Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ev Parasiter i fårhage där jag ska ha getter till våren?!  (läst 2703 gånger)

SaraM

• Dalarna
Undrar över hur jag ska göra med vår gamla fårhage, inehållande 3st gamla tackor (ingick i husköpet och kommer gå kvar), får har gått i hagen lääänge året runt och är kanske 100 gånger 100 m ca, de tre fåren hinner inte beta av allt så kanske är den större.
Jag har aldrig avmaskat fåren och de har aldrig visat tecken på mask.

Funderar nu på att ta träckprov på hösten och ev avmaska för att minska risken för inälvsparasiter på getterna som jag tänker skaffa nästa vår.
Vad tycker ni? Hur skulle ni göra? Parasiter kommer ju ändå att finnas kvar ett tag i markerna. Kommer inte att ha möjlighet att bygga de nya hagarna riktigt än då det ska avverkas mer skog först. Kanske bäst att vänta ett år till eller så med getter efter ev avmaskning?

Nästa fråga är om man kan ha getter, får, gris och höns/kalkoner på samma bete ibland. har tänkt mig separata hagar men med möjlighet till "samgående" tex höst/vinter...?

Vore tacksam för tips, tankar och ideer kring detta, jag läser på allt jag kan men det är mycket info att ta in! :)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: ev Parasiter i fårhage där jag ska ha getter till våren?!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-13 kl 18:56 »
Parasiterna kommer finnas kvar nästa år så det bästa är ju om du kunde ha getterna någon annanstans eller vänta med inköp. Att ha andra djur på betet är positivt men grisar är ingen bra ide då dom kommer böka sönder allt så det inte finns något kvar till getterna att beta. Bättre om du kunde sambeta eller växelbeta med häst eller nöt i så fall. Höns och kalkoner funkar ju också men de kommer bara hålla sig på mindre områden och de betar ju inte gräs. Gäss skulle också funka då de är gräsätare.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 14 aug-13 kl 20:18 »
Ja, gås - häst - får/get är en bra kombination om man vill växelbeta.  Sambeta med grisar = risk för att grisen äter upp späda nyfödingar och andra som inte hinner undan.  Om grisen uppfattar de andra som sin flock är den mycket fredlig, men obekanta djur = mat!  :o  En frisk gris "betar" lika mycket under markytan som ovanför!  Mask, mums!  Rötter, mums!  Gröna blad, mums!  Hönor, mums! :o

Jag skulle fundera över om det går att ta gräsprov för att få veta vilka parasiter som finns på betet.  Och träckprov både på de gamla fåren och de nya getterna, innan dessa lämnar sin ursprungsgård.  Sen skulle jag följa de råd jag fick av SVA och av min veterinär.

Att vänja ihop får och getter brukar gå bra, men var alltid försiktig när du släpper ihop djur som inte känner varandra!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #3 skrivet: 14 aug-13 kl 23:25 »
Jag har 2 getter och tvà fàr och trodde att de skulle kunna bli bra kompisar och bilda en flock tillsammans. Fàren närmar sig hela tiden getterna och vill bli deras kompisar, men särskilt den ena geten, som är lite lägre i rang än den andra geten stàngar fàren hela tiden, sà jag har dem helst i olika hagar.

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 15 aug-13 kl 10:30 »
I ett sådant läge börjar jag undra om den ranglåga geten har ont någonstans, eller varför hon är på ett så dåligt humör för jämnan?  Hos mig hamnar sådana i slutändan i frysboxen, för övriga flockmedlemmars skull.

SaraM

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 15 sep-13 kl 20:30 »
Nu blev det visst getter endå och nu på hösten tillråga på allt. :o Har uppdaterat fårhagen till get, får och häst hage. mesta uppdateringen gällde förstås getterna, jag har arbetat med sådana busar tidigare på mjölkgård och sett hur de hoppas :) blev fårnät och eltråd, en lågt och en högt. Sly och stenar finns i massor så jag hoppas att de trivs...det är en ettårig Get med två killingar från i vår och en tvåårig get som inte fick killing i vår, men som hade förra året. Ettåringen är lite "get smal" över ryggen, men inte mager, tvååringen är i mkt gott hull utan att vara fet.
Nu till min fråga. när jag läser på om foder så verkar de flesta inte ge getter så mkt kraftfoder. Tidigare ägaren till dessa getter av svensk lantras, gav dem helt korn, hel havre och fårpellets ca 1/2 liter var!? de menar att ettåringen med killingar som fortfarande växer behöver det och det kan jag köpa...eller? tvååringen i gott hull däremot borde väl klara sig på grovfoder?

Skulle vara tacksam för svar från någon erfaren getägare, det var så längesedan jag umgicks med dessa underbara djur :)

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 15 sep-13 kl 20:36 »
Det beror ju helt på i vilken kondition de är, och om de producerar eller ej.  Jag brukar säga "Titta inte på betet, utan på djuren, om du undrar om betet är tillräckligt."  Gäller även annat foder.  Rätta dig efter hur de verkar må!  Du har ju jobbat på mjölkgård, och kan nog hullbedöma en get.  Alla foderbyten ska förstås ske lite mjukt, man brukar säga 3 veckor.  Särskilt vid annan påfrestning, som en flytt, kan det vara bra att inte byta foder samtidigt.

Har vi förresten kommit ihåg att hälsa dig välkommen till Gettavlan?  :D

SaraM

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 15 sep-13 kl 20:53 »
Hej Alla
Tack för välkomnandet Trollmor! :) och tack för svar.
Jag fortsätter ge dem samma foder som de tidigare fått för åtminstone ettårsgeten med killingar behöver det, sen ser jag om de blir för feta, tänker jag mig :)

Det har gått jättebra med getterna hittills, de har bara varit här över helgen men verkar trivas mkt bra. De går gärna med hästen, fåren håller sig på sin kant. De är lagom tama och välhanterade (mjölkade), utan att vara alltför efterhängsna (rymma med ut ur hagen mm) :)
Det är så himla underbart med getter (hoppas jag inte kommer ångra de orden). men de är ju otroligt intelligenta, trevliga, roliga, mysiga och vackra/söta!!!!

SussiloII

• Småland
« Svar #8 skrivet: 15 sep-13 kl 21:20 »
tvååringen i gott hull däremot borde väl klara sig på grovfoder?

Javisst gör hon det och mår dessutom ännu bättre då  :)!

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #9 skrivet: 04 mar-14 kl 22:34 »
Såg nu att jag fått kommentar från trollmor på min kommentar, som jag vill svara på. Den ranglåga geten har inte ont någonstans, hon är min favoritget och jättesnäll. Min teori är att ledargeten vet att hon är högst i rang och behöver inte göra upp med fåren, (tyvärr har hon dock på senaste tiden börjat göra stångningsrörelser mot människor). Den andra geten har accepterat att hon står i lägre rang än ledargeten, men vill visa fåren att hon står över dem. Jag tänker att de hackar på dem som står precis under i hiearkin. Fåren i sin tur mobbar till exempel hönsen ibland, hönsen och getterna är dock bra kompisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser