Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utebliven betalning för Vaktelägg!!!  (läst 10523 gånger)

Johan1983

• Halland
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #20 skrivet: 29 aug-13 kl 12:20 »

Hur brukar ni göra när ni får veta att det inte blev så bra med äggen ni skickade? Ersätter ni äggen? Skickar nya? Betalar frakten? Jag undrar?

Vill också tacka för alla kloka synpunkter och kunskaper som kommer upp i tråden. Mycket intressant och lärorikt!

Läste du inte mitt inlägg om att risken övergår på köparen så fort du har lämnat äggen till posten?
Åtminstone i hänseendet att äggen blir och om bra befruktade ägg blir dåliga således.

Men mitt råd till dig är att antingen resonera på det sättet jag gör eller endast tillåta avhämtning,  då får du betalt och köparen behöver inte vara orolig

Blenda

« Svar #21 skrivet: 30 aug-13 kl 08:52 »
Jo då, jag läste ditt inlägg och förstår vad du menar. Men jag tycker det skulle vara intressant att få veta hur andra gör. Det finns ju många som skickar ägg och skickar efter ägg här.

Diozz

« Svar #22 skrivet: 30 aug-13 kl 14:20 »
Jag kommer snart behöva beställa ägg.. för mig är det självklart att jag betalar innan äggen skickas. Även att jag står för frakten.Tyvärr finns det rötägg även bland försäljare och en säkerhet för både mig och säljaren är som ovan nämndes nån form av postförskott... Sen kan man göra en polisanmälan. Alla former av avtal skriftligt som muntligt är bindande avtal. Betalar inte kunden i fråga är det ett avtalsbrott och en ren stöld.. inte bättre än att nån går in i hönshuset och plockar för sig...

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 aug-13 kl 14:26 »
Att skicka ägg är förenat med risk att bli fattigare. Så nu ger jag rådet, ta betalt innan ni skickar äggen.  Detta gäller även om det är företag som verkar seriösa. Blåögd som jag är så skickade jag 85 ägg i god tro. Man tror ju folk om gott!!

Jag har försökt att vara reko vid skick, som t.ex. i sommar när jag efter skicket upptäckte att inte befruktningen var så hög som den borde. Då betalade jag tillbaka för ägg som inte kläckts men inte för fraktbiten. Det tycker jag är ok? Om jag som skickar ska stå för fraktbiten om kläcket går fel då vågar jag inte skicka mer. Mycket kan hända i avelsgruppen under tiden man samlar. Här hade vi över 30 grader varmt i flera veckor vilket troligen gjort tupparna slöa. Och visst kan det bli så ibland att även 10 befruktade ägg kan sluta med ett fåtal kycklingar av någon anledning.

Man blir så förbannat ledsen när man ställt upp och samlat ägg en hel vecka, vänt varje dag efter konstens regler. Sedan packat och skickat dem, varje ägg väl emballerat. Sådant tar tid!!

Att sedan inte ens få betalt för frakten och de ägg som utvecklats gör att man överväger att sluta skicka.

Hur gör ni? Att skriva namnet på företaget här kanske skulle ge resultat?

Gör så att du bifogar en fil med villkor innan du levererar beställningen. Om du har gjort detta rätt,, så blir dom tvungna att betala. Vill dom inte det ändå, så skicka en påminnelse och lämna till inkasso.

Det är så vi gör och det funkar. (Vem vill hamna hos kronofogden och få bestalningsanmärkning för en sådan sak?)

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 30 aug-13 kl 14:27 »
Muntliga avtal kommer kanske att bli ogiltiga nu under hösten pga alla telefonförsäljare och deras smutsiga hantering av inspelade avtal . Och från olika håll så sägs det att man aldrig ska teckna något muntligern utan alltid se till att ha skriftligt .

Så träder det här avtalet i kraft snart så är inte de muntliga värda nåt .

Diozz

« Svar #25 skrivet: 30 aug-13 kl 22:01 »
Muntliga avtal kommer kanske att bli ogiltiga nu under hösten pga alla telefonförsäljare och deras smutsiga hantering av inspelade avtal . Och från olika håll så sägs det att man aldrig ska teckna något muntligern utan alltid se till att ha skriftligt .

Så träder det här avtalet i kraft snart så är inte de muntliga värda nåt .

Det är både för och nackdel... Skönt å slippa telefonförsäljarna med synd för oss hederliga.. får beställa mina ägg via mail....

Johan1983

• Halland
« Svar #26 skrivet: 01 sep-13 kl 23:08 »
Det är både för och nackdel... Skönt å slippa telefonförsäljarna med synd för oss hederliga.. får beställa mina ägg via mail....

Eller gå och hämta i person

Diozz

« Svar #27 skrivet: 04 sep-13 kl 10:59 »
Svårt när man bor 40 mil från närmsta...

Johan1983

• Halland
« Svar #28 skrivet: 04 sep-13 kl 11:01 »
Svårt när man bor 40 mil från närmsta...

Tänk om du pratar med din granne i morgon som säger "nej men, har du också vaktlar?"

tinaw

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 08 sep-13 kl 20:25 »
Ofta vill man ju inte ha vaktlar, utan vaktlar från särskilda linjer. Då är det att träffas eller att skicka som gäller. De ägg jag har i kläckaren nu åkte jag 30 mil för att hämta, och köparen åkte 20 mil för att lämna dem till mig...  ;)

Jag säljer ägg via webshop mot förskottsbetalning via PayPal. Väldigt smidigt för alla. När jag har ägg att sälja lägger jag ut dem i webshopen. Köparen beställer och betalar via kort till PayPals säkra betalningslösning. Jag får ett mail med beställningen och uppgifter om betalningen, beställer en frakt via internet, packar äggen och postar (använder specialemballage och postens skicka lätt-tjänst). När jag lämnar in paketet får både jag och köparen mail/sms om det, liksom när paketet är framme och när köparen hämtar ut.

Om man inte vill betala i förskott så handlar man helt enkelt av nån annan än mig. Jag har inte tid, ork och lust att göra på nåt annat sätt. Jag har liksom en föregående talare jobbat med webshop och det finns många som inte kan tänka sig att betala av olika orsaker, så jag ägnar mig inte åt det.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 08 sep-13 kl 21:17 »
Tina, jag har rätt länge använt mig av PayPal när jag köper, och jag tycker det är en smart tjänst, men hur fungerar den när du säljer? Är det några avgifter, när får du in pengarna på ditt konto?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #31 skrivet: 08 sep-13 kl 21:30 »
Det ska tillläggas att betalning är inte utebliven utan attväven om äggen var fint paketerat i tre olika lådor var det bara fem ägg från det ena låda som var befruktad, de andra hade ingen utvecklad groddskiva. Detta har jag talat om för säljaren och vi har kommit överens om en summa som motsvarar frakt och lite till.

När jag säljer kläckägg testar jag befruktningen varje vecka genom att kläcka själv eller knäcka och titta på groddskivan.

Dessa ägg var till nästan 95% okläckbara eftersom de var obefruktade. Samtidigt körde jag egna ägg i samma maskin med 98% kläckresultat.

Även om jag kör som företagare fick jag ingen kvitto och betalar med egna pengar. Det är inte orimligt att begär prisavdrag för ett produkt som inte motsvarar förväntningarna.

Jag har fått min del av förstörde ägg tack vara postens hantering och det acepterar jag utan problem, men dessa ägg var inte fel hanterade, de var utmärkt pakteterade och i perfekt skick med intackta luftblåsor.

Med vänlig hälsning,

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

tinaw

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 sep-13 kl 21:53 »
Tina, jag har rätt länge använt mig av PayPal när jag köper, och jag tycker det är en smart tjänst, men hur fungerar den när du säljer? Är det några avgifter, när får du in pengarna på ditt konto?

Pengarna kommer till mitt paypalkonto direkt vid betalning. Det tas en avgift, jag minns den inte på rak arm, men det är inte många kronor. Om jag vill föra över pengarna vidare från mitt paypal till min bank får jag betala en viss avgift. Jag gör aldrig det, jag handlar en hel del via paypal, ungarna får sin månadspeng via paypal mm, så jag har ingen orsak. En annan sak som är smidig är återbetalning, om en kund tex har tryckt betala två gånger går jag in på paypal och trycker "återbetalning". Klart. Jag gillar't. :D

tinaw

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 08 sep-13 kl 21:56 »
Jonathan, jag är inte övertygad om att man kan se groddskivans tillstånd efter en tid i kläckaren, lyser du äggen efter bara några dagar och tittar eller?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #34 skrivet: 09 sep-13 kl 08:14 »
Jag lyser efter 4-5 dagar och plocka ut det som är outvecklad.
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

flindra

• -
« Svar #35 skrivet: 09 sep-13 kl 10:42 »
Jag kan (så diplomatisk jag är) förstå bägge sidor i det här fallet. Säljaren har trott att hen sålt befruktade ägg. Köparen är besviken över den dåliga befruktningen och vill inte betala full summa. Som köpare hade jag antagligen betalat fullt pris ändå, utan att bråka. Som säljare hade jag antagligen dragit av lite på priset, om jag upplevde att köparen verkade reko.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #36 skrivet: 09 sep-13 kl 11:12 »
Det är alltid bättre att ha fått sina pengar och ta jobbet med att återbetala pga dålig befruktning, Man kan juh dröja ett par månader och på sätt ge slantarna en chans att förränta sig lite grand..   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Blenda

« Svar #37 skrivet: 09 sep-13 kl 11:14 »
Är det verkligen så att om luftblåsan är intakt så har ägget klarat transporten? Jag tvivlar på det! Och att posten hanterar paketen försiktigt kan vi glömma. Jag brukar säga ifrån när jag lämnar in paketet men de glömmer direkt och kastar sedan paketet upp på hyllan. Så vad tjänar det till?

Och de gånger jag försökt att se om groddskivan varit befruktad på ägg som legat i kläckaren har jag långt ifrån varit säker på vilket. Ibland kan jag till och med vara osäker på vissa ägg som jag tagit direkt från avelsgruppen när jag kollar befruktningen. Enda säkra sättet är att lägga ägg till kläck enligt mig. Men det kan man inte göra hur ofta som helst så jag skippar nu det här med att skicka ägg Det blir alldeles för mycket jobb för ingenting.

Finns det ägglampor som är så starka att det är säkert att efter 4-5 dagar lysa så fläckiga ägg? Själv brukar jag vänta till sjunde dagen då jag ett flertal gånger tagit bort ägg med liv i.

Att kläckning av de egna äggen blir bättre än ägg som forslats, den erfarenheten har jag.  Av 14 postägg fick jag en gång 1 kyckling. Och den erfarenheten tror jag inte jag är helt ensam om. Någon garanti att få ett lyckat kläck med postägg finns inte enligt mig.  Postägg är som att köpa en lott och hoppas på vinst!

Som säljare har jag endast begärt betalning för de ägg som utvecklats + några riskägg samt fraktbiten. Detta tycker jag är rimligt med tanke på allt arbete jag lagt ner. Jag tror aldrig det går att med säkerhet att säga hur tillvida äggen var befruktade eller fraktskadade. Vill påpeka att jag nyss haft ett lyckat kläck efter samma avelsdjur.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 09 sep-13 kl 12:11 »
Om ni vill skicka med posten och ändå vara säkra på att paketet inte studsat runt i hanteringen, så skicka PallEtt. Lite overkill för några ägg, men säkert eftersom det hanteras med truck. Men borde det inte att gå att skicka med någon som skall åt det hållet? Bilar far ju nästan tomma åt alla de håll.

Tack Tina!

tinaw

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 10 sep-13 kl 12:17 »
Att se om äggen är befruktade eller ej är väldigt lätt när man är van, och efter 4-5 dagar i kläckaren ska man kunna se att groddskivan i alla fall försökt komma igång också. Det ska finnas blodkärl. Så klarägg efter 4-5 dagar vågar jag påstå är antingen obefruktade eller frys/värmeskadade, inte skadade av skakningar.

Ett ägg som har skakat sönder i posten (om än osynligt) kommer (tyvärr) att börja utvecklas, och sen stanna av efter en tid. Ett rent klarägg kan man nästan säkert säga är obefruktat eller också har groddskivan dött av kyla eller värme, till exempel för att ägget blivit varmare än ca 23 grader så att embryot börjat utvecklas, men sedan kylts ned igen så att det dött innan det kommit in i kläckaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
torbjorn, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser