Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad odla, vad göra?  (läst 5086 gånger)

hansabonde

• Skåne
Vad odla, vad göra?
« skrivet: 21 aug-13 kl 08:32 »
Hej alla alternativare!
Jag har läst detta forum mer eller mindre dagligen under ett års tid. Slutligen har jag ett spörsmål som jag inte hittar ett svar jag är nöjd med  ;)

Det är så att jag har en gammal astyckad gård i södra skåne. Det har bedrivits både gris och lamm uppfödning på gården samt odling så det finns gott om ekonomibyggnader. Jag har också cirka 5 hektar prima jordbruksmark samt 5 hektar bete som hör till.

Nu till saken, istället för att låta stallarna stå tomma och marken obrukad funderar jag vad jag ska använda det till. Jag har funderat på småskalig lammuppfödning, odling av spannmål etc. Grejen är att jag har ett vanligt jobb som tar det mesta av min tid så jag letar inte efter att bli heltidsbonde. Jag tycker dock det är väldigt kul att odla och sköta om djur så i en liten mindre skala, det hela ska helst vara ekonomiskt försvarbart också.

Ett exempel hade kanske varit att bli potatisbonde? 
Vad hade ni gjort?
Brainstorma!  ;D

RoHe

• Södermanland
SV: Vad odla, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-13 kl 09:48 »
Utan att egentligen veta ett skvatt om "storskalig" odling. Är mitt tips att fokusera på något som ger slantar istället. Var och varannan odlar potatis, potatis är billigt. läs in dig på någon rolig växt som dessutom ger dig pengar vid försäljning. kryddor, "ovanliga" frukter, grönsaker eller liknande. Något som du själv använder i större mängder givetvis.

Hade jag haft en gård modell större (mindre för er större). Hade jag kört höns och kanin i ekonomibyggnaderna, då får du ut ägg och ev kött vid slakt. kanin för kött. odlat föda för djuren, samt något "exklusivt" för försäljning. använt höns och kaninavföring för gödsling för att dra ner på utgifterna. provat mig fram, det står oanvänt nu, så mer back än inköp blir det ju inte.

alternativt hyrt ut ekonomibyggnader samt mark till hästägare.
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-13 kl 10:43 »
Det är ganska svårt att få ekonomi på småskaling lammuppfödning. Du behöver en ganska stor uppsättning maskiner bara för att producera hö eller ensilage. Allt från plog till balmaskin... Traktor är en sak -den kostar förstås också, men det är maskinerna och service av dom som drar iväg.  Det är därför någon rekomenderade höns och kaniner. Det kan vara mer ekonomiskt att arrendera ut betena till hästägare. Om du kan lite om hästar och bygger rejäla stängsel, vindskydd och tar ansvar för att behandla dom mot insekter och sköta eventuella småsår så kan du ta ansvar för några hästar på bete och då ta mer betalt än om hästägaren har hela ansvaret. Samma om du låter en kobonde arrendera, du få inte mycket betalt. Om du gillar att ha folk på gården så skulle du kunna ha bär, blommor, lite annorlunda grönsaker och en massa kryddor och teväxter till självplock.
« Senast ändrad: 21 aug-13 kl 12:59 av Nina W »

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 21 aug-13 kl 14:32 »
Jag har också cirka 5 hektar prima jordbruksmark samt 5 hektar bete som hör till.

Om du med jordbruksmark menar åkermark så lär du behöva det till att odla vall som du ger till djuren under vintern som går på de där 5 ha betesmark på sommaren. Får är enkla djur att ha hand om tycker jag i jämförelse med de andra djursorterna jag haft, och jobbar du heltid har du väl inte tid med att odla potatis?

Har du stödrätter till de där 10 hektaren ger det lite eu-stöd så kan du leja in någon till att slå vallen eller har du egen traktor och sådant?

Vill du inte lägga ned någon tid själv alls skulle jag också föreslå att hyra ut till hästägare men de vill nog ha ett modernt stall och det kostar en slant att bygga. Gamla stall är det för lågt i tak för dagens standard men jag vet inte vad du har.

hansabonde

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 aug-13 kl 17:14 »
Hej!
Tack för alla kloka tankar! Potatis var ingen bra idé dels med tanke på att jag isf inte utnyttjar ekonomibyggnaderna, dels att man väll helst inte ska odla potatis på samma plättar år efter år samt att det är kanske lite för " vanligt"?

Hur som helst, ja jag har en relativt modern traktor och jag är inte rädd att köpa till utrustning som kan behövas :) vad det nu än blir..

Jag vill inte arrendera ut marken eller hyra ut byggnaderna. Jag trivs väldigt bra med att gå där och "plocka", en skön kontrast tillit vardag. Så ja, ngn typ av verksamhet där man nyttjar både mark och byggnader men som inte kräver min fulla uppmärksamhet dygnet runt. Finns det ? ;)

Tack igen för alla synpunkter!

Peter81

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 21 aug-13 kl 19:40 »
Brukar inte "överblivna" ekonomibyggnader användas till svampodling? Speciellt om man har egen produktion av hästskit?

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 22 aug-13 kl 09:00 »
Du kanske skulle kunna ha Alpackor? Ska visst finnas någon stor Alpackagård i Skåne som går bra. Jag har ingen personlig erfarenhet av dom men dom verkar vara enkla att hålla i jämförelse med får. Bara man har rätt sorts stängsel så rymmer dom inte som får, dom har lätt att föda - får behöver passas hela tiden pga de flesta raser får minst två lamm och då kan det ena fastna på väg ut och sedan är det fara för att tackan stöter bort det ett av dom. Behöver bara klippas en gång om året och får bör klippas två gånger om året. Får gör sina behov vart som helst men alpackor väljer ut ett ställe som toalett och gör sina behov där! Får bräker men alpackor brummar. Men får är lättare att få tama än alpackor, alpackorna är av naturen ganska skygga så man måste ta sig tid med dom. Ett skyggt får kan man tvinga sig på vid till ex klippning men en alpacka måste tämjas. Alpackorna äter nästan bara hö så foderkostnaden är låg. Dom är dyra i inköp, särskilt ston med attraktiv färg och hög pälskvalitet. Men å andra sidan blir dom väl tre gånger så gamla som får ungefär... Får och alpackor brukar trivas ihop så du kan ju ha några får också om du har lust så får du kött till husbehov.

Existens

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 aug-13 kl 09:45 »
Var ligger det?  Även i skåne är ju 'prima' jord ett brett begrepp..

Är det t.ex 5 ha styv lerjord som ger 12 ton vete per ha?

Eller är det 5 ha sandig jord i en slänt ner mot havet i söder?    :)

hansabonde

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 aug-13 kl 10:21 »
Alpackor är helt klart intressanta. En gård en bit bort har ett par stycken, stiliga djur! Har ni någon aning om hur mkt mark dem behöver?

Gården ligger utanför Vellinge och är enligt kunnigt folk väldigt lättodlad =)

skogsveronica

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 aug-13 kl 10:37 »
Vad härligt att du bjuder in oss i dina funderingar, roligt att brainstorma!
Det som först stormar fram i min skalle är: prova dig fram!
Hade det bara handlat om att hitta den mest lönsamma bisysslan så hade det varit lättare, då kan du ta reda på priser och omkostnader för olika alternativ och så räkna dig fram till vad som kan tänkas bli ekonomiskt försvarbart. Men, jag får intrycket att det är minst lika viktigt för dig att det är nåt du trivs med att göra, har lust till. eller? Och det är ju svårare att räkna ut i teorin liksom. Jag skulle försökt få hänga med nån som har får eller alpackor eller lamor eller kaniner eller ankor eller getter eller islandshästar eller odlar potatis eller havtorn eller blåbär eller vin eller svamp eller vad det nu vara månde som din håg står till. Då är det kanske lättare att få en känsla för om det är nåt du kan hinna med och tycker verkar kul/utmanande/lagom lätt/coolt eller vad det nu är som är viktigt för dig. Lättare än när man bara läser på i böcker alltså. Och så träffar du folk i bygden som kanske kan bidra med hjälp eller plantor e.dyl.

Lycka till i månskensbonderiet!
/Veronica

Existens

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 aug-13 kl 10:50 »
Med det läget så tycker jag ju nån slags specialodling hör hemma.  Frågan är vad man kan hitta som ger lönsamhet och inte så mycket arbete konstant.

Blåbär kanske..   http://www.dn.se/ekonomi/blabar-en-bransch-som-vaxer/

Eller vin...  eller blåbärsvin!  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 22 aug-13 kl 11:00 »
Alpackor är helt klart intressanta. En gård en bit bort har ett par stycken, stiliga djur! Har ni någon aning om hur mkt mark dem behöver?

Gården ligger utanför Vellinge och är enligt kunnigt folk väldigt lättodlad =)

Vill du lära mer om alpackor så kan du kontakta Österlen Alpacka. Dom har både kurser och möjlighet till studiebesök.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #12 skrivet: 22 aug-13 kl 11:53 »
Jorden är lättodlad härute i Vellinge och
många odlar traditionellt :

Här är
ett tänk:

En strutsfarm i minimal skala!
De äter gärna olika växter på din betesmark
och behöver dina ekonomibyggnader!

Att odla:

Skockor är en eftertraktat knöl (vinst vid försäljning) och lättodlad!
Själva växten har fina gule blomster, växer fort,
är lämplig till din åkermark och en nyhet i området!

Du kunna eventuellt ha visningar av dina strutsar
och försäljning av blomster/skockor/annat när där finns tid
Ifall att du vill ha folk omkring dig!

Jag undrar är det din gård som ligger på Sjötorps-vägen?

Lykke till med projektet!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 24 aug-13 kl 05:44 »
Hej. Vad spännande! Man får ju själv inspiration.... Något man kan ha tankarna är vad kan jag göra för att få bidrag ? har du stengärdsgård? skog? de flesta "lantrasdjuren" kan man få bidrag för att ha ex en flock Kindahöns.(800:-) Ett par Gotlandskaniner o får de en kull om året får du ett bidrag på 600:-, finns några enkla regler , bla köp djur med genbanksintyg. Vet inte hur mycket man får på övriga djur, men vet själv vad jag skulle ha , getter ev får, några grisar. Det är klart att de behöver alla tillsyn, men har de bra bostäder/hagar så klarar de sig... kanske en gårdsbod där du kan sälja det som blir över ? ägg, morötter, pumpor, gurka...
vet en del som har så, man köper det man vill ha o lägger pengarna i en låst bunke... Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 26 aug-13 kl 10:11 »
Jag tycker du ska skaffa får. Det är en bra ide!Jag vet inte vad du vet och kan, men; Du behöver göra tre eller fyra betesfållor som du kan flytta dom emellan. Sen behöver du vallodling (gräsmark) där du kan skörda ensilage. Om du ska beta på åker, vilket är ok, behövs halva arialen till ansilage. Enklast är att låta plasta ansilagebalarna. Du kan säkert läja maskinstation till alla arbeten du behöver få gjorda, sen efter råd tid och maskintillgång kan du göra det själv. -Byggnads användning utöver det du behöver kan vara att hyra ut för förvaring av husvagnar och båtar öer vintern. Lycka till!
kretslopp

hansabonde

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 26 aug-13 kl 11:09 »
Hej alla!
Tack igen för alla fantastiak förslag  :D
Nu känner jag mig dock ännu mer kluven i vad jag ska hitta på. En rätt trevlig känsla iofs så länge man inte är ekonomiskt beroende av intäckterna gården eventuellt kan generera :)

Jag återkommer till får ganska ofta i tankarna. Maskinellt är det en plastare och balare som jag behöver komplitera med då vilket känns överkomligt. Då kan man dessutom använda en av stallarna till vinterboning och en loge till bal förvaring.

Alpackor, strutsar och blåbär lockar å andra sidan också. Några bikupor och en hönsgård är iaf spikat!
Jag får fortsätta vela ett tag till.. =)

Mvh

skogsveronica

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 aug-13 kl 14:04 »
Vellinge? Är inte jorden ganska kalkrik i de trakterna? I så fall kanske inte just blåbär är nån höjdare, de vill tvärtom ha sur jord. Men det mesta annat gillar ju kalk,( sparris t.ex.)

Håller med, höns är alltid bra att börja med.
Kalkoner har jag inte provat, men har hört att de ska vara lättskötta.

Peter81

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 28 aug-13 kl 14:46 »
Brukar man inte ha alpackor i kombination med får för att skydda mot rovdjur? Kör på bägge delarna! Sen startar du kurser i tovning!

olivia.k

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 28 aug-13 kl 15:18 »
Maskinellt är det en plastare och balare som jag behöver komplitera med då vilket känns överkomligt. Då kan man dessutom använda en av stallarna till vinterboning och en loge till bal förvaring.

Alpackor, strutsar och blåbär lockar å andra sidan också. Några bikupor och en hönsgård är iaf spikat!

Är inte poängen med ensliage att man ska lämna dem utomhus så då får du ingen användning av loge (?) / höloft/ föjsbotten för att förvara hö, och får gillar väl hellre hö? Jag hässjar mitt hö och bär in det så jag får användning av mina höloft och det är billigare än att använda ensilage plast eller ta hit nån som plastar åt mig.

För inspiration kan du leta lite i tidningar, den som heter Lantliv hade reportage från nån familj där både jobbade heltid med annat än djuren, ändå hade de 150 får.
Alpackor tror jag också är en jättegod ide, men inte eknomisk. Ingen äter det köttet så du har dem för ullen ,och sådan ull är rätt billig som färdig produkt i garn, kanske 20% dyrare än fårull. En alpacka kostar dock minst 10 000kr så det där går inte ihop sig. En annan nackdel bör vara att veterinärer har dålig koll på alpackor samt att jag undrar hur hög ersättning du får ifall ett av djuren blir tagen av rovdjur? Jag skulle aldrig våga ha sådana dyra djur utomhus på natten och stängselkostnaden bör bli dyrare än för får då de behöver något rejält.

Här där jag bor har det blivit populärt med mini-öl-bryggerier, och bara i Jämtland har 8st sådana startats i år. Du  kan alltså odla eget korn eller vad man nu gör öl av, och så bygger du mini-bryggeri i nån av dina eknomibyggnader.

Blåbärsodling tror jag icke på, eftersom odlade blåbär bara smakar vatten. Jag har ätit sådana i USA. Dessutom så är svenska blåbär 2-3 gånger nyttigare än odlade blåbär. Det är ju ingen brist på blåbär i skogarna direkt. Ska du satsa på bär/frukt kan du väl odla jordgubbar? I Sverige tycker jag det är svindyrt med jordgubbar. Jämför med Turkiet där man får ett kg för 5 kr. Det borde alltså finnas plats för mer jordgubbsodlare i Sverige.

tstorm

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 10 sep-13 kl 19:18 »
Hej! Jag råkade på denna tråd när jag tittade runt på nätet efter alpackarelaterat material, och kände mig nödgad att skapa ett konto för att reda ut några missförstånd. Jag som skriver skaffade tre alpackor 2010, som numera blivit 15. Jag är även engagerad i Svenska Alpackaföreningen (http://www.alpackaforeningen.se).

- Alpackor som vaktdjur: Nja. De har revirsinstinkt och har jagat ut räv, grävling, dovhjort och en och annan katt ur våra hagar. Mot större hundar och varg står de sig dock slätt vilket Wermlands Alpacka sorgset kan intyga (http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/vargangrepp-pa-alpackor).

- Alpackor med får: Beteendemässigt funkar det säkert, men alpackor har ett lågt parasittryck mycket tack vare att de har "gemensamma toaletter". Man bör åtminstone hålla risken för inälvsparasiter i åtanke om man planerar ha dem med djur som sprider sin avföring över betet, och det finns egentligen ingen fördel med att ha dem tillsammans med andra djur.

- Kräver rejält stängsel: Ja, om avsikten är att hålla andra djur utanför hagen. Annars räcker två eltrådar utan ström... alpackor som trivs frestar inga stängsel, däremot har det hänt att de knatat ut genom grindar som råkat lämnas öppna och tagit för sig av vad trädgården haft att erbjuda. De återvänder dock till reviret (dvs hagen).

- Alpackor behöver tämjas: Inte alls, alpackor är tamdjur och jag har hittills inte träffat på en alpacka som inte låtit sig hanteras i fålla. Vi köpte ett sto som är väldigt skeptiskt inställd till nya människor, så henne fick vi jobba med lite innan hon blev trygg med oss men det enda som kan likna "tämjning" är när man grimtränar unghingstar... de kan vara lite bångstyriga innan de vant sig vid grimman.

- Alpackor håller inte ekonomiskt: Det beror på. Sälja ullfiber till industrin är ingen idé att fundera på, då får man för dåligt betalt (eftersom man konkurrerar med Peru med sina tre miljoner alpackor och obefintliga löner).
Vi skickar ullfibern till spinneri och säljer garnet med 1-2 kr vinstmarginal per gram (varje djur ger 1-3 kilo garn per år), alternativt stickar tubhalsdukar och handledsvärmare och säljer med väldigt god vinstmarginal. Återigen, det är ingen idé att försöka konkurrera med det importerade (och oftast ganska dåliga) alpackagarn som hittas i butikerna så det handlar mest om att förklara varför man ligger högre än så i pris. Såhär ser vår idé ut, och köpare finns av allt vi hinner producera: http://alpaquality.se/om-prissattningen/.

Priserna på "bruksdjur" för bete och ullfiber sjunker i takt med att den svenska alpackamarknaden mognar, valackar kan man få för en bra bit under 10,000:- idag.

- Veterinärerna har dålig koll på alpackor: Där har det hänt massor bara de senaste två åren. 2010 sa alla veterinärer vi kontaktade att alpackor är exotiska djur och hänvisade oss till djurparker, 2011 ringde distriktsveterinären och berättade att alpackor nu anses etablerade i Sverige och sedan dess har det inte varit några problem alls. Det finns ett etablerad nätverk av erfarna veterinärer som ställer upp med tips och råd till veterinärer som inte stött på alpackor tidigare.

- Utrymmeskrav: Man brukar säga 10 djur per hektar. De behöver även vindskydd med tak och minst tre väggar att lägga sig i vid snöfall och regn, räkna med 2-3 kvadratmeter per djur.

Det finns gott om seriösa uppfödare i Sverige idag, läs gärna mer på Svenska Alpackaföreningens hemsida (www.alpackaforeningen.se) och ta kontakt med någon av uppfödarna om ni blir intresserade av att göra ett studiebesök.

// Theodor Storm
« Senast ändrad: 10 sep-13 kl 22:34 av tstorm »

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser