Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minimera utgifter/konsumtion  (läst 11413 gånger)

lena thuresson

• nätverk för kollektiv boende i småland
    • Småland
    • www.lenamottagningen.se
SV: Minimera utgifter/konsumtion
« Svar #20 skrivet: 19 aug-13 kl 11:01 »
Tack för alla inspirerande tankar runt hur leva på lågbudgetnivå!
nu 60 år gammal nystartat företag
hittar jag tillbaka till lågkonsumtionsnivå
cyklar, bakar, lagar mat från grunden, sparsamt med kött. Vill av miljöansvaret handla ekologiskt. Dyrare men ta andra produkter; morötter istället för tomater. Bor numera i lägenhet och och kan ej odla
men groddarna är på gång som i princip gratis vitaminkälla
ska mjölksyra ekologisk vitkål snart.
Lycka till med Ert projekt!!
Ps möbler till en tvårumslägenhet och ett mottagningsrum på företaget summa 2700:- secondhand. SÅ fint och hemtrevligt!
Jag vill gärna ha kontakt med fler singlar i vuxen ålder som vågar leva på lågbudgetnivåDs o:) o:) ;) ;)
kvinnlig egen företagare som efter 40 år med familj ..........söker nätverk med mål att leva kollektivt
intr surdeg mjölksyrning ekologi odling biodynamik alternativ medicin ................
nyfiken glad smart

ekonomisanering

« Svar #21 skrivet: 20 aug-13 kl 06:18 »
Vore kul o få veta hur det går för dig Maria. Här har du, Lena,  en till: uuxen tjej på 53, singel, o budgetsportar för att vmana mig själv o för att jobba mindre. Bor också i lägenhet o har odlat både tomat, basilika o paprika inomhus. På balkongen lite annat

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 aug-13 kl 06:44 »
Min taktik för att leva billigt var att minimera de fasta utgifterna först. Nu har jag snart dragit in på allt som är möjligt, och hamnat på en mycket låg nivå. Det är så billigt att jag knappt orkar spara på de löpande utgifterna, man har ju råd att kosta på sig allt möjligt nu för tiden

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #23 skrivet: 20 aug-13 kl 06:49 »
Jag har levt så så länge jag kan minnas, nya leksaker fick man vid jul/födelsedan, nya kläder skolstart/skolavslutning annars var det begagnat eller så köpte mamma off season, mycket vegetariskt från grunden, eget bröd, "egen" ved m.m.

När man flyttade hemifrån hade man ju inte direkt råd att öka utan det är bara på senare tid som vi ökat konsumtionen, det har däremot ökat främst i takt med att mina funktionshinder har blivit värre (cykel/buss är inget alternativ för mig tex, inte heller att allt handdiskas m.m.)
men fortfarande så är det enda dyra som är "onödigt" är att jag köper kvalitetste, men då dricker jag heller inte lika mycket te eftersom jag njuter av det jag dricker istället. Böcker köps ju förstås men i princip alla är faktaböcker om tex odling, biodling m.m
Jag har heller inte haft ork att baka, koka bönor m.m. det gör maten dyrare än vad den behöver tyvärr men vi ska köra ett ryck och minska utgifterna igen så gått det går med mina funktionshinder men för mig känns "köpstopp" konstiga pga hur jag vuxit upp (det är ganska svårt att minska på utgifterna mer förutom dom få sakerna jag tagit upp)

lena thuresson

• nätverk för kollektiv boende i småland
    • Småland
    • www.lenamottagningen.se
« Svar #24 skrivet: 20 aug-13 kl 12:09 »
Tack ekonomisanering för ditt lilla meddelande. Efter 40 år med män, barn, jobb, eget företag.,,,,,,,,, är jag nu förvirrad, osäker, nyfiken, tom på nätverk, nyinflyttad, nyöppnat företag, fattig,.....,  lite glad ibland o nyfiken. Brinner för ekologi låg konsumtionsnivå livskvalitet i möten med människor.  Samtalar gärna via mail
kvinnlig egen företagare som efter 40 år med familj ..........söker nätverk med mål att leva kollektivt
intr surdeg mjölksyrning ekologi odling biodynamik alternativ medicin ................
nyfiken glad smart

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 20 aug-13 kl 13:54 »
De stora pengarna sparas på återkommande utgifter, t ex. lägenhet eller hus i villaghetto. Där går heller inte att spara på t ex. egenodlat eller egenuppfött i någon större utsträckning.
Billigt boende lite vid sidan av, ett hus kostar ibland inte mer än en ny bil och varken förbrukas eller betalas på några få år. Ofta mycke billigare att köpa än att hyra.
Abonnemang av olika sorter är andra återkommande kostnader som blir mycke pengar på sikt. TV, tidningar.......... läste just om en som druckit 2 liter cola om dagen i 10 år.  Det blir mellan 80 och 240 tusen! Alltså vad en skaplig bil eller en kåk på landet kostar!

GÖR saker i st f att lägga pengar på förbrukning! Om du är vaken 16 timmar så lägger du den tiden på antingen att producera något eller konsumera något. Medan du producerar något så konsumerar du inte, och tvärt om.
« Senast ändrad: 20 aug-13 kl 13:59 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 20 aug-13 kl 14:13 »
För en gångs skull är jag tämligen enig med TiB  :) ;)

Tittar man på program som tex Lyxfällan, så ser man ganska snabbt vad man kan dra in på som kvickt sparar pengar. Det verkar som dom valt ut medverkande där det går att göra enkla ingrepp för att räta upp skutan.  Röka, snusa och dricka läsk för 100-200 kr/dag, blir ju 3-6000 i månaden.

Allehanda abonnemang som går att säga upp. Ett abonnemang på en telefon är ju oftast bara en avbetalning på en dyr telefon. Nån annan funktion kan jag inte se. Själv har jag använt kontantkort sen dom uppfanns.

Ett boende som ligger något utanför de hetaste grytorna går ju att fixa för 2-3000 i månaden. ( räcker till lån på en kåk för 500 000)

Analysera vad som verkligen sparar nåt.

Är det t.ex lönt att lägga krut på att välja elbolag när det skiljer ören mellan dom och en besparing kanske är 25 kr/månad?

Mat och bröd är jag själv tveksam till. Sparar det verkligen nåt? Är det lönt att baka själv?
Att föda upp djur för slakt lönar sig inte rent kostnadsmässigt, det är tämligen klart.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #27 skrivet: 20 aug-13 kl 14:29 »
Citera
För en gångs skull är jag tämligen enig med TiB   
Men va faen.....?!  :D

Jag vill envisas lite med att det GÅR att föda upp lönsamt för eget behov! Men inga större djur än kaniner och höns. Kanske kalkoner eller gäss då.
En sak jag sett Maria spara på är hur hon får en kanin, gädda eller vad det nu är att vara "hur länge som helst". (misstänker hon inte bara draaaaaar i dom  o:) ) Det samma gäller det odlade, tidigare har jag aldrig trott man kan bli mätt på mest "grönt". Är det för att hon bara använder riktigt smör?  ;)

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 20 aug-13 kl 14:34 »
Mat och bröd är jag själv tveksam till. Sparar det verkligen nåt? Är det lönt att baka själv?
Att föda upp djur för slakt lönar sig inte rent kostnadsmässigt, det är tämligen klart.

Bröd är synnerligen lönsamt att baka om man låter bli de dyraste specialmjölerna, man får väldigt många och mycket godare limpor för 30 spänn  -som varje köpelimpa väl kostar.

christelle

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 20 aug-13 kl 14:40 »
Ja många bäckar små...vet flera familjer med 5-6 personer som inte har fast telefoni men alla, även barnen, har varsin ifåne, var ligger ekonomi i sådant beteende? Tryggt ja kanske om tonåringen inte skiter i att svara när mamma ringer mitt i natten och vill ställa frågor ::)
Kläder är en annan stor utgift i barnfamiljer åtminstone när det gäller tjejer i tonåren - det går inte att komma till skolan/gå ut i samma byxa, tröja, skor etc dagar eller fester efter varandra. Vid närmare eftertanke så är det även så på vissa arbetsplatser och möten/kurser oxå.
Om man ska kunna minimera utgifter och konsumtion så måste man våga en massa saker i det här konsumtionstillbedjande samhället, tex gå mot strömmen, tänka utanför ramarna, försvara sina ideér, inte bry sig om vad andra tycker och mycket mera.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #30 skrivet: 20 aug-13 kl 14:43 »
Bröd är synnerligen lönsamt att baka om man låter bli de dyraste specialmjölerna, man får väldigt många och mycket godare limpor för 30 spänn  -som varje köpelimpa väl kostar.
Nej, vi köpear aldrig något som kostar mycke över 30 kr/kg. och då bara fullkorn eller armerat med annat lämpligt. Aldrig limpa typ sirapsbröd, fransbröd eller annat som växer i munnen när man tuggar.
KOLLA ALLTID KILOPRISET PÅ BRÖD!
I Söndags var vi i en orientalisk butik. En påse med c:a 1 kg färska bröd, 15 spänn! ICA och Citygross kan slänga sig i väggen.

Existens

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 aug-13 kl 14:48 »
Det ska visst finnas en Facebookgrupp för föräldrar som bejakar barnens dataintresse.. med motiveringen att barnen kommer att klara sig bättre i framtiden då..
Jag läste en intervju med en pappa till 3-5 barn där alla fick en I-phone när dom fyllde 5.
 Utöver det hade alla i familjen varsin bärbar dator.
Och sen hade man då förstås 2 stationära datorer..   ::)

Låter ju fint!  :)

I Söndags var vi i en orientalisk butik. En påse med c:a 1 kg färska bröd, 15 spänn! ICA och Citygross kan slänga sig i väggen.

Ajdå.. då blir ju kalkylen svårare förstås..

eller annat som växer i munnen när man tuggar.

Måste ju vara jättebra! Då räcker det ju hur länge som helst!  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #32 skrivet: 20 aug-13 kl 14:50 »
christelle. Sådär var det när jag gick i skolan, för snart 50 år sen. Inte idag, så långt jag sett. Nu är allt mer flexibelt än på "Lee eller Wrangler & koreaduffel-tiden". Hade man inte det så FANNS man inte.
Jag tror det beteendet skapas av föräldrar "som vill sina barn det bästa........... "

Minns du program-serien Ung och bortskämd? Snacka om föräldrar (mest fäder) som skapar sina förbannade stekar-yngel!

Citera
Jag läste en intervju med en pappa till 3-5 barn där alla fick en I-phone när dom fyllde 5.

Fler stekar-yngel och kanske bekvämare föräldra skap. Kan tänka mig de ringer, (även på lektionstid?):
-Hej
-Hej
-Vad gör du?
-Ingenting
-Det är bra, ringer sen.

*Fy Zatan* :P
« Senast ändrad: 20 aug-13 kl 14:57 av TiB »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #33 skrivet: 20 aug-13 kl 18:08 »
Om man hittar en livsmedelsaffär som timmen innan stängningsdags säljer ut det som är kvar av dagens butiksbakade limpor för en tia per styck så känns det inte SÅ motiverande att ställa sig och baka själv.

christelle

• Blekinge
« Svar #34 skrivet: 20 aug-13 kl 18:34 »
christelle. Sådär var det när jag gick i skolan, för snart 50 år sen. Inte idag, så långt jag sett. Nu är allt mer flexibelt än på "Lee eller Wrangler & koreaduffel-tiden". Hade man inte det så FANNS man inte.
Jag tror det beteendet skapas av föräldrar "som vill sina barn det bästa........... "

Minns du program-serien Ung och bortskämd? Snacka om föräldrar (mest fäder) som skapar sina förbannade stekar-yngel!

Fler stekar-yngel och kanske bekvämare föräldra skap. Kan tänka mig de ringer, (även på lektionstid?):
-Hej
-Hej
-Vad gör du?
-Ingenting
-Det är bra, ringer sen.

*Fy Zatan* :P
Skulle nog vilja påstå att trycket är ännu större nu, kanske inte alltid när det gäller bara kläder utan även när det gäller mobiler och andra saker och även märkes"behovet" är större nu, som sagt så hade vi bara två kanske tre-fyra olika jeansmärken att välja på för 50 år sedan men hur många märken finns idag och i hur många prisklasser? Och smink och klippning/hårfärgning/förlängning etc och gå till nagelstudio dit vuxna normalkloka personer går för att få sina naglar skulpterade och påmålade etc etc. Och sen ska allt plåtas och läggas ut på FB eller Twitter eller Instagram och sen delas och gillas och kommenteras och är det ingen som bryr sig, delar eller gillar så kan nog tom den starkaste tonåringen må dåligt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 20 aug-13 kl 18:39 »
Citera
dit vuxna normalkloka personer går för att få sina naglar skulpterade
Inte i min värld, där är det förra generationen,  stekarna.

Men jag har en idiot till syrra nånstans i världen som kom med färgade linser till en begravning.

christelle

• Blekinge
« Svar #36 skrivet: 20 aug-13 kl 18:52 »
Inte i min värld, där är det förra generationen,  stekarna.

Men jag har en idiot till syrra nånstans i världen som kom med färgade linser till en begravning.
:o Typ så ja, en del, faktiskt rätt många, har ett behov av att ständigt förnya sig, sitt hem, sina materiella tillgångar, sin fru, sin man.... :-\
Har man ett sådant behov så är det nog rätt svårt att hålla nere kostnader för det krävs en hel del medel för att oavbrutet söka kickarna som kommer när man precis köpt ett nytt kök en ny bil etc. Ser på FB precis nu att en av mina "vänner" köpt en ny kaffebryggare (Lite förvånad att det inte blev en kaffemaskin, det är ju hett nu) och på det statusinlägget får h. 34 gillamarkeringar och en massa kommentarer  ::)

hon på torpet

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 21 aug-13 kl 10:25 »
Någon annan som gjort liknande experiment? Någon som lever efter denna devis på "heltid"?

Någon som vill vara med och anta utmaningen? =)

Jo, jag försöker att leva resurssnålt på ”heltid”… Från början var mitt mål att spara pengar för att betala huslånet och att sen minska på lönejobbandet. Jag använder hellre min tid till att producera egen mat, äter inte kött så jag odlar mycket grönsaker (ekologiskt), plockar svamp och bär, samlar och torkar div. örter - och i sommar har det blivit mängder av nässlor och kirskål! (det ska bli spännande att se om det räcker den här vintern, förra året sinade lagret i januari…).

Min prioritering har dock ändrats under resans gång (har levt så här några år nu). Nummer ett är inte längre att leva så ”billigt” som möjligt… nej, det absolut viktigaste är att hushålla med jordens resurser och att vara rädd om eko-systemet
- och om de människor som arbetar och lever i ohälsosamma miljöer för att producera ”billig” mat (och annat) åt oss...
Det är drivkraften.

Det här har fått till följd att jag beslutat mig för att aldrig konsumera något annat än ekologiskt producerat, allt som inhandlas ska vara krav-märkt och miljömärkt (fairtrade om det är import), kläder, möbler  etc. köps second hand (eller tillverkas hemma). Dessa relativt hårda ”konsumtionsramar” har gjort att jag behöver allt mindre pengar! Det finns tex. inte så många varor på ICA som uppfyller kriterierna, utbudet är starkt begränsat, det finns inte gott om eko-restauranger heller… och alla flygresor går ju fett bort…  :).
Hembakat bröd på ekologiska råvaror, det är lyx! Nässlor och blåbär är gott, nyttigt (motion och frisk luft ingår) och gratis!

Det bästa kostar mer tid än pengar…

Tala ut människa!!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #38 skrivet: 21 aug-13 kl 10:58 »
Kom att tänka på.......... Köket brann ju här för ett par år sen. Inredningen var 30 år gammal så den fick jag inte en spänn för. Spis, diskbänk och kyl/frys var intakt. Köpte begagnat som Maria målade och gjorde fint. Alla skåp, färg, lister (ny köksfläkt  :-[ )  Allt kostade 11 500, varav 4 500 var snickarhjälp.
Andra med hus i samma ålder kan lägga 400 000 på ett nytt kök men de äter mest pizza förståss  ;D

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 21 aug-13 kl 12:19 »

Jag köper de dyra specialmjölen. För att jag vill ha kvaliteten. Ekologiskt och stenmalet så är det nåt helt annat att baka med än billigmjöl. Och jämför man med att köpa bröd så blir det bra mycket billigare ändå! Dessutom blir det bröd som mättar bra och länge.

Jag har inte orkat baka nu under sommaren när barnet varit hos sin far, men nu när lilleman är hemma igen är det bara sätta igång om jag inte ska ruinera mig på att köpa bröd...

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 3 användare (2 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser