Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bra ställe att bo på?  (läst 3383 gånger)

hanuman1000

• Södermanland
bra ställe att bo på?
« skrivet: 02 aug-13 kl 00:18 »
Hej! Jag skulle vilja få tips på bra ställen/byar/trakter i Sverige där det  bor människor som är intresserade av självhushållning, off-grid, ekologisk odling, alternativ livsstil osv. Jag funderar på att flytta ut på landet med min familj, men svårt att veta var det är bra att bo? Det skulle vara kul att hamna i en bygd där det finns aktivitet och samverkan kring dessa ämnen. Nu bor vi i Stockholm och letar främst i Mälardalen och Södermanland.

Någon som har nåt tips?  :)

Lillskôrven

• Ångermanland
SV: bra ställe att bo på?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-13 kl 01:21 »
Min erfarenhet av att bo i Norrlands inland är att människorna här i allmänhet inte är främmande för självhushåll och alternativa metoder då man mer eller mindre måste vara kreativ och självständig för att klara sig bra. Man rynkar inte på näsan åt utedass och vedspis. Här finns mycket gammal användbar kunskap att ta del av. Dessutom är man mer än välkommen som barnfamilj! Hur långt norrut kan ni tänka er?
När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 aug-13 kl 08:01 »
Min erfarenhet av att bo i Norrlands inland är att människorna här i allmänhet inte är främmande för självhushåll och alternativa metoder då man mer eller mindre måste vara kreativ och självständig för att klara sig bra. Man rynkar inte på näsan åt utedass och vedspis. Här finns mycket gammal användbar kunskap att ta del av. Dessutom är man mer än välkommen som barnfamilj! Hur långt norrut kan ni tänka er?
Exakt samma här i Bohusläns inland. Många är dessutom intresserade av solceller och sådan teknik för att bli fri från staten, men nästan ingen har ju det där riktigt djupa engagemanget utan man är bara nyfiken. Skulle tro att det är ungefär på samma vis i nästan hela landet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 02 aug-13 kl 08:31 »
Som fåret skrev, det finns allt en och annan i bygderna som lever lite alternativt, men du menade förstås några ställen där De svarta fåren har nått sådan täthet att man går över till varandra när så behövs? Ekobyar borde väl innehålla en förtätning av alternativa krafter. Här i min trakt finns det flera inom traktoravstånd, men ibland är det svårt att veta om de gått "off grid" eller om de aldrig varit påkopplade ;D

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 03 aug-13 kl 16:07 »
I skattungbyn är det många som odlar, dumpstrar, lappar och lagar, vänder på slantarna och lever enkelt och/eller alternativt :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 03 aug-13 kl 17:36 »
Inte i Blekinge i alla fall - här är väldigt ensamt på den alternativa fronten...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 03 aug-13 kl 18:28 »
Tycker du? Jag kommer iaf på minst 3 direkt, nej 4!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 03 aug-13 kl 19:40 »
Hmm på 150 000 invånare blir det inte så många och är de sen spridda så... :-\

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 aug-13 kl 19:56 »
Du har ju Lopt där ju  :D

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 03 aug-13 kl 20:25 »
Jag tror att var du än slår dig ned på någon litet udda ort dit den trendmedvetna urbant konsumtionsinriktade människomassan aldrig skulle komma på tanken att fara och där de omöjligt skulle kunna tänka sig att bo då kommer du att hitta människor som är mer eller mindre självbergande och självgående och självtänkande och sannolikt delvis självförsörjande. Det är sådana människor som kan bo kvar och klara sig på orter där samhället inte ordnar ett enkelt liv med garanterat arbete 8-5 och all service man behöver inom någon kilometers avstånd.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 03 aug-13 kl 21:31 »
Du har ju Lopt där ju  :D
Som sagt spridda vi är  8)

hånung

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 aug-13 kl 21:38 »
Som sagt spridda vi är  8)
Hur stort är  Blekinge då  inte värst om ja minns rätt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 03 aug-13 kl 21:41 »
Jag bodde 6 år i Blekinge när jag växte upp. Tillsammans med vissa jordbruksbygder i västra Sverige är det de mest............  ::) alternativa ställen jag vet.  o:)

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 aug-13 kl 22:51 »
Är det inte Listerlandet i Blekinge som är sveriges inavelscentrum?

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #14 skrivet: 04 aug-13 kl 06:44 »
Mest lerhus finns i Södermanland, Östergötland, Skåne och Bohuslän.

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 04 aug-13 kl 08:01 »
Är det inte Listerlandet i Blekinge som är sveriges inavelscentrum?
Troligen och väldigt alternativa och självhushållande åtminstone när det gäller minkskinn  >:D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 04 aug-13 kl 11:58 »
Självklart! Har man fina arvsanlag så linjeavlar man och tar inga onödiga risker genom att föra in nytt blod. Så gör man under stundom med flertalet djurarter.

Denhär historien sägs va sann: På en folkhögskola i västergötland blev en stackare plötsligt sjuk och någon i klassen visste att berätta sjuklingen inte var att vänta tillbaka på ett bra tag. Det hade slagit över ordentligt. Läraren tänkte efter en stund och sa:
-Är han inte från Säffle?
Jo visst var han det.
-Ja så går det i 20-årsåldern när för många i släkten har samma mor som syster..................

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 aug-13 kl 20:32 »
Jag bodde 6 år i Blekinge när jag växte upp. Tillsammans med vissa jordbruksbygder i västra Sverige är det de mest............  ::) alternativa ställen jag vet.  o:)

Du har väl hört om Bengt Berg, på Eriksberg?  :)

Citera
Utdrag ur boken ”Försök med hjortar” Författare Bengt Berg
De erbjöd oss en skogsskövlad egendom i ett av ”Blajkinges” värsta stenhuggardistrikt.
När vi pojkar i Kalmar gammelstad metade löjor i Ölandshamnen och retades med blajkingarna- de kallade sig själva så- som seglade di med sin salta sura sill, var vår småländska patriotism inför misstänkta utlänningar redan grundmurad. En skåning såg bara belåten ut, när han kallades skåning, och östgöten lade kvickt till sitt ”Gud ske lov”. Men blajkingen blev stucken, när vi sade blajking. Hans rotvälska var någon slags utrikiska. Talade man till honom blev han sur, och talade man inte till honom var han också sur. När vi växte till var det lika grundmurat att i Södra Möre tog Småland och Sverige slut åt det hållet. Där nedanför kom ett milslångt bälte av ”tassaskog” – det gör det än i dag – utan ett fulvuxet träd eller en redig gård, ett gränsland mot det gamla danska Sibirien, där tattare och skojare stack över gränsen fram och tillbaka, när det ena eller andra landets överhet var efter dem. Där fanns mest varken danskt eller svenstk, men ett i rysk och tysk och polsk röra under århundraden ilandsmuget svartmustkigt, kortbent, flatbottnat släkte, som sniket utrotat allt levande längs kusten utom skator och trutar. Där skulle aldrig hjortar kunna leva i fred och våra vildgäss bli skjutna alla årstider och uppätna, så som all annan ätbar sjöfågel blivit. Är det människoförakt? Ja, om det är kaninförakt att tala sanning om kaniner.
Men det kunde ju vara lärorikt att skärskåda ännu en omöjlighet, och så tog jag stenhuggarlandsvägen dit. Den blajkingska stenålderns sneda hus kantade vägen. Så som ett hus ser ut utanpå, så ser den ut inne i huvudet, som har byggt det huset. På gården låg mellan gamla goda vasstäckta stenladugårdar en av stenhuggarpatronernas råttkåkar med torn på.

Om torparna sa han när han köpte Eriksberg
Han köpte stenröset och sa till sin hustru ”Det är din begravning och ditt Sibirien”. Ingen duglig lantbrukare kunde med vinst sköta dessa kringströdda åkerlappar, en del belägna upp till fyra kilometer från gården över branta stenskärv åt olika håll. Och spridda kring utmarkerna fanns i egna förfallna bostäder över tjugo familjer av stenhuggeritidens kvarsittare, delvis kallade torpare, för vilka det inte kunde beredas arbete vid gården och som måste lösas ut för att kunna flytta till bättre arbetsplatser. Det gnälldes i ortstidningarna om att jag avfolkade egendomen. Vad gnälldes det inte om? Bevars – i mindre efterblivna trakter har den slags egendomar för längesedan avfolkat sig själva.

Turism
Att läsa i ortstidningarna
Vårt område ”rätt skött kunde bli en turistmagnet av rang”. Må tro det, för att lura ovetande turister till landets olämpligaste turistlandskap med dess skövlade kust, utarmade fritidsfiske, obehagligt kalla strandvatten, osköna bebyggelse, otäcka stenvägar, osvenska språk och oginhet mot främlingar.

http://www.bengtberg.se/

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 aug-13 kl 21:05 »
Om hela boken är lika underhållande skall jag leta upp den och läsa. Eller ännu hellre som ljudbok med uppläsare med lämplig dialekt

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 04 aug-13 kl 21:31 »
Blekinge! <3  :-*
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser