Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stånga pannan blodig...  (läst 1663 gånger)

tesåpa

• Skåne
Stånga pannan blodig...
« skrivet: 17 aug-13 kl 12:12 »
Kommer ut i hagen och finner ett bagglamm blodigt från ett sår vid hornet. Ett annat bagglamm har en matchande blodfläck i pannluggen.

Är det ett "olycksfall i arbetet" eller kan jag räkna med att det trappas upp? I så fall finns det något förebyggande att göra?

Jag har en teori, nämligen att en av baggarna kommer bort lite från de andra, sedan får syn på de andra "okända" baggarna och bestämmer sig för att anfalla i förebyggande syfte. Stämmer teorin skulle jag kanske kunna lösa det genom att stänga in dem i betydligt mindre hagar?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Stånga pannan blodig...
« Svar #1 skrivet: 17 aug-13 kl 12:18 »
Förmodligen är de bara så lika både i rang, envishet och styrka att de har problem att göra upp smidigt. Med lite otur bryter en nacken.

tesåpa

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 aug-13 kl 19:36 »
Förmodligen är de bara så lika både i rang, envishet och styrka att de har problem att göra upp smidigt. Med lite otur bryter en nacken.
Aha. Låter logiskt.

nybonden

• -
« Svar #3 skrivet: 22 aug-13 kl 11:14 »
Har en flock på 8 baggar och har därmed insett att får ändå är ganska tåliga varelser. En av dem har fått sina "horn" (snarare små, klumpiga knölutväxter) avstångade någon gång, men han har inte verkat bry sig för det. Dock har det blött som bara den! Verkar som de får sina ryck när de ska visa vem som är störst och tuffast, annars är de väldigt trevliga mot varandra.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 22 aug-13 kl 15:48 »
Jag har alla årets lamm tillsammans, det är 6 bagglamm och 3 tacklamm. Det är verkligen osedvanligt lite stångande! De är mellan 4 och 5 månader gamla.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

1733 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser