Renovera hyvel

Startat av mohsart, 09 Aug-13 kl 02:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

mohsart

Plockade upp en Anchor No 5 på loppis för 50:- och tänkte fixa till den.
Vad jag kan se så är den i fint skick, men lite rost är det.
Så hur gör man? Rostlösningsmedel antar jag, men sen? Stålull?
Ska man ytbehandla den sedan? Med vad?
På ovansidan är den målad? svart. Ska jag bättra med hammarlack eller linoljefärg eller annat?
Annat?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

lichiplommon

Citat från: mohsart skrivet 09 Aug-13 kl 02:51
Plockade upp en Anchor No 5 på loppis för 50:- och tänkte fixa till den.
Vad jag kan se så är den i fint skick, men lite rost är det.
Så hur gör man? Rostlösningsmedel antar jag, men sen? Stålull?
Ska man ytbehandla den sedan? Med vad?
På ovansidan är den målad? svart. Ska jag bättra med hammarlack eller linoljefärg eller annat?
Annat?

/Mats
Är det en handhyvel av metall?
I så fall är det viktiga egentligen att sulan är rak, oskadad och rostfri. och att stålet är vasst och slipad i rätt vinkel.
Om sulan skulle vara lite rostig  - vilket gör att den går ojämnt - så kan du ta ett fint slippapper (360) och lägga arken på en modern dvs plan glasskiva och slipa den på glasskivan.
En vinkel av 25 grader eller 30 grade är normalt. Det bra att ha någon form av anhåll om man ska få till en bra slipning. Tyvärr är ofta stålet det sämsta på gamla hyvlar, har slipats med fel maskin .....
Bättre färg skulle jag göra med lack (om det var lack från början)

Humle

Du kan göra som du vill den kommer ju inte direkt att vara ute i regnet året runt så då behövs knappast någon större rostskyddsfärgning :). Mindre är bättre anser jag men det kanske beror på att jag är lat. Här är en liten tråd med bilder på hur en hyvel blev som jag rengjorde och smörjde. Den saknar dock ännu handtag bak... http://www.alternativ.nu/index.php?topic=151212.0
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

mohsart

Slipade och vaxade handtagen, annars bara rengjort, tror nästan jag nöjer mig med det...
Sulan är plan och allt ser i det närmaste tiptop ut.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

TW

Ja det där ser bra ut. Den behöver inte vara skinande blank i alla delar om den fungerar.

Du hade tur som fick ett exemplar med plan botten (sula). Jernbolaget i Eskilstuna som tillverkade Anchor hyvlarna hade tidvis problem med rakheten på bottnen på hyveln. Eventuellt kan gjutena ha fått för kort tid på sig att "mogna" innan bearbetning så att de fortsatte dra sig också efter bearbetningen men det är bara min hemgjorda teori. Min Anchor nummer 3 blev jag tvungen att plana upp bottnen på rejält. Jag gjorde det med sandpapper fastlimmat på 7mm tjockt planglas men det hade gått att få det ännu bättre med planbord och skavstål men på den tiden hade jag inte sådan utrustning.

Jag brukar använda elektrolys då jag putar upp hyvlar som det är mycket rost på.

Lycka till med din nya fina hyvel!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

Hittade en riktigt trevlig "långfilm" om att renovera en hyvel :). 1 timme och 50 minuter hyvelnörderi varsågod: Plane Restoration
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

723 Gäster, 0 användare