Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spindlar och fukt.....  (läst 15037 gånger)

Cedala

• Gäst
Spindlar och fukt.....
« skrivet: 20 feb-07 kl 14:53 »
Hej!
Hade just en besiktningsman här, till vårt hus. Han kröp under huset (som är en gammal sommarstuga med torpargrund) och när han kom upp igen sa han att där var fullt med spindlar och att spindlar älskar fukt och mögel.

Alltså - myten om spindlar=ingen fukt kan härmed slås ihjäl.

Cedala.

annika

• Bohuslän
Re:Spindlar och fukt.....
« Svar #1 skrivet: 20 feb-07 kl 16:15 »
Spindlarna ãlskar vãl insekter ocksà?......... :o

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-07 kl 17:13 »
Alltså, i öknen finns inga spindlar!?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Stallbacka gård

« Svar #3 skrivet: 20 feb-07 kl 17:25 »
Finns olika spindlar . Vissa vill ha torrt andra inte. De spindlarna du har i din torpargrund är antagligen sådana man brukar kalla för kloak spindlar. Dom kan bli riktigt stora i svenska mått mätt. Du behöver bättre ventilation, lägga grus och byggplast nere i grunden. för att förbättra miljön där nere.

Rödskägg

• Småland
« Svar #4 skrivet: 20 feb-07 kl 17:35 »
vad jag menade var att det inte finns ett omedelbart samband eftersom det finns olika spindlar. Antagligen får man se till att kunna sina spindlar eller sin fuktmätare(vi lever ju ändock i rymdåldern). Ventilera, dränera, byt material och mecka på sedan.

Henry David Thoreau

Cedala

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 feb-07 kl 17:41 »
Jaaaa..... klart det finns olika spindlar.... ::)

Och vi ska väl ändå bygga ut/bygga nytt nån gång, vi är rätt nyinflyttade och vi hade ingen besiktning innan, eftersom vi räknade med att en gammal sommarstuga från 70-talet ändå behövdes renoveras ganska snart. Vad jag ville ha sagt var bara att JAG alltid fått höra att om man har spindlar i tex. källaren, så har man iaf inget mögel. Det var inte så mkt fukt heller, sa han.

JAG har alltså alltid trott fel.

Cedala.

Rödskägg

• Småland
« Svar #6 skrivet: 20 feb-07 kl 17:44 »
Om det inte är så mycket fukt... är alla ventiler öppna?

Henry David Thoreau

Rödskägg

• Småland
« Svar #7 skrivet: 20 feb-07 kl 17:45 »
Suresh,
Då är det nog skräddare du har.

Henry David Thoreau

red

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 09 mar-07 kl 10:32 »
Spindlar gillar inte fukt, de gillar insekter. I fuktiga och mögliga hus finns det ofta mycket insekter :)
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Våmhuskullan

• -
« Svar #9 skrivet: 12 mar-07 kl 16:51 »
jag ha ali ckså trott att finns spindla är huset friskt...men jag ar haft mycket med spindlar och stora feta sådana i mitt badrum (och jag gillar dom inte) och jag har nu haft en kontroll av ett företag då jag planerat göra om...och nog ska det bli omgjort allt...badrummet var mycket fuktskadat i golvet...så vissa spindlar trivs i fukt.
ochjag tycker mig erfara at isst är inla störe oocare i gala hus eller inbillar g mig...eller finns det mer gidsaker att äta i deessahus  :-\

Uffe

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 mar-07 kl 09:17 »
För mycket ventilation är oxå dåligt.
jag har minskat luftgenomströmningen och ändrat vinkel på strömningen så att den går neråt först. Därigenom fått ett torrare klimat i torpargrunden. Det är luften som sugs in i torpargrunden som är den stora boven beroende på hur fuktig den är. Mest fuktig är den på sensommaren/hösten.

ulf

torparn

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 16 mar-07 kl 10:51 »
det kanske finns olika idéer/trosläror bland besiktningsmän oxå.  En av dem sa till mig härom året att spindlar i källaren var ett gott tecken.

Kanske är det olika slags spindlar... Jag har också sett hur det kryllar av såna där stora rackare i vissa källare- där man inte behövt fuktmätare för att känna hur rått och fuktigt det är...
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 mar-07 kl 14:39 »
Avloppsspindlar borde ju gillar fukt/vatten?
De är stora och hemska.

Jag gillar inte spindlar, men har lärt mig leva med att de oxå ska finnas. Så länge de håller sig ute.... när det kommer in någon under hösten blir de faktiskt mosade av oss.

/A

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 3 användare
Galaxie, nordictinkerer, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser