Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen tvål  (läst 2595 gånger)

Ilmoe

• Uppland
Göra egen tvål
« skrivet: 07 aug-13 kl 11:50 »
Hej!

Mitt första inlägg på alternativ.nu!
Än så länge odlar vi en del egna råvaror och lever ekologiskt men jag vill gärna utöka detta till att göra så mycket själv som möjligt så jag är väldigt intresserad av att tillverka min egen tvål. Jag har läst en del på shenet men jag förstår inte riktigt hur man ska göra, hittade ett recept på "margarintvål" som tydligen skall vara omöjligt att misslyckas med. Tror dom ja!;) 
Jag undrar helt enkelt om någon har något recept jag kan följa istället? Där det står mer utförligt hur man gör med alla ingredienser.
Jag vill gärna göra tvål med bivax och sedan ha i lite lavendelolja och lavendelblommor från min trädgård.

Sist men inte minst så undrar jag vad "förtvålning" och "överfettad" innebär.

Tack för hjälpen på förhand.

Mvh
Ida-Linn

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Göra egen tvål
« Svar #1 skrivet: 07 aug-13 kl 15:44 »
Ett gott råd är att du börjar med att repetera högstadiets kemikurs, att kunna den till punkt och pricka är en absolut nödvändig grund för att ha en chans att lyckas med tvåltillverkning - kunna skilja fungerande recept från oanvändbara som ändå cirkulerar på nätet, reda ut förbistring i benämningar på olika råvaror t ex pga felöversättningar mellan engelska och svenska, göra de analyser som du måste göra under tvålkokningens gång för att hålla koll på pH-värde mm så du inte riskerar att få en starkt frätande tvål eller en misslyckad sörja som bara är att hälla bort.

Ilmoe

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 07 aug-13 kl 17:09 »
Ok, tack för tipset kan inte skada att borsta av dammet.
När det är gjort, har du då något recept för tvål? Vilket var vad jag bad om.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 07 aug-13 kl 22:12 »
Det finns flera gamla trådar i ämnet här på forumet, titta på hushållstavlan och scrolla tillbaks några år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser