Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kallrökningsenhet  (läst 12259 gånger)

Moraggarn

• -
Kallrökningsenhet
« skrivet: 05 aug-13 kl 20:52 »
Måste bara få tipsa om en kallrökningsenhet jag fann häromdagen. Den inhandlades på Jula för 399:-. Den drivs antingen via 220v via en medföljande transformator eller via ett bilbatteri. Själva röken alstras via en rund träbricka i följande storlek: Diameter 10-12cm och 2-2,5cm tjock. Dessa kan man lätt såga till själv av valfritt trädslag. Albrickor finns dock att köpa i 10-pack på Jula för 29:-. Varje sådan ryker i minst 2 timmar. Man kan säkert använda sig av spån/flisor också. Passar i skåp från 50 liter upp till 200 liters storlek. Har inte hunnit testa den än men det ska göras de närmsta dagarna. Ska testa i olika skåp med varierande storlek. Hade tänkt börja med ett kylskåp som jag har. Jag kommer skriva resultaten här. Ska bli spännande att testa denna grej. Det är ju en oerhört låg driftskostnad på den samtidigt som det inte blir så jättemycket passande. Tycker den verkar vara ett mkt bra alt. till Bradley Smokers rökgenerator där du är bunden att använda deras rökpuckar som kostar 15:-/timme......blir en del om man vill kallröka. Dock är ju Bradley en himla bra apparat men i en helt annan prisklass också

Moraggarn

• -
SV: Kallrökningsenhet
« Svar #1 skrivet: 10 aug-13 kl 12:06 »
Ja då vart röken igångsatt. Som premiär inom kallrökning så körs en fläskbit på knappa kilot. Då jag inte lyckades fixa några puckar till enheten som var tillräckligt torra så fick det bli ett test med Bradleypuckar.....det funkar finfint. Dom avger rök i ca 1,5 timme innan byte till ny så det blir ändå billigt att använda dom. Nåväl egna alpuckar har jag sågat till som ska torkas. Dessa kommer ryka 2-2,5 timme ungefär skulle jag tro då de är bra mkt större än Bradleys. Hittills har jag inget negativt att säga om denna rökgenerator. Billig i inköp....avger mkt rök samt att den är mkt flexibel då man även kan använda den på 12volt. Om nån skulle vara intressead av att kolla in den lite närmare så heter orginalet Savusampo. Googla på det så finner ni en utförlig beskrivning. Finns även lite på youtube om den och hur den funkar i praktiken. Jag är iaf jättenöjd och det ska bli spännande att se hur baconet blir när det är klart.

kurt

« Svar #2 skrivet: 10 aug-13 kl 19:09 »
Finns det någon länk till produkten på Jula?

Är det inte svårt att hålla ned temperaturen vid denna tid på året?

Moraggarn

• -
« Svar #3 skrivet: 10 aug-13 kl 19:24 »
http://www.jula.se/kallrok-776005.

Jag använder den i ett gammalt men fungerande kylskåp så att hålla tempen låg är inga problem, snarare känns det som att jag gärna skulle vilja ha den något högre,den ligger på runt 9-10 grader. Googlar du på Savusampo så finns utförlig info om den. Savusampo är orginalet till denna. Även på Youtube finns lite klipp om man söker på Savusampo. Den producerar rikligt med rök.

Snåttergården

• -
« Svar #4 skrivet: 10 aug-13 kl 19:28 »
Kul att du funnit alternativa lösningar till att ha kallrök  :). Hoppas du blir nöjd med resultatet.

Jag har en timringskåta där jag kallröker.. Eldar med björkved eller sälg beroende på vad jag ska kallröka.

Jag hade en mindre kåta men den var svår att kallröka i blev fort för varmt.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Snåttergården

• -
« Svar #5 skrivet: 10 aug-13 kl 19:31 »
Mellan 16-22 grader är en bra temp tycker jag. Över 30 får det inte vara.
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 10 aug-13 kl 19:51 »
Ja det är kul att testa grejer ibland :). Jag har pysslat en hel del med kallrökning i nåt år och nu kände jag att jag ville testa lite "kallt". Kan ingenting om den biten och det finns inte så mkt att finna på nätet heller tycker jag. Att vedelda vid rökning är ju det absolut roligaste och känns ju som det mest rätta. Men med jobb, barn som ska än hit och än dit samt annat som ska hinnas med så blir det inte mycket tid över att hålla på att passa en rök. Så även vid varmrökning har jag byggt en elbaserad historia som jag nu ska testa att driva med hjälp av "puckar".

Kan anta att du är hemma på detta med kallrökning.....Har du några bra tips att ge i ämnet. Själva "röken" har jag ju koll på och likaså tempen(för den lär aldrig gå över 30 grader). Men i övrigt tänkte jag såsom röktider och hur jag kan se när "sakerna" är klara o.s.v. Tar tacksamt emot alla tips jag kan få. Just nu ligger en "testbit" sidfläsk i röken, den har legat i 10 timmar men har knappt fått färg, har jag gjort fel nånstans? För som sagt rökutveclkingen är verkligen rejäl och insidan av skåpet har fått mer färg än fläskbiten:-). Jag har lakesaltat biten i en något svagare lake än vad jag gör vid varmrökning.....runt 7% gjorde jag till denna bit. Tips på saltning tas tacksamt emot. Ja som sagt alla tips är mycket välkomna

Snåttergården

• -
« Svar #7 skrivet: 10 aug-13 kl 20:04 »
Tycker din ide på kallrök är toppen och kommer säkert att gå jätte bra.

Ett renhjärta kallröker jag i 2 dygn. Kallrök tar längre tid men resultatet blir mycket bra.  Du känner på köttet att det får en fastare konsistens, kan test skära i det också så ser du hur mycket som är rökt, det är ju olika vad man ska ha köttet till. För stekning så brukar jag inte röka helt igenom, korvar röker jag lite mer. Torrkött och korv (som inte ska stekas)  har jag 10 % saltlag, alltså;
1 liter vatten
1dl grovsalt
1 msk socker.

Ska man däremot steka köttet så antingen gör jag en procentsats på ca 7% eller låter köttet ligga i mindre länge.
En köttbit på 1 kg ligger i 5 dagar medans renhjärta har jag i 1-2 dagar.

Eftersom din temp är något längre så tar det längre tid, Så inget är fel :)

Hoppas mitt svar var till någon hjälp  :)

Bra att du test röker en bit så du får lära känna röken. Sen jag började kallröka så gör jag bara det tycker det blir riktigt gott :)

Moraggarn

• -
« Svar #8 skrivet: 10 aug-13 kl 20:21 »
Tackar så mycket:-) Ja denna bit hade jag tänkt skiva och steka...bacon helt enkelt. Röker du enbart kött eller kör du även andra grejer? Kul att en som kan nappade på tråden, förmodligen lär du få en hel del dumma frågor och funderingar från mig framöver:-)

Snåttergården

• -
« Svar #9 skrivet: 10 aug-13 kl 20:27 »
Kul att kunna hjälpa varandra  :)

Jag röker det mesta  :) fisk både färsk men även gravad röker jag, billig korv från affären blir riktigt god rökt :)  experimenterar en hel del med egen gjorda korvar.

Ställ gärna frågor  :)

Moraggarn

• -
« Svar #10 skrivet: 10 aug-13 kl 20:41 »
Ja frågor lär komma. Just detta med kallrökning är väl det enda jag inte testat inom "matlagning"känns det som:-). Då jag är jägare och även håller på med styckning så kommer ju nu en tid på året som innebär många fina råvaror och att då kunna ta till ännu en metod för att förädla dom känns roligt

Snåttergården

• -
« Svar #11 skrivet: 11 aug-13 kl 10:30 »
Ja frågor lär komma. Just detta med kallrökning är väl det enda jag inte testat inom "matlagning"känns det som:-). Då jag är jägare och även håller på med styckning så kommer ju nu en tid på året som innebär många fina råvaror och att då kunna ta till ännu en metod för att förädla dom känns roligt

Att förädla det man själv jagar är ju det bästa och godaste. Jag kom just på att jag brukar röka tjäder bröst och göra torrkött av det, blir otroligt gott när jag bjudit folk har dom inte kunnat säga att det är fågel de äter. Har en finskspets så jag jagar tjäder.

Att bara röka en stek och ha som souvas är riktigt gott.

Snåttergården

• -
« Svar #12 skrivet: 11 aug-13 kl 10:32 »
Hur gick det med sidfläsket?  :D

Moraggarn

• -
« Svar #13 skrivet: 11 aug-13 kl 12:44 »
Rökt tjäder har jag smakat och det är ju toppengott, får nog försöka "klämma till" en när det blir läge.

Sidfläsket kör jag en stund till, det fick vila över natten, igår gick det i 14timmar och nu idag har jag kört det i 7 timmar. Nu har jag bestämt att det får vara sista pucken jag lade dit. När den pucken är klar har det vart rökt i sammanlagt 23 timmar i 9-10 grader. Besviken på färgen på köttet det syns knappt att det legat i röken och då i riktigt mkt rök. Men det får vara skit samma, röksmak lär det vara och steka det ska jag ändå göra. Men om jag fattat det hela rätt så bör jag nu låta det vila nån dag i kylen innan jag gör nåt med det?

Snåttergården

• -
« Svar #14 skrivet: 11 aug-13 kl 14:58 »
Går det att få upp värmen lite grann i röken? Kan vara att det är nästan kallt i den, om du fick upp till 16 grader.

Färg borde det bli eller det kanske bara blir när man eldar.

Har fläsket blivit fastare?

Jag brukar aldrig låta det ligga utan smakar på en gång    :P

Moraggarn

• -
« Svar #15 skrivet: 11 aug-13 kl 19:09 »
Jodå fastare har det blivit och fått en något lite torr yta men dålig färg. Nästa rökning ska jag testa att att ha kylskåpet helt avstängt så får jag se om det åtminstone kan öka något på tempen, det tror jag dock inte det kommer att göra då generatorn inte ens värmde locket på klotgrillen men ska ändå testa.

Snåttergården

• -
« Svar #16 skrivet: 18 aug-13 kl 23:28 »
Har du testat att röka nå mer?  :)

Moraggarn

• -
« Svar #17 skrivet: 23 aug-13 kl 18:16 »
Hej du! Nej jag har inte rökt nåt mer....bockjakten har ju börjat :) Men nu har ja lyckats få mig två bockar så nu finns det grejer att stoppa i röken.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #18 skrivet: 23 aug-13 kl 19:46 »
Har nu köpt ett aggregat på Jula. Första provkörningen får bli när det är dags att slakta kaniner senare i höst.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Snåttergården

• -
« Svar #19 skrivet: 23 aug-13 kl 19:54 »
Hej du! Nej jag har inte rökt nåt mer....bockjakten har ju börjat :) Men nu har ja lyckats få mig två bockar så nu finns det grejer att stoppa i röken.

Intressant höra hur det går för dig  :). Jag rökte björnkorv och renkorv det blev jätte gott.

Bock det låter gott har jag aldrig ätit. Har inte rådjur här jo enstaka som matas men inget jag får skjuta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser