Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När skörda?  (läst 2224 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
När skörda?
« skrivet: 04 aug-13 kl 22:10 »
Skulle ha läst på om fröodling men har helt enkelt inte hunnit i sommar. Nu börjar jag bli orolig att jag missar hela skörden så jag ställer några snabba frågor här. När ska man i regel skörda fröer? Är det solklart vad som är frö? Eller kan man missa skörden? Vet egentligen ingenting om fröodling så jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga, men jag har massa olika växter som jag vill ta frö av till nästa år. De aktuella just nu som har fröer (tror jag) är morot, senap, dill och vitlök och ringblomma. Jag tror att det är frökapslar jag ser, men det är fortfarande gröna? Ska man vänta med att skörda tills de torkar på växten eller ska de skördas först och sedan torkas? Spenat säger "alla" att det ska vara så enkelt att ta frö av, men var sitter fröerna? Är det kapslarna som sitter längs med stammen? Jag är som sagt total nybörjare, men vill helst inte bli sittande utan frö nästa år, och de få texter jag hunnit läsa förutsätter att man redan vet var fröerna sitter och vad en frökapsel är på alla växter. Hoppas nån vill förklara på ett mycket enkelt sätt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: När skörda?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-13 kl 20:21 »
Kort svar: posta foton om du har möjlighet.

Allmänt svar: Först blir det en blomma, sen blir det ett frö eller frösamling eller frökapsel som ofta är mörkgrön, sen blir den ljusgrön och sen när den mognar blir den brun-gul-vit-grå. Inuti en frökapsel kan sitta frön av annan färg. Fröna ser ofta ut som dem man köper i handeln, men inte alltid.

Morot: vita blommor-gröna frön-vid mognad blekt gula-gråa-vita-bruna frön med hullingar (som inte finns på fröet i handeln för man nöter bort det). Blommar andra året.
Dill: likartat men blommar första året liksom de övriga du frågar om.
Senap (om du menar det) ungefär samma. Vid mognad svarta frön sitter i en balja/skida (kan aldrig hålla reda på vad det heter) som blir blekgul vid mognad, f ö likartat.
Ringblomma: Ungefär likartat.
Spenat: Ja det är frökapslar i grenfästen eller dylikt, minns inte exakt.

Vitlök: får i princip aldrig frö utan bulbiller, ett slags smålökar. Skörda hela vitlöken när bladen blivit delvis gula (kanske till 20%). Etermogna/eftertorka som med gul lök. Läs om användning av bulbiller i andra trådar på forumet.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: När skörda?
« Svar #2 skrivet: 06 aug-13 kl 23:23 »
Tack Anders för svar! Då får jag nog vänta lite med att skörda då. Än så länge är allt grönt... Moroten är fjolårets som jag stoppade tillbaks i jorden i våras och den blommar för fullt nu, vissa blommar har fallit av. De andra är nog omogna fröer. Googlade på bulbiller och det ser uppenbarligen ut som på mina vitlökar. Tack igen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, ärt, Belubia

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser