Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bondböna som foder.  (läst 3284 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
Bondböna som foder.
« skrivet: 07 aug-13 kl 10:02 »
Med risk för att bli tjatig - här kommer ytterligare en fråga om hemodlat foder till grisar.

Jag har odlat bondbönor i år (ca 150 radmeter). Ganska mycket av det kommer vi äta själva och en del blir till utsäde nästa år om allt går väl. Det som blir över har jag tänkt använda som grisfoder. På sikt hoppas jag att dom kan bidra med det protein dom behöver.

Nu har jag gått hela sommaren och skrutit om min proteinodling men pinsamt nog vet jag inte riktigt hur jag ska skörda den. Att åkerbönor, hästbönor (som förutom storleken liknar bondbönor) används till foder vet jag men jag är osäker på hur jag praktiskt ska gå till väga.

* Kan jag ge hela färska plantor till grisarna? Inte är baljorna eller stammen giftig? Så länge dom kan stå ute är det ju lätt att slå av med lie allt eftersom och kasta in till grisarna. Till människor har jag för mig att de ska kokas för att få bort något giftigt eller onyttigt men nu när jag försöker googla hittar jag inte någon information om det.
* Om jag torkar dem - behöver de då krossas? Eller räcker det att blötlägga dem dagen innan? Jag har tidigare torkat bondbönor genom att hänga upp kärvar och sedan krossat dom torkade baljorna. Det har fungerat bra. Ännu lättare om jag kan slänga in hela kärvar till grisarna.

Något annat jag borde tänka på?

Albin

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Bondböna som foder.
« Svar #1 skrivet: 13 aug-13 kl 22:17 »
Ingen? Om någon kan säga att råa bondbönor i skida inte är direkt giftiga för grisarna vore jag mycket tacksam... ;-)

Existens

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 aug-13 kl 10:10 »
Det är det nog ingen som vågar säga eftersom dom faktiskt står som giftiga  :)
Säger vi att det är lugnt och dina grisar tvärdör så blir det ju en lite jobbig situation..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bondb%C3%B6na

Grisar är ju enkelmagade liksom vi, dock lite tåligare, men jag skulle nog inte med berått mod ge dom en växt som är giftig för mig.

Du får tröska dom och koka, och nästa år odla nåt som är ätligt  :)

Tillägg. Lite googlig ger att det är ämnet Lektiner som är problemet.. du kan googla lektiner+gris, så hittar du lite info.
« Senast ändrad: 14 aug-13 kl 10:21 av Existens »

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-13 kl 10:30 »
Sedan så när det inte är en sort som du inte vet det där innehållet av lektiner på så får inte dagsgivan överstiga en viss procent . Mellan 10-15 procent av dagsfodret . Så proteindelen blir väldigt begränsad av det där fodret . Du kommer inte upp i det grisen behöver pga begränsningen vid utfodringen .

Råa bönor och blast bör du undvika , torkad begränsad giva helst torkade kokta bönor , men det går ju lätt att ordna om du ger koktpotatis ?

Hellre ge vitblommiga ärter och komplettera med lite expromjöl så har du ett bra proteinkomplement .
Expromjölet är hetluftsbehandlat rapsmjöl och inget konstigt importerat utan resten efter oljeframställningen och så hetluftstorkat .

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #4 skrivet: 14 aug-13 kl 11:40 »
Hej och tack för svaren! Jag har absolut inte någon ambition att förgifta mina grisar. Kniper det kan jag nog lyckas äta upp mina (kokta!) bondbönor själv.

I boken Gris till Husbehov nämns hästböna som ett möjligt foder för slaktgrisar. Det nämns en begränsning på kanske 20% (har inte boken framför mig nu). Det finns också en hel del material på nätet om odling av åkerböna
som grisfoder. Till exempel här:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.950c02713411d0bba38000138/%C3%85kerb%C3%B6na+Maria+Neil.pdf
http://www.greppa.nu/vaxtnaringsbalans/ekonomiimiljoatgarder/grisgarden/egenproduceratproteinfoder.4.688ba44d13e5e4787a08000329.html
http://www.matochklimat.se/Konsument/Klimatsmarta-Affarsideer/Deras-akerbonor-ar-parlor-for-svin/

Skiljer sig de sorter av åkerböna som odlas idag mycket från vanlig, vitblommig, bondböna?

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #5 skrivet: 14 aug-13 kl 11:41 »
Hellre ge vitblommiga ärter och komplettera med lite expromjöl så har du ett bra proteinkomplement .
Expromjölet är hetluftsbehandlat rapsmjöl och inget konstigt importerat utan resten efter oljeframställningen och så hetluftstorkat .
Det ska jag absolut undersöka!

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 14 aug-13 kl 12:10 »
Man har med de modernare typerna av bönor och ärtor tagit fram sorter som innehåller mindre av de här skadliga ämnena just för att de ska bli bättre som foder och mindre risker för att djuren ska bli sjuka .

Så många gånger kanske gamla trotjänare är bra men i det här fallet så kan man nog titta mer på nyare sorter för djurens hälsas skull .

Existens

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 aug-13 kl 13:18 »
Man får också tänka på att 'fodertillverkning' kan avse riktigt foder, och det värmebehandlas alltid, och då försvinner ju en del skadliga ämnen.

Tittar man på den här sammanställningen, så ser man att vid Lektiner står det lite försynt *värmebehandling*
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.slu.se%2FDocuments%2Fexternwebben%2Fcentrumbildningar-projekt%2Fepok%2FPresentationer%2FGrisseminarium%25202011-11-08%2FAnn-Charlotte_Olsson_Antinutritionella.pdf&ei=urgMUvafMMSJ4ASWhYHoBA&usg=AFQjCNEOpAtzF95EAVRsVV1wtNJGzzIweg&sig2=xypOiuZ55hirN-Znas2O-Q&bvm=bv.50723672,d.bGE

Sen är det ju då som sagt skillnad på att blanda i ett fåtal procent som man har kontroll på, jämfört med att slänga in hela knippen till dom.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #8 skrivet: 15 aug-13 kl 14:06 »
Jag tror jag fortsätter ge årets två nassar granngårdskoncentratet och ägnar vintern åt att studera näringsfysiologi.

Jag läste om "gris till husbehov" och där står: "Ärtor och hästbönor (med skidor) är bra inhemska ersättningar [för sojahackelse], och om man odlar dem själv är de också välgörande växelgrödor på åkern." Maxgränsen för slaktgrisar är 40% enligt boken.

Men som sagt, jag har ingen ambition att förgifta några grisar. Tack för svaren - nu är jag lite klokare och lite ödmjukare!

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser