Problem med foderhinken

Startat av mxruben, 15 Aug-13 kl 17:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

mxruben

Hej, ???
Jag har köpt en foderhink på 5 liter och fyllt med sockerlösning (60%).
Efter ett par dagar har det gått ner bara en och en halv cm. och efter ytterligare två dagar ännu mindre. Någon dag senare är hinken helt igentäppt med propolis.
Samma sak har hänt två gånger i rad.... Jag undrar om jag gör något fel, ch hur det ska gå att försöka ge bina 15 liter på det visset!??
Är en foderhink ett  bra system ö h t?
Till mitt försvar måste jag säga att det är min första säsong som biodlare  ???

olof

Jag har också provat de foderhinkarna en gång i tiden. I vissa samhällen fungerade det, i andra inte. Om det inte fungerar, gör så här istället:
Sätt på en tom sarg, lägg två trälister på ramarna, vänd hinken rättvänt och ställ på trälisterna. Lägg något som flyter i hinken, t.ex. halm, frigolit, lecakulor etc.
Det behöver vara minst 17ºC varmt ute för att ett svagare samhället ska leta sig upp till ovankanten på hinken, men när de väl börjat fortsätter de.

mxruben

Tack Olof för svaret.  :)

Jag öppnade alla små hål igår så jag gör ett sista försök. Om det inte funkar ska jag följa dina råd. Behöver jag tänka på drottningen? Att hon inte ska upp (och riskera drunkna)? Borde jag ha spärrgaller?

olof

Nejdå drottningen går inte dit. Men du kan använda spärrgaller istället för trälisterna.

panelkungen

På tal om drunknande drottning. Vid invintringen förra året hade jag faktiskt en drottning som var uppe i nacka-foderlådan och spatserade. Hon var ända nere vid ytan på sockerlösningen och snubblade runt. Gissa om det var svettigt! Hade såklart kunnat fiska upp henne om hon hade drattat i, men som ny biodlare tänkte man inte så långt just då. Hon lyckades i alla fall kravla sig upp över kanten till slut. Ville bara nämna det i sammanhanget. Det känns som att det är extremt ovanligt och jag är inte orolig för att det ska hända igen.

/Tobbe

olof

Nej, man kanske inte ska säga aldrig, bin gör alltid lite som de själva vill. ;D

mxruben

Nu är sista försöket med hinken uppochner slut. Det funkade bra första dagen, sedan var det täppt igen.
Idag har jag ställt hinken öppen med ytan täckt av lerkulor. Det finns ca. 2,5 liter kvar av lösningen. Hoppas det fungerar bättre.  :)

mxruben

Jag kollade hinken idag. Den var tom förutom lekakulorna som låg på botten  :D

Jag fixade genast fem liter till och fyllde på hinken. Vad smidigt det var! Särskilt efter alla bekymmer med de täppta hållen.

Tack igen för tipsen!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

350 Gäster, 0 användare