Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mönster till bebiskläder.  (läst 3608 gånger)

Nina W

• Värmland
Mönster till bebiskläder.
« skrivet: 23 aug-13 kl 12:27 »
Jag är inte van vid att sy kläder men eftersom ekologiska barnkläder är dyra och dito tyg inte så dyrt, och det går ju inte åt mycket tyg till ex til en sparkbyxa! Så efterlyser jag några enkla mönster. Byxor, omlottskjorta med knytband, hängselbyxor och kanske något mer som du tycker är enkelt och fint. Jobbiga blixtlås, diverse småknappar, onödiga kantband och annat som passar proffssömmerskor bättre än mig undanbedes! Men en stump kantband som förstärkning i halsen eller så kan jag nog fixa. En knapp till varje hängsle i hängslebyxorna är också ok. Jag betalar gärna en slant för mönster + sybeskrivning.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Mönster till bebiskläder.
« Svar #1 skrivet: 02 sep-13 kl 14:50 »
Bodys, tröjor, sparkdräkter etc är oftast av få delar och väldigt enkla att rita av även om man inte klipper isär plagget. Har du inga egna så leta plagg på loppis som har enkla men snygga konstruktioner och gör egna mönster!
Oftast enklare än färdiga mönsterbeskrivningar.
Kommer det en haj - simma fortare.

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 05 okt-13 kl 23:04 »
Kolla på biblioteket.

I tidningar som vänder sig till småbarnsföräldrar finns det antagligen också. Så var det i alla fall för 25 år sen.

ewe

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 nov-13 kl 16:30 »
Roligt att du vill sy egna kläder.
Gör ditt eget mönster! Rita av ett plagg på ett papper och klipp ut. Eller sprätt upp sömmar på plagget. Lättare att göra på t.ex. byxor.

Jag har köpt klädpaket med lite blandat väldigt billigt och då tar det inte emot att sprätta upp kläderna eftersom dom ofta är utslitna och blekta efter många tvättar.

Om du inte sytt så mycket så är muddbyxor enklast att börja med.
Muddbyxor syr jag utan söm på utsidan av benet.
Beskrivning: Sy ihop sömmar längs benen, vräng ena benet och stoppa i det andra. Räta mot räta och avigsidan har du utåt. Lägg kant i kant och sy ihop runt skrevet och du har ett par byxor utan mudd. Sy ihop muddtygets kortsidor räta mot räta, vik bubbel med sömmen inåt och nåla fast på byxans rätsida och sy.

Försökte lägga in bild men det går inte...?

Jag kan skriva mer detaljerat om du vill? Eller beskrivning på annat.

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 nov-13 kl 18:03 »
"Sy till småbarnen" av Anita Gunnars tycker jag är en bra bok. Den innehåller ett antal basmönster, och sen instruktioner för hur man kan modifiera dem beroende på...  Jag lånade den på biblioteket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 2 användare (1 dolda)
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser