Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utebliven betalning för Vaktelägg!!!  (läst 8774 gånger)

Blenda

  • Inlägg: 30
Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« skrivet: 26 aug-13 kl 10:05 »
Att skicka ägg är förenat med risk att bli fattigare. Så nu ger jag rådet, ta betalt innan ni skickar äggen.  Detta gäller även om det är företag som verkar seriösa. Blåögd som jag är så skickade jag 85 ägg i god tro. Man tror ju folk om gott!!
 
Jag har försökt att vara reko vid skick, som t.ex. i sommar när jag efter skicket upptäckte att inte befruktningen var så hög som den borde. Då betalade jag tillbaka för ägg som inte kläckts men inte för fraktbiten. Det tycker jag är ok? Om jag som skickar ska stå för fraktbiten om kläcket går fel då vågar jag inte skicka mer. Mycket kan hända i avelsgruppen under tiden man samlar. Här hade vi över 30 grader varmt i flera veckor vilket troligen gjort tupparna slöa. Och visst kan det bli så ibland att även 10 befruktade ägg kan sluta med ett fåtal kycklingar av någon anledning.

Man blir så förbannat ledsen när man ställt upp och samlat ägg en hel vecka, vänt varje dag efter konstens regler. Sedan packat och skickat dem, varje ägg väl emballerat. Sådant tar tid!!

Att sedan inte ens få betalt för frakten och de ägg som utvecklats gör att man överväger att sluta skicka.

Hur gör ni? Att skriva namnet på företaget här kanske skulle ge resultat?

Nina W

  • Inlägg: 4017
    • Värmland
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #1 skrivet: 26 aug-13 kl 10:34 »
Skriv namnet du! Dom kan skylla sig själva för än om befrutningen inte var tipp topp så är jag överens med dig om att dom ska betala. Jag beställde 15 ägg av någon här på forumet för en vän i Norges räkning. Tre hade krachat på väg till mig pga det var nästan ingen stoppning mellan den kanten på äggfacket och lådan. Dom kostade 15 kr styck och jag meddelade säljaren helt kort vad som hänt men han betalade inte tillbaks. Struntade i det, 45 kr är inte så hemskt mycket. Att äggen kommer fram hela kan säljaren ta ansvar för men till ex råkat bli extra hårt skakat under vägen så att många ägg dött för den skull eller så.

Jag läste en gång om en musikaffär - en som säljer musikinstrument, i Gbg. Ägaren hade övervakningskamera men ändå hände det att några lyckades stjäla ett dyrbart instrument och polisen var inte till mycket hjälp. Då printade han ut foton från övervakningsfilmen på några tjuvar och satte upp dom vid entrén. Han skrev kort och gott: Dessa personer är inte välkomna tillbaka hit. För lagen säger att om dom kände sig förolämpade så var det upp till dom att göra en polisanmälan! Ingen vågade, därmed slapp han återbesök av dessa proffsförbrytare. Kanske en drastisk jämförelse men jag tycker nog att det är upp till företagaren som du skickat ägg till att klaga här om han känner sig oskyldig.


flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #2 skrivet: 26 aug-13 kl 10:44 »
Jag väntar också på betalning för avelsägg. Köparen säger att det är fel på hans bank. Så kan det kanske vara, men lite träligt är det ju för nu har jag väntat i en månad.


Edit;
Såg nu att detta gällde vaktlar. Jag har sålt hönsägg. Tråkigt när man inte får betalt, även om jag väl kan ge folk en extra chans så blir man ju lite less på att gå och vänta...

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #3 skrivet: 26 aug-13 kl 11:11 »
Jag tror faktiskt inte att det hjälper att hänga ut folk med namn. Om jag själv skulle sätta i system att skaffa ägg utan att betala för dem så skulle jag ju bara skapa en ny användare här på Alternativ, och sköta kontakten via den användaren.

Tyvärr är nog inte sånt här alltid så ovanligt. Har hört flera som har olika typer av självhushållningsdjur som råkat ut för knepiga köpare, både via forum, Blocket och via bekanta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #4 skrivet: 26 aug-13 kl 11:35 »
Det bästa måste väl ändå vara att köparen betalar i förväg. Risken att säljaren missköter sig är ju mindre, i alla fall om det är någon som sålt förut på t ex det här forumet. Och säljaren har då mer att förlora på att missköta sig om han/hon vill fortsätta sälja.

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #5 skrivet: 26 aug-13 kl 11:38 »
Lite väl mycket känslor i ditt inlägg, koppla bort dem och var saklig. Har ni ingått ett avtal så ska ju köparen såklart betala för produkten. Skicka påminnelse om betalning och sen vidare till inkasso är väl så man brukar göra.
Har ni inte något avtal så se till att ha det i framtiden där det klart framgår vad som ingår och ev. risker såsom obefruktade ägg och fraktskador och vad som gäller då.

Blenda

  • Inlägg: 30
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #6 skrivet: 26 aug-13 kl 12:05 »
Jo! Det är nog sant med ett skrivet avtal och en skriftlig beställning så kan man lättare driva saken vidare till inkasso när påminnelser inte hjälper. Man får väl sammanställa ett sådant om man fortsätter. Idag finns ju bara ett antal mail. Man förstår ju varför de flesta företagen i dag tar betalt innan de skickar produkten.

scorpio_xri

  • Inlägg: 87
  • Oscar
    • Närke
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #7 skrivet: 26 aug-13 kl 12:20 »
problemt kan ju bli samma med omvänt med. att de som säger sig ska skicka ägg mot förskotts betalning inte gör det..
man kan ju tycka att samma ärlighet som det var förr då ett handslag gällde borde funka här med men så är det kanske inte alltid. jag tycker gott man kan skapa en tråd där man "hänger ut" såna som inte sköter sig. jag vill gärna som köpare ha feedback från de jag handlar av att mina pengar kom dit de skulle på samma sätt som jag gärna hör ifrån de jag skickat ägg till att de kom fram hela och att de blir något av dem.. det tror jag de flesta här vill..
så som sagt jag tycker helt klart att de som inte sköter sig skall få en egen tråd! en varning till oss andra så kanske det inte är lika kul att lura ärliga vänliga alternativare som de flesta ändå är!
 :D

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #8 skrivet: 26 aug-13 kl 13:01 »
Vill man luras är det som sagt jätteenkelt att bara skapa en ny användare. En hänga-ut-tråd skulle knappast hjälpa.

Ett skriftligt avtal är nog riktigt bra. Anledningen att det blev knas för min del var att jag hade stämt träff med köparen på ett ställe, sen fick jag inte tag i honom och lämnade äggen där så att han kunde hämta upp dem. Han påstår alltså att hans bank har strulat, så kan det kanske vara... Men det är ju en månad sen han fick äggen. Har nog ingen vidare lust att handla med ägg mer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #9 skrivet: 26 aug-13 kl 13:13 »
Drabbas man av en oärlig det första man gör blir det lätt så.

Jag vet inte om man kan ansluta sig till t ex paypal som liten entaka försäljare, men det är en bra tjänst. Då betalar man i förskott dit, och när säljaren ser att pengarna kommit dit skickar han varorna. Antar att det fungerar så att säljaren får pengarna först efter en vecka/månad så att det är det bolaget lever på. Men finessen är att både säljaren och köparen blir skyddade.

Sedan tror jag inte man sumpar ett inarbetat namn på ett forum för några gratisägg. Däremot finns det många som inte ser så allvarligt på om de "glömmer" att betala en liten summa.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17001
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #10 skrivet: 26 aug-13 kl 14:28 »
Häng ut jävulskapet..    >:(   Sånna jävlar som utnyttjar folks godhet skall man inte ha med att göra med.
Och är det ett företag så är det inget att fundera på.

Sen kan du juh ta till kronofogde eller andra inkassobolag,
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #11 skrivet: 26 aug-13 kl 14:35 »
Det går att skicka via postförskott med på de flesta fraktbolagen tex bussgods .

Det använder jag oftast och betalar då samtidigt som paketet hämtas . Iof så har jag blivit lurad även där . Då bussbolaget själv tog pengarna  >:(

Men det har blivit strul där med då jag fick ett paket och betalade med kort på bussgods , det tog över två veckor innan den jag handlade av fick sina pengar . Så hon var inte glad .
Men jag hade kvitto på betalningen .


Blenda

  • Inlägg: 30
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #12 skrivet: 27 aug-13 kl 09:00 »
Postförskott är förstås ett alternativ men ett ganska dyrt sådant.

Idag när vi har en för det mesta fungerande teknik och man med lätthet kan överföra pengar till ett konto så känns det inte roligt att använda fördyrande betalsätt. De flesta jag sålt ägg till har betalat strax innan jag skulle skicka äggen och jag har sett betalningen på mitt konto. Det är troligen det enda sättet att säkert få betalt.

Hur man gör med dom som inte skickar ägg efter betalning vet jag inte riktigt men man kanske kan ställa en fråga på forumet där annonsen lades upp? Om säljaren tänker sälja fler gånger så är han väl rädd om sitt rykte.

Är det någon som vet om mailbeställningar gäller som avtal vid ett köp? Eller måste det finnas en handskriven underskrift för att det ska gälla juridiskt vid ställande av krav?



MinnaLiisa

  • Inlägg: 0
    • Västmanland
    • Ljusnarsberg comfyhiking
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #13 skrivet: 27 aug-13 kl 09:14 »
Har man blivit lurad och funderar på att sluta skicka, skulle man kunna först begränsa kunderna till dom som beställer på en öppen tråd, alltså bara kontaktuppgifterna via PM efter att beställningen är gjort på tråden. Då kan man lika öppet fråga efter betalningen och äggen, om någonting har gått fel.
kontakter berikar livet

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #14 skrivet: 27 aug-13 kl 09:19 »
Är det någon som vet om mailbeställningar gäller som avtal vid ett köp? Eller måste det finnas en handskriven underskrift för att det ska gälla juridiskt vid ställande av krav?

enligt konsumentverket
Citera
Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Avtal kan göras på många olika sätt, men principen är densamma. Bindande avtal föreligger när ena parten har lämnat ett anbud som mottagaren har accepterat.

och eftersom det räcker med muntliga avtal (konsumentverket  tillägger dock "Men skulle köparen och säljaren bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa.") så torde mail vara precis lika bindande som någon annan typ av avtal

Halte

  • Gäst
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #15 skrivet: 27 aug-13 kl 09:24 »
Finns bara ett sätt att vara säker.. Lägg över risken på köparen, ta betalt innan du skickar. Vill man baea minska risken ksn man ju kräva typ 50% betalt innan leverans och resten efteråt.

Avtal och inkasso m.m. är bara krångligt och dyrt.. Dels kommer det förmodligen kosta mer än det smakar att få någon att ta ärendet och dels är det jobbigt rent psykiskt att hålla på och gräva i  sådant. Sen är det ju så också att folk som låter skulder gå till inkasso oftast är de som öndå skiter i att de hamnar där..

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #16 skrivet: 28 aug-13 kl 23:57 »
Eftersom jag bara har hört en sida av historien som innehåller lite väl många förklaringar om dålig befruktning för att få mig att fundera på om det finns mer till historien såsom att äggen kan ha varit dåligt befruktade från äldre djur och att det var ett dåligt kläckresultat. Tills dess att jag har hört den andra parten så väljer jag att inte välja sida men beklagar samtidigt att startaren av den här diskussionen har råkat ut för en tråkig erfarenhet.

Vad jag gör när jag säljer över internet är att ta betalt i förskott, 100% av betalningen inkl frakten.
Säljer jag som privatperson så övergår risken till köparen i och med att posten övertar varan, dvs allt som händer efter att varan är överlämnad är utanför min kontroll och risk. Jag brukar inte tillåtna avhämtning av de saker som jag säljer via internet, det gäller dock inte avelsägg eftersom det är något levande. Så hade jag sålt ägg och skickat dessa via internet så hade jag låtit köparen inse att om denne vill ha garantier på hög kläckbarhet så får denne komma och hämta äggen. Sedan hade jag inte tagit ansvar för vad som hade hänt om äggen skickats, jag har läst så många historier om att det skadar äggen och så gott som skakats sönder av posten i hanteringen.
En person beställde 20-30 ägg på posten, 3 kläcktes.

Vi pratar om liv, det är inte så farligt svårt att sätta sig i bilen och åka några mil för att hämta ägg, alla har nära till någon som föder upp vaktlar. Det är ändå ett åtagande som är flera år i stöten och då vill i alla fall jag veta lite mer om varifrån äggen kommer och att personen bakom är kunnig samt att det inte är inavel.
Då är just ett personligt besök det allra bästa.

Så mitt tips till dig, sluta att skicka ägg eller verkligen upplys om riskerna.
Gå gärna en kurs eller lär dig mer om avel och hur det går till med friska gener och vilka som är bra avelsdjur.
Jag vill inte låta som att jag läxar upp dig då du säkert är duktigare än mig, men jag säljer varken ägg eller fåglar  :)

Paulinest

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #17 skrivet: 29 aug-13 kl 00:31 »
Nu gäller inte mitt inlägg försäljning av just vaktelägg, men jag kan bidra med lite erfarenhet av nätförsäljning.

Jag sålde ekologiska barnkläder och leksaker via nätet ett tag, och insåg då hur många oärliga människor det finns. Jag hade flera kunder som handlade mot faktura och bara struntade i att betala. Inte ens Kronofogden var till någon hjälp. Att skicka ärenden till kronofogden kostar pengar. Ca 600 kr om jag inte minns fel. Om personen fortfarande inte betalar är det du som står för den kostnaden.

Mitt tips är att antingen kalkylera in denna risk om man vill erbjuda sina kunder att handla mot faktura, eller att helt enkelt ta betalt i förväg (eller mot postförskott) och riskera ett visst kundbortfall.

Jag förstår att du blir upprörd, de har ju tagit både tid och pengar från dig. Lycka till.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #18 skrivet: 29 aug-13 kl 07:27 »
Jag säljer inte vaktelägg men säljer ank. och hönsägg. Det bästa är när kunden hämtar på plats och betalar direkt. Om man bara säljer hemma så blir det alltid rätt med betalningen men samtidigt missar man många kunder. Jag brukar ta betalt i förskott och de flesta kunder tycker det är helt ok att göra det. Befruktningen är lika hög på skickade ägg som på hämtade ägg men i regler blir kläckningsresultatet bättre på hämtägg. Det är inte ovanligt att utvecklingen stannar efter några dagar postägg pga inre skador
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Blenda

  • Inlägg: 30
SV: Utebliven betalning för Vaktelägg!!!
« Svar #19 skrivet: 29 aug-13 kl 10:53 »
 Kan tycka så här, att upplysa någon som beställer 100 ägg samt håller på med avel och skickar ägg själv känns onödigt. Jag hade ett kläck med 85% befruktning några veckor innan jag började skicka ägg och trodde att det skulle hålla. Att något sedan har hänt är säkert och jag kan bara gissa vad. Så visst, jag behöver säkert mer kunskaper det tror jag. Men det skulle vara intressant att veta vad earthangel erbjuder sina kunder när kläcket eller skicket går fel.  Personligen så tycker jag inte att det är för mycket begärt att få betalt för fraktbiten och de ägg som utvecklats med riskägg inräknat. För jag tror nog att de flesta som skickar efter ägg tar med i beräkningen att det kanske bara blir ett fåtal som utvecklas efter postens hantering, även om de är hela till det yttre. Är det inte så?
Hur brukar ni göra när ni får veta att det inte blev så bra med äggen ni skickade? Ersätter ni äggen? Skickar nya? Betalar frakten? Jag undrar?

Vill också tacka för alla kloka synpunkter och kunskaper som kommer upp i tråden. Mycket intressant och lärorikt!




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 3 användare
tuslus, LiLilja, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser