Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderbord, bygga eget.  (läst 5226 gånger)

Halte

• Gäst
foderbord, bygga eget.
« skrivet: 20 aug-13 kl 10:34 »
Rev i somras ned det gamla förhatliga foderbordet och är nu i startgroparna att bygga nytt.

Tips på utformning tas tacksamt emot. Har ni egenbyggda foderbord som fungerar bra så fota gärna och skriv några rader..

Mitt förra var ladugårdens gamla foderbord för kor och det var illa fungerande för fåren.. Onödigt stort i meter sett till platser, för stort sett till att en del får kunde ta sig upp på foderbordet samt att det fanns delar där vissa får fastnade med huvudet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: foderbord, bygga eget.
« Svar #1 skrivet: 20 aug-13 kl 11:21 »
Har du hornbärande får?

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-13 kl 11:36 »
Både ja och nej.. fram tills nu har det bara varit hornbärande baggar men framöver kan det nog komma även hornprydda tackor

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-13 kl 11:47 »
Då behöver du nog den modellen som har rörliga sidor i varje båsplats. Annars får du så brett att de små tackorna är på foderbordet. Jag skall också fixa nytt, men har inte kommit igång än. Ibland blir jag trött på horndjuren, men gutar är trevliga så missmodet brukar lägga sig fort.

Skall titta ikväll om jag hittar några bilder. Jag var hos en med många får i västergötland, och han hade köpegrindar av den modellen i galvat. Fungerade skitbra, men skramlade lite mycket för min smak.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 aug-13 kl 12:19 »
Ska också bygga nåt nytt till vintern. Funderar på typ en Y formad öppning så fåren får lyfta huvudet lite för att få in det.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 20 aug-13 kl 12:28 »
Den modellen jag tänker på påminner om ett Y, vilket gör att lammen inte kommer in. När fåret sträcker på sig och sticker in huvudet och sedan sänker nyllet mot maten så öppnar sig en lagom spalt för halsen medan överdelen på Y:t stänger sig så man slipper ett får som kväver det första.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 aug-13 kl 12:45 »
Intressant lösning...

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 20 aug-13 kl 13:25 »
Jag ska också bygga om ätfronten till foderbordet nu i dagarna. Själva foderbordet tycker jag dock att jag fick till en bra konstruktion på från början. Jag använder sådan där glatt mörk plywood som gör att fodret åker ner vartefter. Längst ner finns en ät-yta av samma material. Bild finns i det här inlägget på min blogg: http://ylven.blogspot.se/2012/11/antligen-ute.html Det visade sig också vara bra för att hindra lammen från att komma längre än in på foderbordet. Det sistnämnda ämnar jag försöka hindra med ny ätfront. Jag tänker mig också någon slags Y-front, tvekar på att sneda spjälor förmår att hålla lammen ute.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

tesåpa

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 aug-13 kl 20:44 »
Jag har ingen märkvärdig front. Bara tre liggande bräder med avstånd enligt "Får"-boken. Funkar bra. Inga problem med lamm.

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 aug-13 kl 21:32 »
Jag har ingen märkvärdig front. Bara tre liggande bräder med avstånd enligt "Får"-boken. Funkar bra. Inga problem med lamm.
Jo jag funderade på den lösningen men jag antar att de med horn kommer få problem då?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 21 aug-13 kl 00:15 »
Hittade inte riktigt den som jag tänkte på, men här är en liknande:   http://www.hammars.se/Not/Fanggrindar.htm

tesåpa

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 aug-13 kl 05:31 »
Jo jag funderade på den lösningen men jag antar att de med horn kommer få problem då?
De lär sig snabbt att lirka in dem.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: 21 aug-13 kl 06:29 »
På andra sidan fårboxen har jag de gamla ätfronterna av trä kvar. Där hade vi lamningsboxarna. Hur jag än försökte sätta brädor för så att tackorna ändå skulle kunna äta, så lyckades jag inte hålla lammen ute! De är små viga rackare!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Blå Bergen

• Närke
« Svar #13 skrivet: 28 aug-13 kl 22:11 »
Tänkte också bygga eget foderbord men efter många om och men köpte vi helt sonika "långkrubbor" från Granngården i hårdplast. Våra får är i klubborna och "hoppar" så vi hade väl fått göra om allt nästa år ändå. ;-)

Hårdplast håller ju iallafall och är inte lika skönt att klia sig mot då den är för "rundad".

Däremot tänkte vi bygga höställ till vinterhagen så lånar tråden lite till att fråga om någon har en fiffig ide på hur man bygger en bra höställ som tål att fåren står och skrubbar sig mot den. :-)
« Senast ändrad: 28 aug-13 kl 22:18 av Blå Bergen »

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #14 skrivet: 29 aug-13 kl 14:31 »
Vi har en bräda på gångjärn in mot foderbordet. Fungerade även med gutar. De lirkade in hornen. Går att låsa när de är nedfällda. Väldigt enkelt att bygga.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser