Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69835 gånger)

daniel70

• Gotland
SV: Foder förr och nu
« Svar #560 skrivet: 07 aug-13 kl 22:15 »
Vilka sjukdomar/problem kan uppstå om man ger hönsen animaliskt matavfall? Jag förstår att man inte får göra det, men vad är det som de facto kan hända?

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #561 skrivet: 07 aug-13 kl 22:30 »
Salmonella vanligtvis. Fisk är hejare på att samla på kvicksilver och andra tungmetaller som går via hönan till ägget och in i dig
Kommer det en haj - simma fortare.

daniel70

• Gotland
« Svar #562 skrivet: 07 aug-13 kl 22:52 »
Salmonella förutsätter att du är Snål nog att köpa kött från salmonellaländer, typ Danmark/Tyskland, och sedan Dum nog att inte tillaga köttet ordentligt, då salmonella dör vid ca 72 grader...

skogsbonne

• Värmland
« Svar #563 skrivet: 07 aug-13 kl 23:07 »
har ju dock försökte det men vet ej riktig mail till han så jag vet ej om det kom fram men karlsdotter verka ju veta

Tännlappen

• -
« Svar #564 skrivet: 07 aug-13 kl 23:22 »
Kollade med danmarks motsvarighet till JBV och de skriver så här

Det er Fødevarestyrelsen der kontrollerer at reglerne omkring fodring af dyr og fremstilling af foder bliver overholdt.

I biproduktforordningens artikel 22 er der opsat foderrestriktioner:

• Fodring af en dyreart med forarbejdet animalsk protein afledt af
  kroppe eller dele af kroppe af samme art er forbudt
  (kannibalismeforbuddet)

• Fodring af husdyr (pelsdyr undtaget) med køkken- og madaffald
   forbudt

• Anvendelse af organiske gødningsstoffer og jordforbedringsmidler på
  græsningsarealer forbudt.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Anvendelse-af-animalske-biprodukter-og-andre-biprodukter-i-foder.aspx

Så lika förbjudet där som här .
....Om det nu varit förbjudet vilket undgått många(även byråkrater) så kanske det är ändring på gång från nästa år....

http://www.worldpoultry.net/Broilers/Nutrition/2013/3/U-turn-considered-on-European-PAP-feed-ban-1212536W/

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #565 skrivet: 07 aug-13 kl 23:48 »
Tror inte fisk är något problem att ge hönsen om du inte drar upp den från en insjö som svartlistats för hög kvicksilverhalt.

Broberg

• Gäst
« Svar #566 skrivet: 08 aug-13 kl 00:15 »
Salmonella förutsätter att du är Snål nog att köpa kött från salmonellaländer, typ Danmark/Tyskland, och sedan Dum nog att inte tillaga köttet ordentligt, då salmonella dör vid ca 72 grader...

Eller om någon salmonellabärande person, kommer lite för nära kanske.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #567 skrivet: 08 aug-13 kl 00:17 »
Har läst lite om Newcastlesjukan eftersom jag inte visste så mycket om den och oron att små hönsbesättningar skall få den av matrester med kött i finns. Det verkar inte som att matresterna är det stora problemet:  http://www.fjaderfa.se/?p=20185

Broberg

• Gäst
« Svar #568 skrivet: 08 aug-13 kl 00:22 »
Har läst lite om Newcastlesjukan eftersom jag inte visste så mycket om den och oron att små hönsbesättningar skall få den av matrester med kött i finns. Det verkar inte som att matresterna är det stora problemet:  http://www.fjaderfa.se/?p=20185

Alla får köra lösdrift inomhus, liksom fabrikerna då...

En början kunde ju vara att lägga ner fabrikerna, så diverse sjukdomar inte fick chans att vidareutveckla sig, till skarpare grejer.

hånung

• Gäst
« Svar #569 skrivet: 08 aug-13 kl 00:34 »
Tror inte fisk är något problem att ge hönsen om du inte drar upp den från en insjö som svartlistats för hög kvicksilverhalt.
Det är väl lika illa med Östersjön strömmingen är ju inte känd för att va så fri från dioxiner mm

Tännlappen

• -
« Svar #570 skrivet: 08 aug-13 kl 00:35 »
 Dom där hönsfabrikerna är väl smittohärdar...hönsen får väl ingen motståndskraft överhuvudtaget i den osunda miljön...Tänkte på dom där reglerna om mat till hobbyhöns...måste ju vara ett hastverk utan vettig förankring i verkligheten...Kan bara tänka så många hobbyhöns som smörjer kråset vid juletid  :D ...undrar var fettet från skinkan tar vägen om det äts skinka  till jul...plus resterna efter julefesten...nyårsfesten...skinnet från den rökta laxen med lite kött kvar...
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 00:48 av Tännlappen »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #571 skrivet: 08 aug-13 kl 00:44 »
Det är väl lika illa med Östersjön strömmingen är ju inte känd för att va så fri från dioxiner mm

Det lär inte ge något farligt genomslag om du inte föder dina höns enbart på strömming, och inte ens då. Tänk på sälen, den livnär sig i stort sett enbart på fisk, och då gärna fet fisk. En säl sätter i sig kring fyra tusen kilo fisk om året, och ändå har de inga problem att växa till. Tror de är uppe i 30 000 nu i östersjön. Om du ger dina höns östersjöfisk en dag i veckan lär du knappast få giftiga ägg, men de kanske smakar fisk ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #572 skrivet: 08 aug-13 kl 00:45 »
Dom där hönsfabrikerna är väl smittohärdar...hönsen får väl ingen motståndskraft överhuvudtaget i den osunda miljön...Tänkte på dom där reglerna om mat till hobbyhöns...måste ju vara ett hastverk utan vettig förankring i verkligheten...Kan bara tänka så många hobbyhöns som smörjer kråset vid juletid  :D ...undrar var fettet från skinkan tar vägen om det äts skinka  till jul...plus resterna efter julefesten...nyårsfesten...

Men, som tidigare nämndes, så plötsligt är det någon halvrå lättstekt bit, som hamnar där. Förståeligt att regler sätts, med utgångspunkt, att folk inte kan tänka själva, för det kan de oftast inte.
Du har väl också sett efterlysningar, om att köpa antibiotika svart, till stackars Halta Lotta?

Tännlappen

• -
« Svar #573 skrivet: 08 aug-13 kl 00:59 »
Men, som tidigare nämndes, så plötsligt är det någon halvrå lättstekt bit, som hamnar där. Förståeligt att regler sätts, med utgångspunkt, att folk inte kan tänka själva, för det kan de oftast inte.
Du har väl också sett efterlysningar, om att köpa antibiotika svart, till stackars Halta Lotta?

Efterlysningar om antibiotika svart har jag helt missat....Jag menar på att himlen ramlar inte ner för det om någon slamsa skulle följa med...Det får man ta... Inte speciellt vettigt att kladda ihop ett hastverk som inte förstås av dom flesta inte ens byråkraterna verkar kunna det...Var väl bse paniken som gjorde att allt skrevs ner i en hast....

Broberg

• Gäst
« Svar #574 skrivet: 08 aug-13 kl 01:27 »

Efterlysningar om antibiotika svart har jag helt missat....Jag menar på att himlen ramlar inte ner för det om någon slamsa skulle följa med...Det får man ta... Inte speciellt vettigt att kladda ihop ett hastverk som inte förstås av dom flesta inte ens byråkraterna verkar kunna det...Var väl bse paniken som gjorde att allt skrevs ner i en hast....

Och glor du efter som ger sina nöjeshöns antibiotika överhuvudtaget, så lär du drunkna.. Så långt från ett natur- och miljövänligt leverne, man kan komma.

Bättre de hade bott i stan.

Charlotte

• -
« Svar #575 skrivet: 08 aug-13 kl 09:17 »

Jag fattar inte hur man kan sitta och önska att man får utfodra en djurart med något som är onaturligt för dom?
Och använda USA som en god förebild när det gäller djuruppfödning...
OM det skulle bli tillåtet att ge kött igen så kan man förmodligen glömma skinkbitar, korv och köttben. Det blir köttmjöl tillverkat på godkända foderanläggningar som kan komma i fråga, inte matrester. Men som sagt, så länge inte hönsen själva klarar att lägga ner byten som kor och grisar förstår jag inte varför man ska önska att dom får äta kött?
 Bättre att köttmjölet går till hundmat.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #576 skrivet: 08 aug-13 kl 09:24 »
Jag fattar inte hur man kan sitta och önska att man får utfodra en djurart med något som är onaturligt för dom?
OM det skulle bli tillåtet att ge kött igen så kan man förmodligen glömma skinkbitar, korv och köttben. Det blir köttmjöl tillverkat på godkända foderanläggningar som kan komma i fråga, inte matrester. Men som sagt, så länge inte hönsen själva klarar att lägga ner byten som kor och grisar förstår jag inte varför man ska önska att dom får äta kött?
Hur kan det va onaturligt för höns och gris  då dom är allätare precis som vi ?  Grisar äter sina egna om dom får tillfälle hönsen lika så så hur onaturligt är det då att ge dom det som blivit över från bordet och alla möjliga kryp precis som grisen  om den får va ute ? Obs nu vet ja att det är för bjudet men just nu så har ju inte lagen med skälva diskussionen att göra liksom. Sen så håller ja med dig djurhållningen i USA är knappast något man vill före språka .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #577 skrivet: 08 aug-13 kl 09:38 »

Tänk på att höns äter allt om dom får chansen, även as om det faller dom i smaken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Charlotte

• -
« Svar #578 skrivet: 08 aug-13 kl 09:44 »
Hur kan det va onaturligt för höns och gris  då dom är allätare precis som vi ?  Grisar äter sina egna om dom får tillfälle hönsen lika så så hur onaturligt är det då att ge dom det som blivit över från bordet och alla möjliga kryp precis som grisen  om den får va ute ? Obs nu vet ja att det är för bjudet men just nu så har ju inte lagen med skälva diskussionen att göra liksom. Sen så håller ja med dig djurhållningen i USA är knappast något man vill före språka .
Naturligt för höns är att äta olika småkryp, det vore intressant att veta hur många höns och grisar som äts upp om djuren lever fritt, jag har ingen aning?
Äter vildsvin upp alla döda grisar?
Äter vilda hönsfåglar upp de som dör i flocken?

You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #579 skrivet: 08 aug-13 kl 09:45 »
Tänk på att höns äter allt om dom får chansen, även as om det faller dom i smaken.
Och hundar äter choklad som dom kan dö av...

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 3 användare
Septentrial, skogskälla, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser