Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränslesnålaste traktorn?  (läst 12492 gånger)

RaggarBonden

• Hälsingland
SV: Bränslesnålaste traktorn?
« Svar #40 skrivet: 16 aug-13 kl 11:34 »
Jag vidhåller att MF35:an är en jättebra traktor för alla mindre jordbruk.

Med en enkel frontlastare och snöblad snöröjer man ledigt bra med snö och den klarar av de flesta göromål i både vår, sommar och höstbruk.

Har själv en 35:a deluxe 62:a och den skötte vi vårt torp utan problem med (6ha åker 5ha skog)

Numer är den gårdstraktor och hövändar/strängläggartraktor.

Raggarbonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Halte

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 16 aug-13 kl 11:42 »
Problemet är att jämfört med 70-talet så krävs det idag större arealer eller mer kilometer väg för att komma upp i en "normallön".. Vilket kräver större och effektivare maskiner vilket leder till ökad belåning vilket leder till att det krävs större arealer o.s.v. o.s.v..

Jag börjar tro att det krävs en ordentlig katastrof av bibliska mått så att man typ nollställer den här skenande spiralen.. Jag kan faktiskt inte se någon anna reell lösning.

Här nedan i bilden är en herre som var klarsynt redan 1935..

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #42 skrivet: 16 aug-13 kl 11:50 »
Jag tycker nog att Ferguson har lite avigsidor som gör att de inte är min mest föredragna traktor, även om de ofta fungerar bra och går som klockor. Viktfördelningen är dålig, särskilt på grålle, 35 och 135. De beter sig lite som gungbrädor med lastare och det är inte sällan man tvingas köra på bakhjulen när man har något hängandes bakom, även om det går det också. Liksaså den markfria gången är väldigt snål. Jag föredrar nog en buster eller victor framför dessa. En mycket snål traktor, men lite större är ju boxern. Men en Ferguson till rätt pris är ingen dålig traktor. Det är ju ofta det där med smaken...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #43 skrivet: 16 aug-13 kl 11:57 »
Hur beter ni er för att bli av med snön från vägbanan med liten traktor och mycket snö? Hög fart med bra spetsplog eller låg fart och slunga är de enda realistiska jag kommer att tänka på.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #44 skrivet: 16 aug-13 kl 12:06 »
Treans högväxel och bakblad fungerar med en 430 här iaf, men skulle det blir för djävla mycket och blöt snö skulle jag leja in grannen.

krikav

• Hälsingland
« Svar #45 skrivet: 16 aug-13 kl 12:49 »
Problemet är att jämfört med 70-talet så krävs det idag större arealer eller mer kilometer väg för att komma upp i en "normallön".. Vilket kräver större och effektivare maskiner vilket leder till ökad belåning vilket leder till att det krävs större arealer o.s.v. o.s.v..
Jag börjar tro att det krävs en ordentlig katastrof av bibliska mått så att man typ nollställer den här skenande spiralen.. Jag kan faktiskt inte se någon anna reell lösning.
Här nedan i bilden är en herre som var klarsynt redan 1935..

Jag tror problemet är att "Normallön" är ett felaktigt koncept.
Vi har inte råd med de löner som betalas ut egentligen. Vi fifflar och trixar med ekonomiska medel, och förstör miljön och överutnyttjar naturen för att hålla lönerna där de är.

Lönerna och tillgången till lönearbete tror jag är på väg bort, det är helt enkelt inte längre hållbart att hålla cirkusen igång.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #46 skrivet: 16 aug-13 kl 12:51 »
Halte; Ja dendär spiralen har hållit på ett tag, frågan är väl om någon kommit upp i vad den anser är en normal-lön än  ;D eller någonsin kommer att göra det.
Varför får en del ihop "det" på 40 ha och andra inte på 400? Och en hade bara 4, där han bl. a. plockade granris och sålde till kransbindare och korgflätare. Vetephaen om han ens hade någon traktor. Kan han ha köpt pilsner för dieselpengarna?

En annan fråga är väl om vi ska åstadkomma dendär omställningen under kontrollerade former eller genom att en massa överbelånade lantbruk gör konkurs.

Ungefär så, krikav. Ingen kommer upp i dendär normallönen för den är spenderad långt innan den kommer in.

Traktorer som kan va knepiga att äntra är BM Viktor, 35/36 och 55 med hytt. Lite beroende på vad man har bakom. Ju större ju jävligare, men vi är många som lyckats!  ;D
« Senast ändrad: 16 aug-13 kl 12:57 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 16 aug-13 kl 13:20 »
Ska tråden handla om bränslesnåla traktorer eller lantbruket och industrins utveckling under 1900-talet?

krikav

• Hälsingland
« Svar #48 skrivet: 16 aug-13 kl 13:36 »
Ska tråden handla om bränslesnåla traktorer eller lantbruket och industrins utveckling under 1900-talet?

Jag har fått svar på de frågor jag hade, både de jag skrev ned och de jag inte visste jag hade ännu. :)
Har personligen inget emot att tråden tar en annan riktning.

Existens

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 16 aug-13 kl 13:44 »
Jag har fått svar på de frågor jag hade, både de jag skrev ned och de jag inte visste jag hade ännu. :)
Har personligen inget emot att tråden tar en annan riktning.

Ok, ja då så.. då kan vi ju ha ytterligare en om överbelånade lantbruk och att världsekonomin är på väg mot ruin.. Det blir väl sjuttonde tråden med samma tema...  :)

krikav

• Hälsingland
« Svar #50 skrivet: 17 aug-13 kl 11:35 »
Ok, ja då så.. då kan vi ju ha ytterligare en om överbelånade lantbruk och att världsekonomin är på väg mot ruin.. Det blir väl sjuttonde tråden med samma tema...  :)

Jag tycker också det är tröttsamt att man ska behöva disskutera och debattera det somom det vore en teori. Borde vara självklart för de flesta vid det här laget, speciellt för oss på alternativ.nu! :)

När jag ber om traktor-råd, då är det i en kontext av ett globalt imperium på dekis.
Faktorer som att den är enkel att reparera utan specialverktyg, och att det finns mycket reservdelar, är faktorer som spelar betydligt större roll i verkligeheten framöver, än i ett Business As Usual drömscenario.
Vi har blivit itutade så många sanningar som troligen inte kommer vara sanningar framöver, att det behövs många trådar och mycket konversation för att förbereda oss bättre på vad som kommer.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #51 skrivet: 19 aug-13 kl 08:24 »
Amen!
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser