Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lägger man ut bilder?  (läst 1837 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Hur lägger man ut bilder?
« skrivet: 24 aug-13 kl 10:57 »
Vi är flera här som inte kan!  Inte heller jag, som alltid efterfrågar bilder  ...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens

• Gäst
SV: Hur lägger man ut bilder?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-13 kl 12:09 »
När du skrivit ditt inlägg så klickar du på texten *bilagor och andra tillval*  som står här strax nedanför rutan.

Då kommer det upp en knapp under där det står *bifoga*

På knappen står det *bläddra*

Tryck på knappen  :)

Nu kan du välja var du vill hämta bilden.

Sen finns det ju begränsningar. : Max 4 bilder per inlägg. Max storlek totalt 400 kb.  Max storlek per bild 192 kb

Man gör alltså klokt i att i förväg ha justerat storleken på bilderna så dom blir tillåtna.
Vill du ha in 4 bilder så blir det alltså 100 kb per bild.

Mobilbilder håller sig oftast inom gränsen som dom är, men vanliga kamerabilder ligger ju på 1500 kb per bild eller mer.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #2 skrivet: 24 aug-13 kl 13:32 »
Ett annat alternativ är att använda knappen för att infoga bilder i inlägget. Det är den längst till vänster på andra raden som det ser ut att vara en liten bild av Mona Lisa på.
Då dyker följande upp: [img ]http://[ /img] fast utan mellanslagen inuti hakparenteserna.

I mitten klistrar/skriver man in länken till sin bild. Man kan också klistra/skriva in bildlänken, markera den och trycka på knappen.

Då ser det ut så här, fast inga mellanslag. Måste lägga till dem för att visa, annars blir det ju en bild!
[img ] http://dixietown.se/kycklingfoder.jpg [ /img]

Resultatet blir så här:

Det här sättet kräver att bilden är upplagd på nätet redan. Det kan vara bra att även här tänka på storleken, då bilden visas i inlägget och en stor bild breder ut sig utanför ramen, ända ut till högerspalten och förbi!

Edit: Se där... En så här pass liten bild är för stor!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 24 aug-13 kl 18:15 »
Tack så mycket!

Se där... En så här pass liten bild är för stor!
Men den håller sig innanför säcken!  ;D ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare
torbjorn, fredrikbertilsson, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser