Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gengasmotorcykel  (läst 2093 gånger)

Huggorm

  • Gäst
Gengasmotorcykel
« skrivet: 02 aug-13 kl 08:26 »
Vad tror ni om det här bygget, är det något att satsa på?

http://englishrussia.com/2013/07/29/gas-producer-for-motorcycle/

hånung

  • Gäst
SV: Gengasmotorcykel
« Svar #1 skrivet: 02 aug-13 kl 08:35 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14834
    • Östergötland
SV: Gengasmotorcykel
« Svar #2 skrivet: 02 aug-13 kl 08:39 »
Lite meckigt för ett frihetsfordon. El lämpar sig bra för motorcyklar. LiPo och borstlöst, parkera den vid vindsnurran.

hånung

  • Gäst
SV: Gengasmotorcykel
« Svar #3 skrivet: 02 aug-13 kl 08:44 »
Ryssarna är ju inte kända för skönhets byggen men den går nog ett tag innan den behöver rengöras och fylla på bränsle i vart fall.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14834
    • Östergötland
SV: Gengasmotorcykel
« Svar #4 skrivet: 02 aug-13 kl 08:53 »
Eller slänga dit en liten Kubota och köra på rapsolja.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14834
    • Östergötland
SV: Gengasmotorcykel
« Svar #5 skrivet: 02 aug-13 kl 08:59 »
Finns en hel del på tuben, bl a det här snikbygget.
Diesel Motorcycle 1978 Kawasaki KZ400



hånung

  • Gäst
SV: Gengasmotorcykel
« Svar #6 skrivet: 02 aug-13 kl 09:00 »
Eller slänga dit en liten Kubota och köra på rapsolja.
Ingen dum ide men man hittar ju inte rapsolja precis ute på tajgan     :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14834
    • Östergötland
SV: Gengasmotorcykel
« Svar #7 skrivet: 02 aug-13 kl 09:05 »
Då föredrar jag den här modellen, om man skall hålla sig till ved.
Stanley Steamer Motorcycle - amazing machine !!

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Gengasmotorcykel
« Svar #8 skrivet: 02 aug-13 kl 09:07 »
Gengas fungerar nog för motorcyklar, men det är meckigt att bygga för så små cylindervolymer. Mest för att härden blir så trång att bränslet får tendenser att hänga upp sig.

Däremot koldrivna fungerar rätt bra enl. gamla erfarenheter. Fast man förlorar mycket energi när man kolar. Om man då inte kan ta rätt på värmen och tjäran förstås.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Gengasmotorcykel
« Svar #9 skrivet: 02 aug-13 kl 11:22 »
En annan fördel med kolgas i motorcykelsammanhang är att gasgeneratorn kan byggas lättare, man behöver ju inte några härdringar mm som måste tillverkas i tjockt gods för att hålla. På 40-talet förekom en del motorcykelgengasverk med s k horisontell förbränning, de är egentligen bara en tom plåtburk med en rost, askutrymme och gasuttag på ena sidan nedtill och ett primärluftmunstycke mitt emot. Kolstybb får fungera som värmeisolering runt härden så det behövs ingen tung inmurning som på större kolgasgeneratorer.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Gengasmotorcykel
« Svar #10 skrivet: 04 aug-13 kl 23:20 »
Men de ställer högre krav på kolkvalitén dock.
Ät kött - må bra - lev länge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser