsla inne henne, det är min erfarenhet!
En gång är ingen gång, två gånger är en ovana!

Det du kan göra är att bygga bra staket i vinter och sedan komplettera sommarhagen med eltåd över nätet, gärna på distans inåt i hagen. Det var det som funkade bäst på mina getter och jag kan tänka mig att detta får har samma staketbehov som en get...;-)
Lycka till med fåren!

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 25 sep-13 kl 19:58 »
Hon har lugnat ned sig den sista tiden. Jag har flyttat hem fåren på åkerbete sen ca en månad och hon skötte sig länge och väl men plötsligt så en dag fick hon för sig att "följa" med mig hem. Detta gjorde hon två gånger. I samma veva som detta hände så hade hon en period på kanske en vecka där hon betedde sig lite annorlunda även i övrigt. Hon kunde få ryck och tokspringa och hoppa "kalvsprång" runt i hagen. Hon sprang ta mig fan som en gasell med en geopard i bakhasorna! :o Men sen har det varit lugnt och hon beter sig som vanligt igen oxå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 2 användare
MickeMård, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser