Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Loppor eller löss?  (läst 1539 gånger)

Nitro

Loppor eller löss?
« skrivet: 07 aug-13 kl 16:45 »
När jag tog in några ägg från stallet idag så upptäckte jag att det var små djur som kröp på dem, problemet är att jag inte vet om det är löss eller loppor. Jag har kollat på bilder och men blir osäker och vill ju inte behandla fel. Äggen som jag hämtade har legat utanför hönsgården sen igår, krypen var 1-2 mm långa och grå i färgen. Nu springer jag runt hemma till resten av familjens stora glädje och kliar mig och inbillar mig att hela familjen kommer att sprida ohyra till dagis, arbetsplatser och annat folk! Tacksam för svar //Fia

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Loppor eller löss?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-13 kl 08:35 »
Hönsohyra går på fåglar inte på människor även om framförallt loppor kan bita fel av misstag. Så sålänge ni inte har fåglar på jobb eller dagis så är det väldigt liten risk att du ska sprida det dit  och även om så är fallet så är risken minimal om du inte har dina stallkläder på dig till de platserna.

Börja med att ta ett djupt andetag och sluta klia dig ;) Höns får ohyra och har man aldrig haft ohyra på sina höns beror det på att man inte har haft höns så länge eller att man inte tittat efter så noga. Därmed inte sakt att man inte ska göra något åt problemet.

Loppor hoppar springer snabbt och är 1-2 mm långa mörkt bruna. Sällan man ser dem på äggen då de som regel hoppar iväg men det händer att folk råkar ut för  reden som "kokar av loppor". Loppor kan bita människor och då får man som regel flera "myggbett" på rad. Väldigt olika hur god man är i loppors ögon. Jag får massor med bett om jag har loppor hos hönsen så jag missar det inte. Syrran däremot kan vara i hönshus med loppor utan att få ett enda.

Löss har hela sin livscykel på hönan och är beroende av hönans kroppsvärme för att föröka sig. Lössen är ca 1-2 mm långa och ofta orangea eller grå men färgnyansen kan variera något. Lössen lägger ägg i gra klumpar somde sätter vid fläderbasen ofta runt kloaken, ansiktet eller halsen.

Kvalster finns främst två olika typer. Nordiska hönskvalster som har sin livssykel på hönan och suger blod och Röda hönskvalster som bor i skrymslen och vrår och endast kryper ut när det är mörkt för att suga blod på fåglarna. Båda kvalstertyperna är så små att de knappt syns och beigaktiga innan de fått ett blodmål och mörkröda knappt 1mm stora efter ett blodmål. Kvalster kryper och har man fått dem på sig så kliar det överallt och man de som ej har sugit blod syns knappt.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nitro

SV: Loppor eller löss?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-13 kl 17:53 »
Tack för ditt svar :-)
Jag har kollat noga nu och kommit fram till att röda kvalster passar in på de små djuren som huserar i hönshuset så idag är hönsen utflyttade och huset städat, dammsugat, skrubbat med grönsåpa och slutligen öste jag kokande vatten (de dör om jag fattat rätt i 60 grader eller varmare) i och runt redena, det hela avslutades med en kraftig överdosering av radar. I morgon ska jag ösa kokande vatten med såpa igen och sedan ska det torra innan vi kalkar det. Hönorna är på semester sålänge.

Mitt kliande har avtagit men familjens smile tilltog när dom såg mig i full mundering inkluderande heltäckande kläder, gubbens gummistövlar och gamla gummihandskar samt munskydd för att förhindra en astmaattack....

Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 2 användare
Rigidrjw, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser