Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta lamm?  (läst 7732 gånger)

eriksvenzzon

• Lappland
Slakta lamm?
« skrivet: 08 aug-13 kl 06:46 »
Hur gör man om man har 17mil till ett slakteri? Jag börjar med att fylla boxen och ge till familjen. Det är många som vill köpa kött, men hur löser man det när jag inte får slakta själv?

tesåpa

• Skåne
SV: Slakta lamm?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-13 kl 23:49 »
Det sägs att Sverige har EU:s längsta slakttransporter. :-(

hallstabonden

« Svar #2 skrivet: 09 aug-13 kl 00:10 »
Fortsätt att fylla andras frysar som du gör med din egen...så funkar det här..... Jag har otroligt stor bekantskapskrets...och man får ju "ge" bort kött, fniss fniss

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 09 aug-13 kl 08:41 »
Nej, man får INTE ge bort kött heller om jag har förstått det rätt. Man får inte ens ge kött till sina egna barn. Men jag tror att man får bjuda på tillagat kött hemma hos sig själv. Men man får ge kött till sina hundar. Om man ska följa lagen.
Åsenfår, hundar och katter

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 aug-13 kl 09:00 »
Man kan ladda med bra förklaringar till varför man äter så mkt kött.. För vår del går det åt väldigt mkt då vi ofta har mella  2-4 WOOF; are (typ gästarbetare) som bor hemma hos oss under sommarhalvåret..

Har man ett 2-3 rejäla fester går det ju åt lika många helgrillade lamm o.s.v. o.s.v..

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 09 aug-13 kl 11:58 »
Det är svårt att äta 20 lamm på ett år. Ska man slakta själv och sälja vitt med kvitto å allt. Så att man inte säljer svart utan bara otillåtett?

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 aug-13 kl 21:36 »
Det är svårt att äta 20 lamm på ett år. Ska man slakta själv och sälja vitt med kvitto å allt. Så att man inte säljer svart utan bara otillåtett?
Ja det är ju iaf en sak mindre att åka dit för om nu oturen råkar vara framme

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 09 aug-13 kl 22:26 »
Vill inte bråka med skatteverket. Alla andra myndigheter är lättare att ha att göra med. Vad blir påföljden av att sälja kött man slaktat själv, fängelse eller en smäll på fingrarna?

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 aug-13 kl 22:53 »
En sådan liten omfattning lär väl inte generera fängelse.. dagsböter kanske?
Läste i ATL om en kille som fick 2 månader fängelse för svartslakt, men då fanns det visst tonvis med slaktrester runt omkring.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 aug-13 kl 23:14 »
Om du säljer djuret till liv och köparen, när han skall ta hem det väljer att slakta det på plats, men vill ha hjälp av dig så tror jag du har gått runt problemet.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #10 skrivet: 10 aug-13 kl 08:50 »
Jag tror inte det är fråga om hur man säljer köttet, svart eller vitt, eftersom man inte ens får skänka bort det utan vad jag kan förstå så är det just att köttet inte är besiktigat. Såvitt jag förstår är det Haltes beskrivning med fester och matgäster, som kan accepteras. Självklart får man inte sälja svart heller men det är inte det som är haken.
Åsenfår, hundar och katter

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #11 skrivet: 10 aug-13 kl 09:22 »
Ska man sälja till liv måste de ju ha ett PPN, eller?

Existens

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 aug-13 kl 09:38 »
Det finns ju dom krångliga sätten som alla innebär fusk på nåt vis, det får man nog försöka rymma i sitt samvete.
Gör man inte det så är det ju att köra till slakteriet som gäller.  17 mil är ju inget oöverstigligt avstånd och du får väl in alla som du ska sälja på en resa.
Sen blir det då en tripp med personbilen och hämta lådorna och köra dom till kunderna.

Förutsättningen är ju då att slakteriet sysslar med lammslakt och återtag.

Och det finns verkligen ingen godkänd småslaktare närmare?  Finns det mycket lamm i närheten? Kanske läge för en affärside.. Ett litet lammslakteri behöver ju inte bli så märkvärdigt att få ihop.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 10 aug-13 kl 09:53 »
20 lamm på ett år ska väl inte vara så omöjligt om du har hundar, och så lite gäster som sagt.  Fast, får man verkligen, enligt alla paragraferna, bjuda någon på obesiktigat kött?

Jag trodde att straffet var hopkopplat med trärvillkoren?  Om man blir ertappad.

Hur är det, får man fortfarande sälja till hundmat?  Man kan ju inte ta normalt köttpris för det, men för att lammen ska slippa transporten?  17 mil, då har du inte en sportslig chans att kolla att dina skyddslingar verkligen blir slaktade där, och inte sålda vidare till halalslakt eller något sådant.

Heder åt en alternativare som sysslar med självförsörjning och minskar på transporterna!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 aug-13 kl 10:00 »
Det handlar ju om ett visst förtroende för slakteriet. Kör man dom dit i hästtransport och lastar in i slakteriet så lär man ju förstå om dom ska slaktas där eller om det verkar vara en skum institution som kommer att lasta ut dom igen och köra dom nån annanstans. ( varför dom nu skulle göra det kan man ju fråga sig).  Det går också att titta in längs slaktbanan för att se om det vankas halalslakt.

Och ja, det är i stort samma regler för att göra hundmat som människomat.

Heder åt alternativare som bygger egna slakterier och skapar liv på landet! , Skulle jag vilja säga. :D

Halte

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 aug-13 kl 10:07 »
Eget slakteri vore fint.. en av mina drömmar för här finns inget lammslakteri på ett bra jäkla avstånd..

Men det är för dyrt tyvärr.. krävs massa lån och skit och med tanke på att man lägger hela sitt liv som insats när man belånar gården till max så är det inte värt risken.. Tyvärr. Men för de dom har utrymne ekonomiskt eller villighet för stora risker så är det ju finfint.. och som sagt hedervärt!

Existens

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 aug-13 kl 10:54 »
Nu tror jag ju inte riktigt man behöver lägga hela sitt liv som insats om man ska bygga ett litet minimalt lammslakteri iofs..  :)

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 aug-13 kl 13:00 »
Nu tror jag ju inte riktigt man behöver lägga hela sitt liv som insats om man ska bygga ett litet minimalt lammslakteri iofs..  :)

Det är ju ändå minimum 200'- 300' 000 som ska ut.. och går det sedan inte vägen är det en del pengar som måste ut ur "privatpengarna" varje mpnad i en massa år framåt.. Att behöva sälja gården skulle kanske inte vara det värsta som kunde inträffa men definitivt ett rejält bokslut över en epok i livet som iaf jag skulle vilja dra ut på i några år till..

Existens

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 aug-13 kl 13:15 »
Med en stor egen insats så tycker jag ju att det ska gå att bygga för 100 000 max.

Här är en som satsat lite mer, 1,7 miljoner.   
http://www.lindaslamm.se/index.php/koett-och-skinn/slakteriet

Här nån annan som byggt, kostnad oklar.
http://www.skaftingsbacka.se/

Här ett annat par som byggt lamm- och viltslakt.
http://www.vikaryd.com/

Så visst finns det dom som vågar.
Lämpligt kan ju förstås vara att försöka separera verksamheterna , så man slipper gå från gården om det skulle gå snett.

Halte

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 aug-13 kl 13:21 »
Har svårt att se att drt går att bygga för 100' men det är klart att det beror på vad man har för byggnader och övrigt innan.. Avlopp, godkänt vatyen, en lämplig byggnad (som då helst ska vara rejält fristående i händelse av tvingad försäljning)..

Klart det finns folk som vågar. . Och det är ju jättebra och kul! Menar bara att det är få förunnat att kunna göra det utan en fet plånbok eller saftiga risker

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Galaxie, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser