Jag har islandshäst sedan -87 och har hyrt in hästen/hästarna nästan hela tiden och med åren har det blivit många olika ställen så därför har jag viss översikt. Här får du några punkter att fundera på. Om du inte redan gjort det, jag har ingen aning...
-Jordbruksverkets bestämmelser. Takhöjd för stor häst resp ponny, hur breda dörrarna måste vara mm. Ventilation, vet inte om det står i regelverket men det är i alla fall jätteviktigt.
-Hagar som inte blir alltför söndertrampade. Hur är marken och dräneringen? Hur mycket bete finns det? Vindskydd - som hästarna också kan gå in i på sommaren då insekterna blir plågsamma.
-Ridvägar. Det är en sak om du själv har ponnyer. Det stör kanske inte grannarna om de går lite vart som helst... Men kommer det fler och kanske större så blir det lätt söndertrampat. Kan ju också vara helt ok att rida på ett ställe då det är torrt men inte då det är blött och sådana saker kan en del ha lite svårt att förstå. Och så kan en del bli rädda för hästar. Minns när jag hade Skjöldur p ett stall utanför Karlstad och. Ett par mammor på helgpromenad möttes av en grupp galopperande hästar som dök upp bak en krök... och som sedan blev lite rädda för deras barnvagnar så det blev lite hopp o studs o snurr o sådär innan alla coolat ned. Ingen, varken folk eller fä, skadades men tyvärr råkade vara en privat vägstump så ägarna införde hästförbud där. Det var inte hästar från mitt stall som hade skrämt mammorna utan dom kom från en westernridningsfirma, men förbudet gällde oss också. För övrigt väldigt olika markägare vad dom tillåter o inte. Snacka med dom på förhand, innan du börjar hyra ut, för att undvika problem.
-Utrymmen. Stallkammare -folk samlar gärna på sig mycket hästprylar, och bor dom i lägenhet kanske dom inte har plats hemma för det som inte används jämt. Möjlighet att torka täcken mm är värdefullt. Plats att förvara foder, en del har en avancerad meny...
-Plats för stallkläder och skor. Finns inte på alla stall, men det är praktiskt.
Hästdusch. Eller åtminstone en slang med ljummet vatten att spola leriga hästben med.
-Utfodring. Hö eller hösilage i finmaskigt nät är bra att ha i hagen. Se till att alla, även den som är lägst i rang, får tillräckligt. Förenklar det hela. Att väga hö i ikea-kassar har jag pysslat med och det kan man väl göra åt en häst eller två, men ska du sköta ett helt gäng åt andra så tar det ju rätt mycket tid...
-Ridbana eller i alla fall en upplyst paddok. Grus är jättedyrt så därför är det dyrt att anlägga men det gör ditt stall mer attraktivt. Har du det kan du ta ut högre hyra.
För övrigt -låt dig inte avskräckas av min "önskelista", jag har haft trevligt med pållen på enkla ställen också.