Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minimera utgifter/konsumtion  (läst 11447 gånger)

Smajsan

• -
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #40 skrivet: 21 aug-13 kl 12:34 »
Vad snyggt köket blev  :D Snyggt med blanka luckor.
Jag lever också mitt liv eftertänksamt om man kan säga så. Utan att bli "dum snål"
Jag har rustat mitt hus med "fådda" saker. Köket fick jag, målade allt i samma färg så blev det snyggt, spisen fick jag och ett gammalt kylskåp fick jag med. Det var andra som skulle galen rusta köken som kastade ut hela skiten.
Nu har jag ny spis o kyl med de gamla hade jag i över 10 år. I år har jag odlat för första gången och känner att det drygar verkligen ut hushålls kassan. Plockar bär o svamp.
Och kläder tycker jag man ska använda tills de går sönder eller att man har fukt i garderoben så de blir för trånga  ;)
Vi bor litet också, inte så mycket att värma upp på vintern. Vi satte in en 50-liters varmvattens beredare när den gamla stora gick sönder. Då kan inte någon stå i duschen hur länge som helst heller. Och det räcker jätte bra.
 Att laga mat hemma gör skillnad i plånboken och runt magen. Och mer grönsaker o frukt.
Allt det här känns liksom både normalt och rätt för oss och är inget som vi tänker på.
Blir ju någon pizza här med ibland för det är gott  o:) Och en diskmaskin bor nu med oss, min bästa kompis  ;) Vet inte om det är miljö bra med disk maskin? Är det?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

AndréM

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 21 aug-13 kl 12:51 »
Diskmaskin är snålare än handdisk om du inte sköljer av porslinet i varmvatten innan....
Tveksamt om man ser saken ur ett kretsloppstänkande. Den där tingesten kostade nog på att tillverkas så se nu till att nyttja den länge.
-Ni vet väl att en mur bara är en bro på högkant?

Smajsan

• -
« Svar #42 skrivet: 21 aug-13 kl 13:24 »
Vad bra!
Jag sköljer inte disken alls innan disk i maskinen. Och jag räknar med att jag ska ha den riktigt länge. Jag är ju kär i den  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #43 skrivet: 21 aug-13 kl 13:56 »
Andra med hus i samma ålder kan lägga 400 000 på ett nytt kök men de äter mest pizza förståss  ;D

Ert kök blev jättefint TiB!Och så billigt att ni kanske kan unna er en hemlagad pizza  ;)
Tala ut människa!!!

Angua

« Svar #44 skrivet: 21 aug-13 kl 14:33 »
Hur kan man välja att inte köpa ekologiskt och/eller rättvisemärkt kaffe? Då bedrar verkligen snålheten visheten - det är bättre att dricka lite mindre men bättre kaffe för sin egen men även för andras skull.  >>http://www2.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/dryck/kaffe/

Gäller många varor. Finns det eko och fairtrade så är det inte billigare att köpa konventionellt, men någon annan får betala. Dessutom slipper man själv få i sig en hel del gifter. Tycker de kommit många goda råd i tråden, men ska man spara in även på maten så spara på rätt saker. Väg in djurskydd, import, hur det producerats i kostnaden. Att äta billigt för att någon i ett annat land långt bort får ha dåliga arbetsvillkor och få i sig massor med farliga gifter är värt att tänka på också.
Däremot sparar man ju en hel del på att odla eget och kolla runt om det finns gårdsförsäljning av kött tex, så får man normalt bättre kött än i affären till bra priser. 

AndréM

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 21 aug-13 kl 14:55 »
"Vi lever i ett överflödssamhälle med ständig brist!"

-Det ligger lite i samhällsordningens natur att göra det svårt, om inte näst intill omöjligt, att bryta sig ur konsumtions karusellen med inkomster och utgifter och det är inte så konstigt om man tänker efter. Staten vill inte att du ska bryta dig ut!
-Säg såhär....!
Den svenska statsskulden, som i jul-13 låg på 1 201,7 miljarder svenska kronor, är inget annat än en skuld landet tagit med din kommande arbetsinsats och köpkraft som säkerhet....!
Låt oss för enkelhetens skull säga att vi är 10miljoner människor i det här landet. Det innebär att varje svensk medborgare är belånad med 120´170kr vardera av vår stat....från nyfödd till nästan död. Därtill kommer de investeringar samhället gjort i din skolgång, sjukvård, tandvård mm, mm.

Sedan kan man diskutera om du är fri eller inte?
-Ni vet väl att en mur bara är en bro på högkant?

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #46 skrivet: 21 aug-13 kl 15:16 »

Och karusellen föresätter! Folk konsumerar allt mera
tar lån i olika banker och är skuldsatta i all evighet!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #47 skrivet: 21 aug-13 kl 15:52 »
Jag köper de dyra specialmjölen. För att jag vill ha kvaliteten. Ekologiskt och stenmalet så är det nåt helt annat att baka med än billigmjöl. Och jämför man med att köpa bröd så blir det bra mycket billigare ändå! Dessutom blir det bröd som mättar bra och länge.

Jag har inte orkat baka nu under sommaren när barnet varit hos sin far, men nu när lilleman är hemma igen är det bara sätta igång om jag inte ska ruinera mig på att köpa bröd...
Där är en poäng med att baka hemma, man kan inte jämföra per limpa eller så för att ta mig själv som exempel.
efter1-2 skivor hemmabakat bröd är jag mätt, efter 4 skivor köpebröd kan jag kanske stå mig tills jag ska äta nästa gång... om jag har tur.

skivorna väger inte mer heller för att dom är "kompaktare" eftersom dom är ca hälften så stor till ytan och hälften så tunn (så i volym blir en hemmabakad skiva bröd 1/4 av en köpt, till vikt tror jag den är ca hälften så tung)

Broberg

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 22 aug-13 kl 20:10 »
Diskmaskin är snålare än handdisk om du inte sköljer av porslinet i varmvatten innan....
Tveksamt om man ser saken ur ett kretsloppstänkande. Den där tingesten kostade nog på att tillverkas så se nu till att nyttja den länge.

Hur mycket varmvatten gör en sån där maskin av med?

Broberg

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 22 aug-13 kl 20:18 »
Jag köper de dyra specialmjölen. För att jag vill ha kvaliteten. Ekologiskt och stenmalet så är det nåt helt annat att baka med än billigmjöl. Och jämför man med att köpa bröd så blir det bra mycket billigare ändå! Dessutom blir det bröd som mättar bra och länge.

Jag har inte orkat baka nu under sommaren när barnet varit hos sin far, men nu när lilleman är hemma igen är det bara sätta igång om jag inte ska ruinera mig på att köpa bröd...

Redigt bröd brukar inte vara billigt att köpa heller, finns så klart undantag, men de är nog svårhittade. Knäckebröden jag köper går på nästan 50 spänn, för en paket med såna runda. Ca 550 gram.. Sanslöst, när man står med två järnspisar, samt stor bakugn hemma..

christelle

• Blekinge
« Svar #50 skrivet: 22 aug-13 kl 22:02 »
Nybakat bröd- och nybakade bullardoft är livskvalié både för stora och små människor. Finns inte mycket som slår en nybakad macka där smöret smälter ner eller en nybakad kanelbulle med mjölk eller kaffe  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Existens

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 22 aug-13 kl 22:21 »
Nybakat bröd- och nybakade bullardoft är livskvalié både för stora och små människor. Finns inte mycket som slår en nybakad macka där smöret smälter ner eller en nybakad kanelbulle med mjölk eller kaffe  ;)

Mja.. alltså.. det finns en kaka på ett konditori i Värnamo.... Den jag ibland åkt 14 mil för att komma över.. :-[

christelle

• Blekinge
« Svar #52 skrivet: 22 aug-13 kl 22:41 »
Mja.. alltså.. det finns en kaka på ett konditori i Värnamo.... Den jag ibland åkt 14 mil för att komma över.. :-[
Jisses du är inte lite knepig och motströms  ;D
Förresten vad är det för kaka?

Existens

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 22 aug-13 kl 22:47 »
Förresten vad är det för kaka?

Ser ut som en mazarin, men med en citrongul mjuk mandelmassa i, och lite marängskorpa uppepå.. :)

christelle

• Blekinge
« Svar #54 skrivet: 22 aug-13 kl 22:56 »
Ser ut som en mazarin, men med en citrongul mjuk mandelmassa i, och lite marängskorpa uppepå.. :)
Låter ju onekligen nästan lika gott som nybakta kanelbullar med mycket smör och med en liten lätt doft av kardemumma  :D

Mangan

« Svar #55 skrivet: 24 aug-13 kl 17:42 »
Okej, använda tvättnötter och baka bullar (med dyrt ekologiskt mjöl) är säkert bra tips, men är det verkligen avgörande för att minska utgifter/konsumtion?

Huggorm

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 24 aug-13 kl 18:21 »
Okej, använda tvättnötter och baka bullar (med dyrt ekologiskt mjöl) är säkert bra tips, men är det verkligen avgörande för att minska utgifter/konsumtion?
Nej, man kanske sparar en femtiolapp i månaden, men man är ju väldigt trendig i alla fall. Bättre att göra sig av med bilen, då spar man många gånger mer.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 24 aug-13 kl 18:30 »
Redigt bröd brukar inte vara billigt att köpa heller, finns så klart undantag, men de är nog svårhittade. Knäckebröden jag köper går på nästan 50 spänn, för en paket med såna runda. Ca 550 gram.. Sanslöst, när man står med två järnspisar, samt stor bakugn hemma..

Knäckebröd är inte svårt men ganska tidskrävande att baka själv. Billig deg, vanligt billigt rågmjöl funkar fint.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 24 aug-13 kl 18:37 »

Nu handlade det väl om att vinna ett vad under en månad? Annars är väl göra sig av med fast kostnader och välja ett billigt boende samt helst ingen bil, ge f:n i att åka till Långtbortistan på semestern som hjälper?

Mangan

« Svar #59 skrivet: 24 aug-13 kl 19:26 »
Okej, kortsiktigt alltså. Använda det man ha hemma, och sälja av det man inte behöver. Skjuta upp ev. amortering/räntekostnader. Beroende på hur man räknar, handla på kredit kan kanske gå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser